پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۴
۰ نفر

مردی برزیلی که با شکایت از کمردرد به بیمارستان رفته بود، باعث شگفتی پزشکانش شد: این مرد در عارضه‌ایی بسیار نادر سه کلیه داشت.

kidney scan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس پزشکان در بیمارستان «دو ریم» در سائو پائولوی برزیل برای یافتن علت کمردرد شدید این مرد ۳۸ ساله از او سی‌تی‌اسکن کردند.

بر اساس گزارش این پزشکان که چهارشنبه ۶ مه در ژورنال پزشکی نیو انگلند منتشر شده است، این اسکن نشان داد که این مرد دچار «بیرون زدگی» یا فتق دیسک بین‌مهره‌ای است که یک عارضه نسبتا شایع است و باعث کمردرد می‌شود.

اما چیز دیگری که توجه پزشکان را به خود جلب کرد یک ویژگی غیر معمول در آناتومی این مرد بود. او به جای دو کلیه که هر شخص عادی دارد، سه کلیه داشت. یک کلیه با ظاهر طبیعی که در طرف چپ بود و دو کلیه به هم چسبیده که در نزدیکی لگن او قرار داشتند.

این مرد هیچ علامتی از مشکل کلیوی نداشت و به نظر می‌رسید کلیه‌هایش به طور طبیعی کار می‌کند.

هر کلیه به طور معمول از طریق مجرای منفردی به نام حالب به مثانه متصل می‌شود. در مورد این مرد، یکی از کلیه‌های نزدیک لگن به طور مستقیم با حالب خودش به مثانه متصل بود. اما حالب کلیه دوم لگنی با اتصال به حالب کلیه طبیعی طرف چپ به مثانه ارتباط یافته بود.

داشتن سه کلیه عارضه‌ای نادر است و تا به حال کمتر از ۱۰۰ مورد آن در مقالات پزشکی گزارش شده است. تصور می‌شود این عارضه ناشی از مشکلی در دوران رشد کلیه‌های در دوران رویانی در رحم باشد. کلیه‌ها در رویان به صورت یک ساختار منفرد ایجاد می‌شوند و بعد به دو اندام جدا از هم تبدیل می‌شوند.

از آنجایی این عارضه علامتی ایجاد نمی‌کند، معمولا هنگام آزمایش‌های پزشکی غیر مرتبط به طور تصادفی کشف می‌شود.

این مرد نیز فقط برای کمردردش مسکن دریافت کرد و نیاز به مراقبت خاصی برای کلیه اضافی‌اش نداشت.

مجله کلیه

کد خبر 509018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha