به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی شهردار تهران در گفتگوی ویدیویی با شبکه اینترنتی «اکو ایران»، در پاسخ به پرسشی درباره بدهیهای شهرداری تهران که بر اساس برخی اسناد بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: به این رقمها باید، رقم ۶ هزار میلیارد تومان دعاوی حقوقی و قضایی هم که رقم درشتی است اضافه کرد، یعنی در صورتی که شهرداری محکوم به پرداخت شود، این مبلغ را هم باید پرداخت کند.
او با بیان اینکه مدیریت جدید شهری اصراری به فریاد زدن میزان بدهیهای شهرداری ندارد، توضیح داد: شهری که اعلام کند بدهیهایش چند برابر بودجهاش است، در واقع غیرمستقیم اعلام ورشکستگی کرده است در حالی که شهرداری تهران با وجود این میزان بدهی هم میتواند مشکلات شهر را با همکاری همه حل کند.
شهردار تهران، رقم بدهی شهرداری تهران فقط به یک بانک را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که روزی ۱۷ میلیارد تومان جریمه دیرکرد بازپرداخت به آن اضافه میشود.
- حذف پل حافظ
او درباره تغییر کاربری برخی پروژههای عمرانی تهران مانند پل صدر، گفت: در کشورهای اروپایی معمولا زمانی که عمر مفید پروژه تمام شود، تغییر کابری میدهند. حتی بسیاری از مسیرهای سرپوشیده را به مکانهای مفرح طبیعی تبدیل کردند. این تبدیل، به یک تئوری بدل شده است. در واقع معنی و پیام ایجاد خیابانهای جدید، افزایش سفرهای بیشتری درون شهری است. الان هدف اصلی این است که اساسا به سفرهای با وسایل شخصی دامن زده نشود حتی در بسیاری از کشورها در محلات مرکزی برای اینکه کسی با ماشین تردد نکند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ پارکینگ ایجاد نمیکنند.
حناچی گفت: عمر مفید پل صدر و بسیاری دیگر از پروژهها هنوز تمام نشده است البته درباره برخی پلها و سازههای قدیمی در شهر مرحله به مرحله ایدههایی داریم که در حال انجام است. یکی از آنها حذف پل حافظ از بخش مرکزی تهران است چراکه مطالعات نشان میدهد امکان حذف برخی از این پلها و ایجاد آنها در برخی جاهای دیگر که شاید لازم است؛ وجود دارد.
شهردار تهران با اشاره به فاز دو و سه پل گیشا، افزود: ایدههایی درباره پل سبز زندگی مطرح شده و در دست بررسی است. پروژههای دیگری هم از این جنس وجود دارد، مثلا در خیابان لالهزار و میدان امام خمینی (ره)، پیادهراه گسترده ایجاد کردیم. گرچه شرایط شهرداری تهران با شیوع کرونا و تحریمهای اقتصادی تغییر کرده اما کار متوقف نشده است.
- راهکاری برای لغو طرح ترافیک
او لغو طرح ترافیک را تصمیم وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: تلاش بر این است که هم بار حمل و نقل عمومی افزایش پیدا نکند و هم مرکز شهر قفل نشود. حذف طرح ترافیک در مناطق مرکزی شهر هم به افزایش سفرهای درون شهری به سمت مناطق مرکزی دامن زده و هم ترافیک سنگینی ایجاد کرده و حتی سبب شده است تا شبکه حمل و نقل عمومی دچار اختلال شود. به همین دلیل شورای حمل و نقل و ترافیک تهران، طرح جدیدی ارایه کرد که حداقل همپوشانی بر ساعات اداری دارد و تلاش این است بار حمل و نقل عمومی را خیلی سنگین نکند.
او درباره جزییات این طرح پیشنهادی توضیح داد: بر اساس این طرح، کارمندان دولت یا کسانی که مشغله دارند میتوانند قبل از ساعت هشت وارد طرح و تا قبل از ساعت ساعت چهار از این محدوده خارج شوند.
- پروژه ۷۰۰ میلیارد تومانی را ۷ هزار میلیارد تومان اعلام میکنند
حناچی گفت: اشخاصی به دلیل برخی منافع، پروژهای را اجرا میکنند که تاثیرگذاری ندارد و بعد از اجرا هم مشکلات زیادی به وجود میآورد درحالیکه در آغاز کار هزینه پروژه را ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام میکنند و در عمل با هفت هزار میلیارد تومان پروژه تمام میشود که منطقی نیست و به طور قطع ایراد دارد.
شهردار تهران درباره اجرای برخی پروژههای عمرانی در شهر هم گفت: برخی منافعشان در اجرای پروژههای به اصطلاح «راه بنداز جابنداز» است که معمولا هزینههای پروژه را پیش از اجرا کم اعلام میکنند، همه این موارد و اعداد و ارقام در حسابرسی سالانه شهرداری رقمها و اعداد مشخص است.
- استخدام هشت هزار نفر نیروی شهرداری در سال ۱۳۹۶
حناچی درباره اصلاح چارت سازمانی شهرداری گفت: این یک مساله داخلی است اما تشکیلات شهرداری یک مشکل بزرگ دارد و آن هم فربه بودن سازمان عظیم شهرداری است. تنها در سال ۱۳۹۶، هشت هزار نفر به این بدنه تزریق شدهاند و تا وقتی این حل نشود، سرمایهگذار تمایلی به ورود به این حوزهها ندارد.
- بدهیهای دولت به شهرداری تهران
او درباره مطالبات شهرداری از وزارت نفت و دولت بابت افزایش صندلیهای ناوگان حمل و نقل عمومی و دریافت ما به ازای مصرف بنزین آن گفت: برای تحقق این مطالبات، رایزنیها را شروع کردهایم البته درک میکنیم که شرایط دولت خوب نیست اما این موضوع را دنبال میکنیم تا جایی که در سال گذشته موفق شدیم ۱۲۰ میلیارد تومان از این منابع را وصول کنیم.
- شهرداری به بورس میآید؟
حناچی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری سازمانهای خود را به بورس میآورد یا اوراق مشارکت خواهد فروخت، گفت: از فرصت بورس در حال استفاده برای سازمانهایی مثل شهروند، میادین میوه و تره بار و شهر آفتاب استفاده میکنیم ولی فروش اوراق مشارکت، مجوز بودجه سالانه را میخواهد. ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده هم اوراق مشارکت بود که برای جذب اوراق مشارکت بانکهای عامل معرفی میشوند و شهرداری نباید به آنها بدهی داشته باشد، آنها وثیقههای مناسبی میخواهند که این کمی دشوار است.
- وضعیت بوستان پردیسان
حناچی در پاسخ به پرسشی راجع به اداره پارک پردیسان توسط یک نهاد دیگر گفت: دوستان ما در سازمان محیط زیست دلایلی درباره تنوع گیاهی دارند. اگرچه بوستانها و مجموعههای رفاهی باید در اختیار شهرداری قرار گیرد چراکه شهر را جذاب میکنند؛ اگر اداره اینها خرد شود و پروسههای تصمیمگیری درباره آنها با اختلال مواجه شود.
او در پاسخ به اینکه آیا این مشکل را با رییس جمهور در میان گذاشتهاید، گفت: رییس جمهور در آیین پردهبرداری از لایحه جامع مدیریت شهری، نظرات خود را بیان کردهاند. مشکل در این زمینه مثل همان مشکلی است که اجرای سیاستهای کلان اصل ۴۴ قانون اساسی دارد. در حالی که مشکل در بدنه است توسعه بخش خصوصی و نهادهای عمومی میتواند در حوزه مدیریت شهری راهگشا است.
- توسعه مترو
او درباره خط ۱۰ متروی تهران نیز گفت: مطالعات اولیه برای این خط شروع شده و در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده و الان در حال مذاکره با سرمایهگذاران هستیم. مشکل شهرداری در ناوگان حمل و نقل عمومی برای جذب سرمایهگذار یارانه بسیار کم دولت است که به نظر باید قیمت بلیت تا حدودی واقعی شود. در خط ۸ و ۹ و ۱۰ به همین شکل مذاکره میکنیم.
شهردار تهران درباره مجتمعهای ایستگاهی هم گفت: درباره نحوه اداره مترو، در حال راهاندازی هلدینگی هستیم که تمام فعالیتها در آن متمرکز شود و لایحه ساخت این هلدینگ در حال تهیه است.
- کرونا و شهرداری تهران
شهردار تهران درباره وضعیت مدیریت شهری در دوران کرونا نیز گفت: تا کنون حتی زمانی که قرنطینه کامل در شهر اجرا شد خیلی از فعالیتهای مدیریت شهری در زمینههایی مانند بهشت زهرا، حمل و نقل عمومی و سازمان مدیریت پسماند ادامه داشت؛ در حالی که بسیاری از منابع درآمدی شهرداری متوقف شده بود. تنها سربار مالی مترو در این مدت برای ما ۲۲۰ میلیارد تومان بوده و دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینهها باید به شهرداری کمک کنند.
نظر شما