ستاره‌شناسان یک سیاهچاله تازه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین کشف کرده‌اند که فقط هزار سال نوری از سیاره خاکی دور و اندازه آن چهار برابر خورشید است.

سیاهچاله

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این سیاهچاله در منظومه موسوم به HR۶۸۱۹ و در صورت فلکی «تلسکوپ» (Telescopium) کشف شده است. این منظومه در مشاهده تلسکوپی شبیه یک ستاره درخشان است اما پیش‌تر تصور می‌شد دو ستاره باشند و حالا اخترشناسان با تجزیه و تحلیل داده‌ها دریافته‌اند یک جسم دیگر هم در آن صورت فلکی وجود دارد.

آنچه ستاره‌شناسان پیدا کرده‌اند، یک سیاهچاله در نزدیک‌ترین فاصله به زمین به اندازه چهار برابر حجم خورشید است. نکته متمایز درباره این سیاهچاله، تاریک بودن نامعمول و بیش از اندازه آن است. همه انگشت‌شمار سیاهچاله‌های موجود در کهکشان راه شیری در تابش اشعه ایکس کاملا می‌درخشند اما سیاهچاله همسایه زمین بسیار تاریک است.

دیگر سیاهچاله‌ها هر کدام یک ستاره نزدیک خود دارند که آنها را با گاز تغذیه می‌کند؛ نکته‌ای که به نظر می‌رسد درباره سیاهچاله تازه و ستاره همسایه آن مصداق ندارد. اندازه ستاره درخشان چندان بزرگ نیست و گاز زیاد از دست داده است. به همین دلیل سیاهچاله آن گرسنه مانده و تاریک‌تر از موارد مشابه است.

مدل‌های نظری معتقدند فقط در منظومه شمسی بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد سیاهچاله وجود دارد و آنچه تا امروز کشف شده، صرفا نوک یک کوه یخ است. منظومه اچ‌آر۶۸۱۹ با چشم غیرمسلح هم دیده می‌شود و دوستداران نجوم برای دیدن آن کافی است به دماغه جنوبی آمریکای جنوبی نگاه کنند،