مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد ۹۹ یک میلیون قطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در استان واکسینه می‌شوند.  

واکسیناسیون طیور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کامیار داهیم، مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار ان از اجرای مرحله دوم طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل در استان خبر داد و افزود: این طرح در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، یک میلیون قطعه طیور روستایی مورد واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می‌گیرد که برای عملیاتی کردن این طرح ۴ میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.  

وی افزود: طیور بومی و روستایی یکی از مخازن مهم ویروس نیوکاسل است، این ویروس می‌تواند در بسیاری از موارد در این پرندگان بدون بروز علائم بالینی حاد و تلفات چرخش کرده یا بعد از درگیری این پرندگان را به مخزن بیماری تبدیل کند.  

داهیم خاطر نشان کرد: بالا بردن سطح ایمنی از یکسو و جایگزینی سویه‌های بیماری زا با سویه‌های غیر بیماری زای واکسنی در این پرندگان می‌تواند خطر انتقال آلودگی از این مخازن را به طیور صنعتی از راه‌های مختلف به طور قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.  

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از تشدید نظارت و کنترل مراکز بهداشتی استان با توجه به شیوع ویروس کرونا خبر داد و افزود: در پی‌اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی توسط بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی ویژه ماه مبارک رمضان امسال، در نیمه اول این ماه ۲۷۰۰ مورد بازدید و نظارت بهداشتی از این مراکز انجام شده است.  

داهیم افزود: در راستای تامین سلامت فرآورده‌های خام دامی مورد استفاده و سالم‌سازی سفره افطار و سحر، در ماه مبارک رمضان توسط اکیپ‌های نظارت بهداشتی دامپزشکی، بیش از ۳۵۰۰ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی کشف، ضبط و معدوم سازی و از چرخه مصرف خارج شده است.  

وی از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف در نحوه تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی، مراتب را با شماره تلفن‌های ۱۵۱۲، و در شهرستان‌ها نیز به نزدیک ترین اداره دامپزشکی محل سکونت اطلاع رسانی کنند.  

داهیم همچنین گفت: کشتار غیرمجاز دام و تخلفات در تولید، عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی را مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، تهدید علیه بهداشت عمومی دانست و یادآورشد: دامپزشکی در برای اجرای قانون و تامین سلامت مردم با متخلفان برخوردهای جدی می‌کند.  

کد خبر 509508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha