جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: آغاز عملیات اجرایی قطعه ۱۷ راه‌آهن بیرجند – یونسی به طول ۴۲ کیلومتر و با برآوردی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از برنامه‌های سال ۹۹ است.

راه آهن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، موضوع مربوط به دیروز و امروز نیست. از زمانی که هنوز خراسان جنوبی بخشی از خراسان بزرگ بود، زمزمه ضرورت ایجاد راه‌آهن در جنوب خراسان و شهر بیرجند مطرح و کارشناسان سخنان مختلفی در این رابطه مطرح می‌کردند.

نگاهی به سابقه پروژه راه‌آهن بیرجند

طبق بررسی‌ها، خواسته مردم جنوب خراسان قدیم و خراسان جنوبی فعلی درزمینهٔ راه‌آهن برای اولین بار در سال ۸۰ توسط نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان و بلوچستان در مجلس به رئیس‌جمهور وقت ارائه و بعدازآن تقاضا به وزارت خانه مربوطه ارجاع شد.

اما کار تا به مرحله اجرا برسد، سال‌ها طول کشید. استانداران مختلف و معاونان آنان بارها از این پروژه سخن گفتند ولی مردم در عمل چیزی را مشاهده نمی‌کردند.

کمبود اعتبار و عدم پیشرفت راه‌آهن زاهدان به بیرجند در سال‌های قبل

درنهایت قطعه زاهدان تا بیرجند - گناباد و ایستگاه یونسی به طول ۷۶۰ کیلومتر در سال ۹۳ تصویب شد اما این ۲ قطعه به دلیل اعتبارات بسیار اندک پیشرفت کندی داشته که زمینه گلایه‌های متعدد مردم را به همراه داشت و بارها از مسئولان چرایی عدم پیشرفت منطقی و برنامه‌ریزی‌شده این پروژه را می‌پرسیدند.

تا این‌که در تابستان ۹۸ در جلسه هیأت وزیران، به‌منظور تأمین هزینه‌های اجرایی پروژه اتصال بیرجند به راه‌آهن بافق - مشهد به طول حدود ۲۷۱ کیلومتر، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به‌عنوان نماینده وزارت خانه برای انعقاد قرارداد با شرکت احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی (به سهامداری شرکت‌های تیراژ، آرادان، اس دی ام، توچال و توسار) تعیین و به دنبال آن نیز با انعقاد قرارداد و تخصیص اعتبار چراغ عملیات اجرایی این پروژه روشن شد.

اما با توجه به پیشینه این پروژه هنوز سؤالات زیادی در افکار عمومی جامعه در این زمینه وجود دارد. اهالی خراسان جنوبی می‌خواهند بدانند این پروژه در حال حاضر در چه وضعیتی است و آیا پیشرفت رضایت بخشی دارد.

وحید داعی اظهار کرد: امروزه استفاده از حمل‌ونقل ریلی درزمینهٔ انتقال مسافر و کالا در دنیا به دلیل مزیت‌های آن بسیار محبوب و رو به توسعه است.

اهمیت شبکه ریلی در شرایط فعلی جامعه

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین گرانی حمل‌ونقل هوایی و نارسایی شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه ضریب ایمنی پایین راه‌ها و افزایش سرعت و بهبود امکانات رفاهی قطارها موجب شده تا کشورهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا نسبت به سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه ریلی خود بیش از گذشته اقدام نمایند.

داعی افزود: احداث راه‌آهن شرق کشور تحول عظیمی در توسعه حمل‌ونقل ترانزیتی به افغانستان و کشورهای آسیای میانه ایجاد خواهد کرد که اقتصادی‌ترین محور فرا منطقه‌ای برای ایران است و می‌تواند نقش مهمی در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی منطقه ایجاد کند.

وی گفت: این راه‌آهن علاوه بر تأثیرات مهم داخلی می‌تواند نقش مهمی در توسعه حمل‌ونقل ترانزیتی از طریق کشور افغانستان و ترکمنستان به سایر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به اینکه عملیات اتصال بندر چابهار به راه‌آهن زاهدان- بم و درنهایت به راه‌آهن سراسری، از سال ۱۳۹۲ توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرایی شد، خط راه‌آهن مشهد- بیرجند- زاهدان به‌عنوان اولویت دوم اتصال ریلی چابهار نیز تعریف‌شده بود.

پیگیری‌هایی که به نتیجه رسید

داعی اظهار کرد: با تلاش استاندار خراسان جنوبی و پیگیری‌های مکرر وی، توجه مسئولین کشوری با توجه به کاهش طول ترانزیت چابهار از طریق کریدور زاهدان- بیرجند- مشهد بیشتر متوجه این موضوع شد به‌طوری‌که این خط به‌عنوان اصلی‌ترین کریدور ترانزیت بندر مهم چابهار به آسیای میانه مورد پیگیری و در دستور کار مسئولین کشوری قرار گرفت.

وی بیان کرد: بر همین اساس سرعت احداث پروژه ریلی احداث خط آهن بندر چابهار-زاهدان-بیرجند و اتصال به محور بافق - مشهد به طول هزار و ۵۱۱ کیلومتر باهدف افزایش نقش ویژه بندر چابهار در ترانزیت کالا و حمل‌ونقل بین‌المللی با استفاده از شبکه ریلی، افزایش ظرفیت شبکه ریلی کشور، پاسخگویی به تقاضای ایجادشده حمل بار و مسافر تا پایان افق سال ۱۴۰۴ و کمک به افزایش امنیت شرق کشور افزایش یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: درنهایت آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی محقق و عملیات اجرایی قطعه ۱۶ بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در نیمه مهرماه سال ۱۳۹۸ و در محدوده جغرافیای خراسان جنوبی آغاز شد.

موتور اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسر با دو مصوبه هیئت‌وزیران روشن شد

داعی اظهار کرد: همچنین با اخذ مصوبه هیأت وزیران اختصاص ۴۰,۰۰۰ میلیارد ریال در قالب فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسر (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به‌منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بیرجند به‌عنوان آخرین مرکز استان در کشور به خط ریلی سراسر متصل می‌شود، گفت: با احداث این خط راه‌آهن به طول ۹۰۱ کیلومتر می‌توان شاهد کاهش فاصله ترانزیتی کشورهای آسیای میانه تا بندر چابهار به میزان ۳۴۵ کیلومتر و اتصال ریلی کشورهای افغانستان و جمهوری‌های آسیای میانه (به‌خصوص جمهوری ترکمنستان) به آب‌های آزاد جنوب بود.

افزایش تخصیص‌ها برای پروژه راه‌آهن زاهدان- بیرجند- یونسی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: تخصیص پروژه راه‌آهن زاهدان – بیرجند – یونسی در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۳. ۶ میلیارد ریال برای مطالعه پروژه بوده که با پیگیری‌های استاندار تخصیص پروژه در سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

داعی بیان کرد: علاوه بر اجرای خط ریلی مزبور، عملیات اجرایی راه‌آهن آنتنی فردوس از ایستگاه حزین و به طول ۷۱ کیلومتر در سال ۱۳۹۸ آغاز شد که با احتساب این دو خط ریلی، هم‌اکنون ۱۰۳ کیلومتر راه‌آهن بااعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دست اجرا است.

وی یادآور شد: رساندن پروژه‌ها و قراردادهای راه‌آهن به پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد و آغاز عملیات اجرایی قطعه ۱۷ راه‌آهن بیرجند – یونسی به طول ۴۲ کیلومتر و با برآوردی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از برنامه‌های سال ۹۹ است.

راه‌آهن نیاز مردم دیار خاوران برای سفرهای سهل و ارزان‌قیمت

در شرایطی که برخی از محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی از ایمنی بالایی برخوردار نبوده و هزینه سفر با هواپیما نیز در توان بسیاری از مردم نیست چشم امید اهالی دیار خاوران برای سفرهای سهل‌تر و ارزان‌قیمت به حمل‌ونقل ریلی است.

هرچند در خراسان جنوبی با سفر شهرستان طبس می‌توان از خدمات شبکه ریلی بهره‌مند شد و تاکنون نیز راه‌آهن شرق کشور آمارهای امیدوارکننده‌ای از افزایش جابه‌جایی بار و مسافر در طول سال‌های گذشته از این مسیر داده است ولی اتصال مرکز یک استان به شبکه ریلی در پیشرفت آن منطقه نقش دوچندانی خواهد دارد.

با تخصیص اعتبارات ویژه پروژه راه‌آهن زاهدان به بیرجند امیدهایی در این زمینه در جامعه جوانه‌زده است و امید است با گزارش‌دهی به‌موقع مدیران از پیشرفت این پروژه و روند قابل‌قبول آن این امید تا شنیدن شدن صدای سوت قطار در بیرجند در بین مردم باقی بماند.

کد خبر 509308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha