دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فیدل کاسترو در مقاله‌ای که دوشنبه در روزنامه گرانما منتشر شد آمریکا را متهم کرد که قصد دارد به بهانه مبارزه با تروریسم از ناوگان پنجم خود برای ایجاد وحشت و مرگ در امریکای لاتین استفاده کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هاوانا؛‌ رهبر کوبا که از بیست و یک ماه پیش درپی عمل جراحی داخلی دوران نقاهت خود را سپری می‌کند،‌ اعلام کرد امریکا با ناوهای هواپیمابر و بمب‌های هسته‌ای کشورهای ما را تهدید می‌کند و تلاش می‌کند با استفاده از این تسلیحات و به بهانه مبارزه با تروریسم وحشت و مرگ را در منطقه حاکم کند.
رهبر کوبا که به علت طولانی شدن دوران معالجه خود فوریه گذشته از فعالیت‌های سیاسی خود کناره گیری کرد خاطر نشان ساخت اهداف مداخله جویانه امریکا در سازماندهی مجدد ناوگان پنجم خود که مقامات کاخ سفید در بیست و چهارم اوریل از ان خبر دادند،‌ نیازی به ثابت کردن ندارد.

فیدل کاسترو تاکید کرد هدف واقعی امریکا از چنین اقدامی این است که به کشورهای منطقه از جمله ونزوئلا که متحد کوبا است پیام هشدار بفرستد.
رهبر کوبا افزود تنها یک ماه پس از انکه ارتش کلمبیا، ‌متحد واشنگتن، با استفاده از بمب‌ها و فناوری‌های نظامی امریکا خاک اکوادور را هدف قرار داد، مقامات واشنگتن اعلام کردند امریکا قصد دارد حضور نظامی دریایی خود در منطقه کارائیب و امریکای لاتین تقویت کند.

رهبر کوبا همچنین افزود اقدام امریکا برای وحشت افرینی در منطقه امریکای لاتین در شرایطی صورت می‌گیرد که برگزاری همه پرسی درباره اعطای خودمختاری به استان سانتا کروز در بولیوی [مخالفت مورالس با خود مختاری منطقه سانتاکروز] تنش‌هایی را در این کشور ایجاد کرده است.

در پی برگزاری همه پرسی روز یکشنبه در خصوص اعطای خودمختاری منطقه سانتا کروز، ثروتمندترین منطقه بولیوی، رویارویی میان طرفدارن اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی و طرفداران خودمختاری این منطقه خشونت های پراکنده ای روی داده است.

رهبر هشتاد و یک ساله کوبا همچنین خاطر نشان کرد قصد دارد به مبارزه خود به عنوان "سرباز ایده ها" ادامه دهد.

مقاله شدید اللحن جدید رهبر کوبا در حالی منتشر می‌شود که وی پیش از این نیز چندین مقاله اتشین دیگر برضد امریکا در روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم منتشر کرده است.
فرماندهی نظامی امریکا اعلام کرده است ناوگان پنجم امریکا که در سالهای هزار و نهصد و پنجاه حذف شده بود ماموریت یافته است تا عملیات فوری مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را هدایت کند.

کد خبر 50984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز