توییتر یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است با نزدیک به چهارصد میلیون کاربر فعال؛ و البته مهم‌ترین پلتفرم در اختیار روزنامه‌نگاران. عده‌ای بر این باورند که روزنامه‌نگاران نباید از توییتر استفاده کنند، یا دست‌کم مسخر آن نشوند.

درگیری ایران و عربستان در زمین  توییتر‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا بسیاری از روزنامه‌نگاران توییتر را جایگزین رسانه رسمی آنلاین و چاپی می‌کنند و از توییتر رسانه‌ای می‌سازند که در حال تولید خبر است. منتقدان این امر را پیش‌قراول مرگ روزنامه‌نگاری می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که توییتر بر قضاوت خبری روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تاثیر مستقیم می‌گذارد. روزنامه‌نگاران و کاربران در توییتر وارد یک رقابت می‌شوند که بیشتر به یک بازی بی‌پایان می‌ماند و آن‌ها را از کار اصلی‌شان دور می‌کند، و ماحصلش اگر از دست‌رفتن خبر اصلی نباشد، دست‌کم به انتشار «خبرهای کذب» یا به‌اصطلاح «فیک نیوز» دامن می‌زند.

در تحقیقی که دانشگاه یوتا و دانشگاه تمپل تحت عنوان «تاثیر توییتر بر سنجش صدق و کذب خبر: تجربه روزنامه‌نگاران» انجام داده‌اند روشن می‌شود «روزنامه‌نگاران بی‌تجربه و روزنامه‌نگارانی که معمولا در کارشان از توییتر استفاده می‌کنند، برای توییت‌های ناشناس و بی‌ماخذ و منبع درست به اندازه تیترهای آسوشیتدپرس ارزش خبری قائلند». از سوی دیگر، یافته‌های محققان موسسه اینترنتی آکسفورد، برای مثال در مورد مشخص ترامپ، نشان می‌دهد که «در توییتر، بیشترین اخبار زرد را شبکه‌ای از حامیان ترامپ به اشتراک می‌گذارند و اخبار زردی که این عده به گردش درمی‌آورند بیشتر از کل اخباری است که سایر مجموع گروه‌های سیاسی [و روزنامه‌نگاران] منتشر می‌کنند». با این حال، اکنون توییتر در موقعیتی است که برای کسب‌وکار روزنامه‌نگاری مهم می‌نماید. توییت‌های افراد به رزومه روزنامه‌نگاری آن‌ها بدل می‌شود و کم نبوده‌اند روزنامه‌نگارانی که از توییتر به استخدام یک نشریه‌ آنلاین یا چاپی درآمده‌اند.  

چنانکه در مقابل، عده‌ای بر این باورند که توییتر یکی از ابزارهای مهم روزنامه‌نگاران است و نباید این شبکه اجتماعی را رها کنند. برای مثال امیلی بل، روزنامه‌نگار مطرح بریتانیایی، از زمان اختراع تلفن تا به حال توییتر را مهم‌ترین ابداع برای روزنامه‌نگاران می‌داند. او معتقد است می‌توان با توییتر خبر ‏یافت و منابع را دنبال کرد و دید دیگران چه گفته‌اند. به باور بل، اگر «روزنامه‌نگار بدی باشی ولی ‏در توییت‌کردن ‏خوب باشی کمکی به کارت نمی‌کند، ولی اینکه هم روزنامه‌نگار خوبی باشی و هم بلد باشی که برای یافتن ‏منابع و گزارش‌کردن ‏چطور از توییتر استفاده کنی حالا دیگر از ضروریات روزنامه‌نگاری است». پس اگر بنا باشد روزنامه‌نگاران حتما از توییتر استفاده کنند، توجه به نکات زیر می‌تواند در بهبود کارشان موثر باشد:

۱- برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطب‌تان در توییتر بسیار مهم است که بدانید این پلتفرم چطور کار می‌کند و مخاطب آن کیست. باید یاد بگیرد که چطور در ۲۸۰ کاراکتر لب کلام را بیان کنید و مخاطب دچار سوء برداشت نشود.

۲- فرض کنید صفحه‌ توییترتان رسانه شماست، استراتژی رسانه‌تان را تعیین و با این کار مخاطب‌تان را مشخص کنید.

۳- نباید توییت‌زدن حواس شما را از کار اصلی‌تان پرت کند. سرزدن مدام به صفحه توییتر ممکن است تمرکز شما را در زمان تهیه گزارش و انجام کارتان به‌شدت پایین بیاورد.

۴- اگر می‌خواهید در حافظه کاربران بمانید، باید روزانه توییت کنید.

۵- مطالب خودتان را به اشتراک بگذارید، ولی فالوئرهاتان را از لینک‌های اخبار و مطالب‌تان اشباع نکنید. تردیدی نیست که باید کار و فعالیت‌ خود را با فالوئرهاتان به اشتراک بگذارید، اما توییت‌هاتان نباید فقط خلاصه شود در اشتراک‌گذاری لینک‌ اخبار و لینک مطالب شما. آن‌ها حتما اخبار و مقالات شما را به‌صورت آنلاین در وب‌سایت‌ها دنبال و مطالعه می‌کنند. مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در صفحه شما دنبال چیزی فراتر از لینک مطالب‌تان هستند.

جواب فالوئرهاتان را بدهید، ولی به ترول‌ها خوراک نرسانید. وقتی کسی در پای توییت شما سوال می‌پرسد یا نظر می‌دهد یا در صفحه خود و جای دیگر مطلبی متوجه شما توییت یا شما را به‌اصطلاح منشن می‌کند، با دقت تمام جواب او را بدهید. اما اگر دیدید این پرسش و پاسخ‌ها پای شما را به دام یک ترول می‌کشد، زیر بار نروید

۶- مطالب همکاران‌تان و سایر لینک‌های جذاب را هم به اشتراک بگذارید. با اشتراک‌گذاری آثار دیگران به خوانندگان اجازه می‌دهید منابع جدید اطلاعات را بیابند، منابعی که قابل اعتماد هستند. چون آن‌ها به شما اعتماد دارند، پس به همکارتان نیز اعتماد می‌کنند. شما با این کار به همکاران‌تان کمک می‌کنید مخاطب جدیدی پیدا کند و این مسئله در موقعیت مقابل می‌تواند شامل حال شما هم بشود.

۷- جواب فالوئرهاتان را بدهید، ولی به ترول‌ها خوراک نرسانید. وقتی کسی در پای توییت شما سوال می‌پرسد یا نظر می‌دهد یا در صفحه خود و جای دیگر مطلبی متوجه شما توییت یا شما را به‌اصطلاح منشن می‌کند، با دقت تمام جواب او را بدهید. اما اگر دیدید این پرسش و پاسخ‌ها پای شما را به دام یک ترول می‌کشد، زیر بار نروید. وارد تقابل با این کاربران نشوید و سعی کنید ترول‌ها را نادیده بگیرید.

۸- حتی اگر هیچ مطلبی ندارید و دست‌تان خالی است، نظری درباره حوزه خبری خودتان و خبرها توییت کنید. وقتی یک خبر فوری منتشر می‌شود، بهترین فرصت است تا تجربه و نظر حرفه‌ای‌تان را به اشتراک بگذارید. نیازی نیست تا زیر و بم ماجرا را در بیاورید و صبر کنید برداشت کامل و آماده انتشار شود تا یک داستان کامل از آن رویداد در صفحه خود منتشر کنید. فقط کافی است به مخاطب‌تان بگویید چه اتفاقی افتاده و چرا موضوعی مهم است. سعی کنید اهمیت آن لحظه را به اشتراک بگذارید.

۹- ایرادی ندارد بخش‌هایی از زندگی و شخصیت‌تان را با مخاطب‌تان به اشتراک بگذارید، اما نه همه چیز زندگی‌تان را. حد و مرز عمومی و خصوصی زندگی‌تان را تعیین کنید و با مخاطب‌تان راحت باشید. بهتر است زیاد هم جدی نباشید.  

۱۰- از توییتر برای جمع‌سپاری استفاده کنید، ولی هر داستانی را جمع‌سپاری نکنید. جمع‌سپاری یعنی برون‌سپاری به انبوه مردم که معمولا از طریق فراخوان عمومی در اینترنت انجام می‌شود. توییتر شما را به افرادی وصل می‌کند که هرگز در زندگی روزانه خود با آن‌ها برخورد ندارید، و شاید برخی از آن‌ها ایده‌ها و اطلاعات و حکایات منحصربه‌فردی داشته باشند. شما می‌توانید در مقام یک روزنامه‌نگار، از ایده‌ها و اطلاعات آن‌ها استفاده کنید. ولی حواس‌تان باشد که حکایات تکراری نباشند. همچنین سعی کنید تاحدودی از صحت و سقم ماجرا مطمئن شوید و به انتشار خبر کذب دامن نزنید.

۱۱- کمی هم بامزه باشید. فراموش نکنید که توییتر صرفا یک شبکه اجتماعی است و ابزاری است در دست شمای روزنامه‌نگار و نباید جنبه سرگرمی آن را از یاد برد. به عبارت دیگر، توییتر را قد رسانه رسمی آنلاین یا چاپی جدی نگیرید؛ این فقط یک شبکه اجتماعی است، نه کمتر و نه بیشتر.

کد خبر 509817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha