دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

در آفریقا و به ویژه در منطقه غرب آن، اکثر کشورها با جنگ‌های داخلی طولانی یا کودتاهای نظامی پی‌در‌پی رو‌به‌رو هستند. اما این منطقه یک استثنا دارد و آن کشور ثروتمند گابن است.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی در این باره نوشت؛ عمر بنگو رئیس‌جمهوری ۷۱ ساله گابن از سال ۱۹۶۷ تا کنون بدون هیچ چالش جدی و بدون اعمال زور در قدرت بوده‌است. در داخل کشور آفریقایی گابن، بسیاری بنگو را یک نابغه سیاسی می‌دانند چرا که در تمام این مدت توانسته در قدرت دوام بیاورد.

به قدرت رسیدن او در سال ۱۹۶۷ با ارتقای جایگاه کشور گابن به‌عنوان سومین تولیدکننده نفت آفریقا همزمان شد. او خیلی زود دریافت که پول در حفظ قدرت بسیار مهم‌تر و بهتر از گلوله عمل می‌کند.

او زیرساخت‌‌ها و خدمات رفاهی زیادی در پایتخت گابن ایجاد کرد. یکی از دستاوردهای مهم دوران قدرت او ایجاد یک خط آهن ۴ میلیارد دلاری بود که یک سوی کشور را به سوی دیگر آن متصل می‌کند.

در دهه ۱۹۹۰ کشور گابن و دولت بنگو برای مدت کوتاهی گرفتار شورش داخلی شد. اما او خیلی زود با دلارهای نفتی این مشکل را حل کرد. یکی از شیوه‌های بسیار موفق کاری او در اداره کشور آن است که مخالفان سیاسی را که آشکارا علیه او و دولت انتقاد می‌کنند خیلی زود وارد قدرت و دولت می‌کند.

اما بهترین پست‌های کابینه برای خانواده بنگو حفظ می‌شود. پسر او علی بن بنگو وزیر دفاع است و به‌صورت غیررسمی جانشین او هم به شمار می‌آید. دختر بنگو هم رئیس کابینه است. خانواده بنگو یکی از ثروتمندترین خانواده‌های دنیا هستند.

کد خبر 50951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز