مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت تامین ۱۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار سد تنگ‌سرخ، این سد درکمتر از ۱۶ ماه به بهره‌برداری رسیده و آبگیری می‌شود.

سد تنگ‌سرخ

به گزارش همشهری به نقل از ایرنا، علی داودی روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت افزود: سد مخزنی تنگ‌سرخ یکی از سدهای خاکی جنوب کشور محسوب می‌شود که هدف از ساخت آن تامین آب شرب شهر یاسوج و بخش‌هایی از استان فارس و همچنین تامین آب مورد نیاز روستاهای مسیر و حومه در کهگیلویه و بویراحمد و فارس است.

وی بیان کرد: در سال ۹۸ پیشرفت عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از ۱۲ درصد به ۲۵ درصد رسید و هم‌اکنون پیشرفت کلی سد ۳۳ درصد است.

داودی اظهار کرد: از زمان مطالعات علمی و کارشناسی سد تنگ سرخ تاکنون افزون بر ۲۲ میلیارد تومان از اعتبارات پرداخت شده که رقمی حدود ۱۸ میلیارد تومان آن به عوامل اجرایی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این سد از سال ۹۱ آغاز شد که به دلیل مشکلات اعتباری، عملیات اجرایی آن ناموفق بود و به ناچار بازبینی‌هایی با هدف کاهش هزینه‌های اجرای طرح انجام شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه‌ای استان آغاز شد.

سد تنگ‌سرخ از نوع خاکی-سنگریزه‌ای با هسته رسی بوده که ارتفاع آن از پی ۶۶.۵ متر، طول تاج سد ۹۱۷ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و حجم مخزن در رقم‌های نرمال بهره‌برداری ۱۲۵ میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سد ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

این سد در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بر روی رودخانه بشار در منطقه تنگ سرخ در حال ساخت است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲سد به ظرفیت حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب است و یک سد به نام چم شیر با حدود ۲میلیارد متر مکعب ظرفیت مراحل پایانی ساخت خود را طی می‌کند.

کد خبر 509117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha