رونق بازار بورس تهران طی ماه‌های اخیر باعث شده تا بسیاری از افراد تازه‌کار سرمایه مالی خود را به این بازار وارد کنند تا بتوانند از طریق سرمایه‌گذاری در بورس سود به‌دست آورند. اما فراموش نکنید در بورس همیشه سود نخواهید کرد.

سهام - بورس - اقتصاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شاخص بورس تهران دو سال پیش در چنین روزی کمتر از ۱۰۰ هزار واحد بود و حالا در مرز یک میلیون واحد قرار گرفته است. این امر به این معناست که انفجاری در این بازار شکل گرفته است و این بازار مسیر خود را برای رونق‌گیری پیدا کرده است.

بازار بورس تهران از روز دوشنبه هفته گذشته روند اصلاح خود را آغاز کرد. اصلاح به این معنی که روند رشد شاخص بورس شتاب خود را به سرعت کاهش داد و نهایتا روز چهارشنبه بعد از ۲۱ روز رشد پی‌درپی روند شاخص نزولی شد و شاخص بازار بورس با ۲۵۹۱ واحد افت به ۹۷۷ هزار و ۹۲۳ واحد رسید.

برای کسانی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند این سیگنال‌ها از طرف بازار معنای زیادی دارد. خصوصا اگر شما هم یمی از صدها هزار نفری باشید که طی چند ماه اخیر وارد بازار شده‌اند.

در ابتدا باید یک نکته ظاهرا کلیشه‌ای، اما بسیار مهم را در این باره تکرار کنیم؛ ورود به بازار سرمایه بدون آموزش و شناخت سازوکار این بازار به احتمال بسیار زیاد منجر به زیان شما و از دست رفتن بخشی از سرمایه شما خواهد شد.

شاید بسیاری از افراد تازه‌کار در بازار بورس فکر کنند که وقتی سهام در حال رشد است پس زیانی در کار نیست و همه سود خواهند کرد یا هر شرکتی که معروف و بزرگ باشد حتما سود آور خواهد بود. اما این دیدگاه یک دیدگاه کاملا غلط است. اگر به روند ارزش سهام‌های مختلف در هفته اخیر نگاه کنید می‌بینید که همزمان با افزایش شاخص بورس و بسیاری از نمادهای معاملاتی بازار، نیمی از شرکت‌های دیگر دچار کاهش ارزش شده‌اند و افت قیمت سهام روبه‌رو شده اند.

این افت قیمت سهام هم طبق منطق بازار بورس کاملا طبیعی است. به قول یک ضرب‌المثل انگلیسی ناهار مُفتی وجود ندارد. یکی از اصول اولیه علم اقتصاد این است که وقتی چیزی قرار است به‌دست بیاید، امکان ندارد از سوی دیگر چیزی از دست نرود.

بازار بورس مانند یک فواره آب‌پاش بسیار زیبا است که وقتی آب را به هوا می‌پراکند بالاخره آن قطره‌های آب باید سقوط کنند و پایین بیایند. هیچ چیزی هم نمی‌تواند مانع بازگشت این قطرات شود. تعبیر آن در بازار این گونه است که در پی هر صعود قیمتی در بازار سقوط قیمتی هم وجود دارد. شاید دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد.

شاید این نگاه بدبینانه به نظر برسد؛ اما هر کس که کمترین شناختی از اقتصاد و منطق بازار داشته باشد بی‌تردید این گزاره را تایید می‌کند که وضعیت هیچ بازاری در تاریخ به یک شکل باقی نمانده است.

این امر درباره بازار بورس تهران البته به نظر می‌رسد فعلا زمان سقوط و کاهش فرا نرسیده است و کماکان رونق بازار پابرجا باشد و با سرازیر شدن پول و نقدینگی از بازارهای مختلف به سمت بورس و بزرگ‌تر شدن بازار و عرضه‌های اولیه بزرگ افزایش قیمت‌ها فعلا ادامه‌دار باشند، هر چند هیچ‌چیز را به طور دقیق درباره بازار قابل تعیین کردن از پیش نیست. تا زمانی که جنون خریدهای افراطی در بازار با هدف کسب سود بیشتر وجود دارد، موجب افزایش قیمت تند و تیز سهام در بازار می‌شود و باعث می‌شود که یک سهم گاها چندین برابر ارزش واقعی خود معامله شود و سودهای هنگفتی هم نصیب برخی از سهام‌داران شود، اما از سوی دیگر هنگامی که تب بازار بنا به هر دلیلی [که می‌تواند دلایل زیاد و متفاوتی داشته باشد] بخوابد و ترس از کاهش قیمت‌ها به بازار ورود کند صف‌های خرید همان سهام به صف‌های فروش تبدیل می‌شوند.

به شما توصیه می‌کنیم که برای خرید هر سهم خود مانند یک شطرنج باز ماهر عمل کنید، دقت کنید که با حرکتی که انجام می‌دهید، چه چیزی را ممکن است به‌دست بیاورید و چه چیزی را از دست خواهید داد. به همین دلیل شناخت ساز و کار بازار بورس حیاتی است و در کنار آن باید وضعیت شرکتی که قصد دارید سهام آن را بخرید به دقت بررسی کنید و ببینید که آیا عملکرد این شرکت‌ها بیرون از بورس و در دنیای واقعی اقتصاد چگونه است و سعی کنید ارتباطی بین نوسانات افزایشی یا کاهشی سهام آن‌ها با وضعیت خود شرکت را پیدا کنید و از متخصصان و مشاوران خبره در این زمینه بهره گیرید.

بیشتر بخوانید:

 چگونه وارد بورس شویم؟ | راهنمای ورود به بازار سرمایه

چگونه در بورس سودآور شویم؟ | ۵۰ ترفند برای سوددهی در بازار سرمایه

چگونه در بورس سود کنیم؟ | ۵۰ راز موفقیت در بازار سهام

در حال حاضر با توجه به عرضه اولیه سهام شرکت‌های مادر و شاید در آینده‌ای نزدیک عرضه اوراق قرضه دولتی انتظار نمی‌رود که بورس سقوطی جدی را تجربه کند؛ اما هر چقدر زمان بیشتر بگذرد ریسک سقوط قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و با توجه به سایر مسائل درون اقتصاد جهان و کشور یا عملکرد خود شرکت‌ها یا واگذاری املاک و زمین‌های عمومی توسط دولت نقدینگی و تقاضا از بورس خارج شود و میل به حضور در بازار املاک داشته باشد. به همین دلیل شما باید هنگامی‌که دست به خرید سهام می‌زنید کاملا سنجیده و با تحلیل دقیق این کار را انجام دهید؛ چرا که یک تصمیم اشتباه می‌تواند منجر به از بین رفتن سرمایه شما شود یا یک تصمیم هوشمندانه و سنجیده سرمایه شما را افزایش دهد.

کد خبر 509843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha