یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، از اجرای برنامه تور هنرگردی به‌منظور شناخت و توسعه این هنر همزمان با هفته صنایع‌دستی خبر داد.

صنایع دستی کرمانشاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پیمان زین‌الدین یکشنبه ۲۱ اردیبهشت اظهار کرد: در راستای ایجاد و فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای صنعتگران و بالا بردن سطح روحی و ارتقا روانی پساکرونا، تلاش می‌کنیم برنامه‌های متنوعی در حوزه صنایع‌دستی در دوران پساکرونا انجام دهیم.

وی گفت: با هماهنگی معاونت گردشگری این اداره کل، تورهای کارگاه گردی در کارگاه‌های منتخب و اغلب رشته‌های بومی صنایع‌دستی استان کرمانشاه برگزار خواهد شد.

زین‌الدین با اشاره به برگزاری مراسم هفته جهانی صنایع‌دستی ( ۲۱ خردادماه تا ۲۷ خرداد ۹۹ ) تصریح کرد: در این هفته تجلیل از پیشکسوتان صنایع‌دستی استان، معرفی و تجلیل از برگزیدگان آثار نشان ملی و نشست با صنعتگران استان با تمرکز بر صادرات و فروش محصولات متنوع صنایع‌دستی و برنامه‌های جانبی دیگر انجام می‌شود.

او بیان کرد: نمایشگاه‌های موقت صنایع‌دستی در اعیاد قربان و غدیر نیز برپا خواهد شد.

زین‌الدین برنامه‌ریزی مناسب و ارائه بسته پیشنهادی برای اجرای نمایشگاه‌های صنایع‌دستی سوغات و هدایا در سطح استان به همراه جشنواره‌های گردشگری و بازی‌های بومی، محلی برای استقبال عموم از نمایشگاه‌های مذکور را از دیگر برنامه‌های این معاونت در دوران پساکرونا برشمرد.

آموزش گسترده رشته‌های مختلف صنایع‌دستی، در بین عموم با تأکید بیشتر بر آموزش روستایی و عشایری، برای فراهم کردن شرایط لازم برای اشتغال خانگی زنان بی‌سرپرست و جوانان علاقه‌مند روستایی و عشایری از دیگر مواردی بود که معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه به آن‌ها اشاره کرد.

او گفت: تلاش می‌کنیم شرایط لازم، برای مشارکت بخش خصوصی و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی، برای ایجاد و تأسیس شرکت‌های ارائه محصولات صنایع‌دستی در فضای مجازی و پشتیبانی از صنعتگران به‌صورت استانی با برند و نشان استانی صنایع‌دستی را فراهم کنیم.

زین‌الدین  یادآور شد: برنامه‌های پیشنهادی مذکور، برای یک دوره یک‌ساله است که در صورت تأمین اعتبار لازم تمام تلاش خود را برای تحقق آن‌ها به کار خواهیم گرفت.

هم‌اکنون ۲۵۰ رشته صنایع‌دستی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۶۰ رشته آن در استان کرمانشاه فعال است.

جاجیم‌بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلم‌زنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک‌کاری چوب و ریزه‌کاری چوب، نمدمالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می‌توان ازجمله صنایع‌دستی کرمانشاه نام برد.

همچنین دوخت‌های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبدبافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه‌سازی ازجمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.

ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم‌بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می‌توان ازجمله صنایع‌دستی فراموش‌شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

کد خبر 509916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha