رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: کرونا ۲ هزار و ۱۷۳میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

زمین کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، اکبر فتحی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این میزان خسارت بر اساس بررسی کارشناسی معاونت های و مدیریت های تخصصی سازمان برآورد شده و به صورت تفکیک شده در زیر بخش‌های مختلف احصا و به مسئولان استانی و وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است، گفت: پیگیری‌های لازم برای تامین جبران خسارت و تخصیص منابع مالی مورد نیاز حمایتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه کرونا به زیربخش‌های واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، از جمله صنایع کشاورزی، دام و طیور، شیلات، زراعت و باغبانی و حفظ نباتات استان آذربایجان شرقی در کوتاه مدت و درازمدت خسارت وارد کرد، گفت: پس زدگی محصولات کشاورزی صادراتی و عرضه آن به بازار داخلی، موجب افت قیمت این محصولات در کشور می شود که در کوتاه مدت موجب رضایت مصرف کنندگان می شود ولی در ماه های بعد و سال آینده می تواند موجب چالش در تولید و مشکل در عرضه و همچنین افزایش قیمت این محصولات در داخل شود.

فتحی خسارت شیوع کرونا به محصولات حوزه گلخانه را ۶۳ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان گل و گیاه در ماه‌ های اسفند و فروردین و ایام عید فروش زیادی دارند و در طول سال فعالیت‌هایشان معطوف به این دو ماه است؛ متأسفانه شیوع ویروس کرونا فعالیت بازار تجاری و عرضه را در این بخش تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی استان آذربایجان شرقی است که در زندگی مستقیم و غیرمستقیم مردم استان اثر می‌گذارد، گفت: شیوع ویروس کرونا بر مشاغل مختلفی اثر منفی گذاشته و یکی از بخش هایی که بیشترین میزان خسارت را در منطقه متحمل شده است بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: بخش کشاورزی آذربایجان شرقی تا بهمن ماه سال قبل از رونق خوبی در زمینه تولیدات، حمل و نقل ، بازار و صادرات محصولات برخوردار بود ولی متاسفانه با شیوع ویروس کرونا آثار و تبعات اقتصادی آن در زیربخش‌های مختلف کشاورزی باعث کاهش تولید در برخی از واحدها شد.

وی افزود: کاهش شدید قیمت و عدم کشش برخی محصولات کشاورزی تولید استان به ویژه محصول سیب در سبد میوه شب عید به دلیل کاهش تقاضا و مصرف، کاهش و توقف صادرات محصولات کشاورزی، محدودیت تردد کشاورزان ، ادوات ، بهره برداران ، کارشناسان و مروجین در سطح استان و تعطیلی کسب و کارهای محلی مرتبط و رعایت اصل شعار در خانه بمانیم و اجرای وظایف و دستورالعمل های حاکمیتی (فنی و بهداشتی) ابلاغ شده دیگر مواردی هستند که در زیربخش‌های اقتصادی کشاورزی استان تاثیر گذار بوده‌ است.

فتحی نیمه فعال شدن اکثر واحدهای تولید خوراک آبزیان ، کاهش میزان خرید شیر توسط واحدهای لبنی عمده استان و کاهش میزان فروش محصولات لبنی، کاهش حمل و نقل و توزیع نهاده های مورد نیاز حمل شده به استان از مبادی داخل و خارج از استان، تعطیلی بازارهای هفتگی دام و سایرمحصولات کشاورزی و توقف عملیات هویت گذاری دام، اخلال در کوچ کندوهای زنبورعسل و تردد و انتقال در زنبورستان و انتقال کندوها به مناطق ییلاقی، کاهش شدید قیمت مرغ زنده درب مرغداری به علت کاهش شدید تقاضا و کاهش شدید قیمت جوجه یکروزه بعلت کاهش جوجه ریزی و کاهش تقاضا و کاهش خرید بچه ماهی و مشکلات تهیه نهاده های کشاورزی را از جمله تبعات و اثرات سوء کرونا در بخش کشاورزی استان برشمرد.

وی با اشاره به سررسید اقساط تسهیلات بخش کشاورزی به بانکهای عامل و مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی وجود دارد، کمبود شکر در واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی و غذایی و در زنبورستانها ، متضرر شدن تولید کنندگان نهال در استان، کاهش تقاضای فعالیت های کارگری بخصوص در امور باغبانی و کودپاشی سرک بهاره ، ایجاد خلل در عملیات مبارزه با علفهای هرز و سایر آفات و امراض و نوسانات قیمت برخی از محصولات به دلیل اختلال در تأمین، تولید و عرضه از دیگر موارد و مشکلاتی عنوان کرد که بخش کشاورزی اسستان به سبب شیوع کرونا با آن روبرو شده است.

فتحی با بیان اینکه تعطیلی کارخانه ها ، کارگاه های تولیدی ، مدارس، دانشگاه ها و غذاخوری ها، رستوران ها، هتل ها و... باعث کاهش شدید تقاضا برای محصولات تولیدی زیربخش دام و طیور به خصوص گوشت مرغ، گوشت قرمز و محصولات لبنی و محصولات شیلاتی شده است، گفت: این وضعیت نه تنها ضرر و زیان تولید و تولیدکننده را به دنبال داشته متاسفانه در امنیت غذایی و سلامتی جامعه نیز تأثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: به دلیل درگیر شدن کشاورزان در مشکلات کرونا و تأثیر سوء در مسائل اقتصاد روستایی و اثرات منفی روحی و روانی، انگیزه کشاورزان برای کار و فعالیت های روزمره کاهش یافته است و در نتیجه مدیریت تولید و مزرعه دچار مشکلاتی شده و بنابراین پیش بینی می شود در عملکردهای تولیدی شاهد افت باشیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در صورت تداوم وضعیت موجود شاهد کاهش تولید و اختلال در حلقه های مختلف زنجیره کشاورزی و اثرات سوء آن در درازمدت خواهیم بود، گفت: به عنوان مثال کاهش مزارع مرغ مادر ، کاهش دام های شیرده، جوجه یکروزه و دام مناسب برای پروار را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اقدامات موثر در مقابله با کرونا در سطح سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مدیریت جهادکشاورزی شهرستانها در جبران و کاهش اثرات سوء این بیماری انجام شده است و فضای اداری مهمانسرای سازمان و دستگاه های توربو و سمپاش جهت اقدامات پیشگیرانه و ضدعفونی و سمپاشی معابر شهری و مراکز درمانی شهرستانها اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: فعالان بخش همیشه در معرض  انواع تهدیدات و حوادث طبیعی و غیر طبیعی هستند و همه ساله حوادث متعددی مثل سیل، زلزله، تگرگ، سرما، آفات و بیماری ها، نوسانات اقتصادی، چالشهای سیاسی به بخش و تولیدات کشاورزی ضرر و زیان وارد می کند.

فتحی اظهار کرد: ویروس کرونا در کنار سایر حوادث و تهدیداتی که وجود داشته و دارد، چالش جدیدی با رویکرد کاملاً متفاوت برای بخش ایجاد کرد زیرا که در تهدیدات قبلی، بهره بردار و کارشناس  در کنار هم در جهت مدیریت، کنترل و کم کردن چالش ها و خطرات می‌کوشیدند اما این بیماری ساختار مدیریت تولید و عرضه در بخش را تحت تاثیر قرار داد.

کد خبر 509127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha