چشم بازار به پراید هاچ‌بک ۹۰ میلیونی، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۱۷۰ میلیونی و تیبا هاچ‌بک ۱۰۰ میلیون تومانی روشن شد.

خودرو هوم پیج

همشهری آنلاین- علی ابراهیمی: ناتوانی ستاد تنظیم بازار در کشف و ابلاغ قیمت کارخانه‌ای خودروهای پر تیراژ داخلی و خودداری خودرو سازان از عرضه به نرخ مصوب سال گذشته زمینه کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها را در بازار خودرو فراهم کرده است. به گزارش همشهری، از اول امسال به این سو عرضه خودروهای صفر کیلومتر پر تقاضای داخلی، به دلیل اصرار خودرو سازان، بر محاسبه قیمت‌های جدید، بر مبنای هزینه تمام شده، عملا به حال تعلیق درآمده و این شرکت ها از تحویل خودروهای ثبت نام شده به مشتریان خودداری می کنند. کمبود عرضه صفرکیلومترها به افزایش سریع قیمت خودروها در بازار بی مشتری منجر شده؛ اما رضا رحمانی سکاندار وزارت صنعت در کمال تعجب این افزایش قیمت ها را شایعه قلمداد کرده و بازهم وعده افزایش قیمت خودرو حداقلی خواهد بود.

  • اتوبان یک‌طرفه رشد قیمت

به گزارش همشهری، پس از چند هفته کشمکش بر سر تعیین نرخ کارخانه‌ای خودروها، بین شورای رقابت، سازمان حمایت، کمیته قیمت گذاری خودرو و ستاد تنظیم بازار هنوز نه تنها سرنوشت تعیین نرخ معلوم نشده بلکه در تازه ترین اظهار نظرها رئیس شورای رقابت هرگونه توافق با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو را رد و اعلام کرده تعیین هر نوع فرمول قیمت گذاری بدون توافق با شورای رقابت غیر قانونی است.

از ستاد تنظیم بازار نیز خبر می رسد یک بار دیگر به تکرار سناریوی کشف قیمت خودرو در سازمان حمایت و کمیته قیمت گذاری خودرو حکم داده شده است. پیش از این احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان در گفت و گو با همشهری از کشف قیمت خودرو بر مبنای هزینه تمام شده در سازمان حمایت و ارایه آن به کمیته خودرو خبر داده بود. پس از آن که در پایان نشست روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار دود سفید از اردوی سیاستگذاران صنعت و بازار خودرو به هوا برنخواست؛ چراغ سبزی در برابر اتوبان یک‌طرفه رشد قیمت ها روشن شد تا مصرف‌کنندگان تاوان ناکارآمدی سیاست‌گذاران و مدافعان دخالت دستوری دولت در بازار را بدهند.

  • سونامی گرانی

مشاهدات خبرنگاران همشهری حاکی است: در ۲۰ روز گذشته قیمت پراید ۱۱۱ به عنوان شاخص بازار خودرو،  با افزایش ۱۰ میلیون تومانی به محدوده ۸۹ تا ۹۰ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در مرزهای بالاتر از ۱۷۰ میلیون تومان معامله شده است. مشاهدات خبرنگاران همشهری در نمایشگاه های سطح شهر تهران و بررسی آگهی های درج شده در فضای مجازی نشان می‌دهد نرخ خودروهای داخلی با شیبی تندتر از آن‌چه قبلا برخی کارشناسان تخمین می‌زدند در حال افزایش است. چندی پیش فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با همشهری خداحافظی بازار، با خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان را پیش‌بینی کرده بود.  برمبنای آخرین معاملات انجام شده در سطح اتوگالری‌های فعال در تهران، قیمت پراید ۱۳۱ به ۸۰ میلیون تومان و تیبا ۲ به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، ویروس رشد قیمت به بازار محصولات ایران خودرو به ویژه خانواده پژو هم سرایت کرده به طوری که نرخ  پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۹ به ۱۴۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

  • عروسی در کوچه پرایدهای سالخورده

افزایش نجومی قیمت خودروهای صفر کیلومتر، بازار خودروهای کارکرده  را داغ تر کرده؛ خبرنگاران همشهری می گویند؛ در بازار پراید های دست دوم، نرخ پراید صندوق‌دار مدل ۸۷ با کارکرد ۱۶۰تا ۲۴۰ هزار کیلومتر به ۲۹ تا ۳۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ SE مدل ۹۶ با کارکرد ۷۰ تا ۱۰۵ کیلومتر به ۶۰ تا ۶۳ میلیون، پراید ۱۳۱ SX مدل ۹۶ با ۱۰۰ تا ۲۳۰ هزار کیلومتر به ۵۴ تا ۶۷ میلیون تومان افزایش یافته است. موج گرانی خودرو تنها به پرتیراژها محدود نبوده، بلکه نبض قیمت‌ها در بازار خودروهای مونتاژ داخل و وارداتی نیز تندتر شده در این میان می توان به افزایش ۱۳۰ میلیون تومانی قیمت مزدا ۳ در مدت دو ماه اشاره کرد نرخ این خودرو از ۵۰۰ میلیون تومان در آخرین روزهای اسفند ۹۸  به ۶۳۰ میلیون تومان رسیده است. با این روند به نظر می رسد گرانی نرخ خودرو در حاشیه بازار چندان هم به مذاق خودرو سازان بد نیامده و آنها را برای دعوت به کار دوباره و باز گرداندان پراید به خطوط تولید ترغیب کرده چنان که دیروز حسین کاظمی طرقی، معاون بازاریابی و فروش سایپا اعلام کرد، تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده؛ اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

  • آفت توقف عرضه به جان بازار خودرو

سعید موتمنی رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودرو در واکنش به موج افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی به همشهری، گفت: با توقف عرضه خودروهای صفر کیلومتر، نمایشگاه‌ها برای عرضه در بازار سهمیه‌ای در اختیار ندارند. به گفته او این روزها، خودروهای موجود در بازار را کسانی می فروشند که قبلا در بازار خودرو سرمایه گذاری کرده اند. موتمنی افزود: این افراد با تحویل گرفتن خودروها و قیمت سازی در فضای مجازی بنابر شرایط بازار به عرضه اقدام می کنند. این افراد با در نظر گرفتن عواملی مانند نوسان نرخ ارز یا چشم انداز بازار قیمت سازی و خودروهایشان را با قیمت های بالاتر به اندک مشتریان بازار خودرو می‌فروشند.

کد خبر 508963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha