پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

با وجود افزایش نرخ‌ها هنوز بازار نفت در وضعیت خاکستری شکننده قرار دارد

نفت - بشکه

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت طلای سیاه در ۷ روز گذشته روی موج افزایش قیمت قرار گرفته؛ هرچند این روند در دو روز گذشته شدت گرفته با این حال کارشناسان داخلی و خارجی نسبت به شکننده و خاکستری بودن وضع بازارجهانی نفت، به دلیل افت محسوس تقاضای جهانی و همچنین خطر شوک عرضه در آینده، هشدار می‌دهند.

پس از منفی شدن قیمت نفت سبک آمریکا در بازار معاملات آتی (فیوچرز)، حالا امیدها به ثبات بازار نفت در حال تقویت شدن است اما به نظر می‌رسد بازی بزرگان نفت تازه شروع شده است، یک سوی بازی نفت آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده ها و مصرف‌کننده‌های نفت است و سوی دیگر نبرد پنهانی روسیه و عربستان به عنوان بازیگرانی که هر کدام تلاش دارند تا سهم دیگری را کم کنند، با این همه انتظار برای بهبود وضع بازار جهانی نفت در آینده، به گفته محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک، به روشن شدن شدت اثر شیوع ویروس کرونا بر سطح تقاضای اقتصاد جهانی و البته طلای سیاه بستگی دارد وجه دیگر ثبات بازار نفت به میزان پایبندی کشورهای تولیدکننده به توافق بر سر کاهش میزان تولید وابسته است.

دیروز قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا با ۲.۷۷ درصد افزایش به ۲۵ دلار و نفت برنت دریای شمال هم با ۱.۳ درصد رشد به ۳۱ دلار و ۳۸ سنت رسید در حالی که دبیرخانه اوپک، ارزش سبد نفتی این نهاد را در ۳ روز قبل ۱۸ دلار و ۳۶ سنت اعلام کرد که جهشی ۱۱ درصدی را تجربه کرده است. آخرین قیمتی هم که برای نفت سنگین ایران به ثبت رسیده ۱۹ دلار و ۴۲ سنت است که نشان می‌دهد رشدی ۴ درصدی داشته است. رویترز دلیل افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال، به میزان ۱۵ درصد، در یک هفته اخیر را؛ ناشی از افزایش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا و البته حجم پایین تقاضا به دلیل محدودیت‌های دوران یکه‌تازی کرونا اعلام کرده که باعث شده سرمایه‌گذاران روی گزینه ریسک مازاد عرضه نفت تمرکز کنند.

در روزهای اخیر برخی کشورهای جهان از جمله در اروپا و آسیا محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با کرونا را کم کرده‌اند و همین مساله اندکی بر حجم تقاضا برای نفت و فرآورده‌های آن افزوده اما برخی تحلیلگران جهانی نفت از جمله لاچان شاور از نشنال بانک استرلیا هشدار داده‌اند توازن دوباره در بازار طلای سیاه به زودی اتفاق نمی‌افتاد.

  • خطر نفت بالای ۳۰ دلار

تحولات ۲ هفته اخیر نشان می‌دهد با افت قیمت در بازار نفت، بسیاری از فعالیت‌های حفاری در آمریکا متوقف و برخی شرکت‌ها اعلام ورشکستگی کرده‌اند اما حالا که قیمت به سمت بالای ۳۰ دلار در حال حرکت است، شرکت دایموندبک انرژی هشدار داده است: اگر نفت خام آمریکا به بالای ۳۰ دلار برسد فعالیت های حفاری دوباره احیا خواهد شد. خبری خوب اما شکننده برای رئیس جمهوری آمریکا که بلکه از فشارهای سقوط نفت و افت سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی آمریکایی خارج شود و خبری بد برای دیگر کشورهای نفت‌خیز جهان که دوباره شاهد افزایش تولید نفت آمریکا و وارد شدن شوک تازه به عرضه نفت خواهند بود.

در واکنش به این چشم‌انداز تولید نفت و گاز بعضی شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ تا ۱۲ درصد کاهش می‌یابد و به پایین‌ترین سطح ۱۷ سال اخیر می‌رسد چنان که برنارد لونی، مدیرعامل شرکت بریتیش پترولیوم از غول‌های نفتی دنیا اعلام کرده این شرکت در سه ماهه دوم امسال تا ۷۰ هزار بشکه از تولید خود در نفت شیل آمریکا  را کم می‌کند. یک مقام ارشد شرکت انگلیسی – هلندی شل هم از افت تولید خبر داده؛ ۲ غول نفتی آمریکایی یعنی اکسون موبیل و شورون هم گفته‌اند به طور مشترک ۸۰۰ هزار بشکه از تولیدشان را کم می‌کنند.

  • شوک عرضه در راه است

نرسی قربان، کارشناس ارشد انرژی دراین باره می‌گوید: این روزها نفت اگر بیشتر از ۲۵ دلار هزینه‌بر باشد، تولید نخواهد شد. بنابراین در صورت ادامه روند کنونی، تمام نفت شیل آمریکا تعطیل خواهد شد، در نتیجه همین مسئله، تقاضای نفت در آینده بالاتر می‌رود. نرسی قربان از چین به عنوان تنها برنده بازار این روزهای نفت یاد می‌کند و معتقد است: چین به‌عنوان واردکننده عمده نفت و گاز پول کمتری برای انرژی هزینه خواهد کرد. به همین دلیل گمان می‌رود رشد اقتصادی چین در قیاس با سایر کشورها، زودتر به روند سابق بازگردد.

  • چشم‌انداز ایران

نرسی قربان، درباره اثر نوسان قیمت نفت بر اقتصاد ایران گفت: اقتصاد ایران روزهای سخت خود را با تحریم سپری کرده؛ اما این تأثیر در درازمدت بیشتر خواهد شد. البته کرونا تمام هم شود ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم. اقتصاد ایران مثل مریضی است که در حال مداوا در سی‌سی‌یو است و درحال‌حاضر هم نمی‌توان تحلیل دقیقی درباره آن ارائه داد. او افزود: شرایط فعلی بهترین فرصت برای ایران است که تلاش کند با جهان وارد مذاکره شده و مشکل خود را با دنیا حل کند. سرانجام روزی ماجرای تلخ کرونا تمام می‌شود و بار دیگر رشد اقتصادی در دنیا شروع می‌شود، ما باید تلاش کنیم زیر فشار تحریم‌ها نمانیم. باید با مذاکره مشکلات خود را حل کنیم؛ اگر تحریم‌ها برداشته شود پتانسیل بسیاری خوبی برای رشد خواهیم داشت.

کد خبر 508972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha