یک ماه از رخت کشیدن «کوشکی» و «دلبر»، یوزهای نر و ماده، از پارک پردیسان تهران به سمنان می‌گذرد، انتقالی که اگرچه کارشناسی شده عنوان شد، اما این موجب نشد دل دوست‌داران محیط‌زیست در خراسان شمالی به آن راضی شود و انتقاد و گلایه آنان را نسبت به این امر درپی نداشته باشد.

یوز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کوشکی، یوز نری است که چندین سال در میاندشت جاجرم، در شرایط نیمه‌اسارت ‌زیست داشت، اما پس از چند سال با هدف تکثیر گونه، به تهران منتقل شد، اما اقدامات در این باره کارگر نیفتاد و پروژه آن بی‌اثر ماند و اخیرا در قالب طرحی دیگر از تهران به استان سمنان انتقال یافته است.  

کوشکی، بهمن‌ماه ۸۶، در ۴ ماهگی به اسارت درآمد و در سال ۹۳، از میاندشت جاجرم به تهران منتقل شده بود.

دلبر و کوشکی، یوزپلنگ ماده و نری هستند که در ۶ سال گذشته، برای اجرای طرح تکثیر، در پارک پردیسان تهران به سر می‌بردند اما سازمان حفاظت محیط زیست، این ۲ یوزپلنگ را به همراه ایران، ماده یوز دیگر، به سمنان انتقال داده است.

دوستداران محیط‌زیست خراسان شمالی، با مخالفت با این اقدام، آن را عجولانه خوانده و خواستار پیگیری موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان شده اند.

آنان تمایل خود برای بازگشت کوشکی به میاندشت جاجرم در خراسان شمالی را پنهان نکرده و بر این باورند که کوشکی، سال‌ها در میاندشت جاجرم، در شرایط نیمه اسارت زندگی می‌کرده و اگر انتقال آن برای اجرای طرح تکثیر در تهران موفقیت آمیز نبوده است، دلیلی ندارد که سر از جایی دیگر درآورد و باید به خراسان شمالی بازگردانده می‌شد.

کوشکی و رونق گردشگری

مدیرکل اسبق حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: سایت میاندشت جاجرم، از همان ابتدا، با هدف تکثیر و پرورش گونه در حال انقراض یوزپلنگ اجرا شد و البته یکی از رویکردها، توسعه صنعت گردشگری و افزایش حضور گردشگران در منطقه بود.

سایت میاندشت جاجرم، از همان ابتدا، با هدف تکثیر و پرورش یوزپلنگ، این گونه در حال انقراض اجرا شد و البته یکی از رویکردها، توسعه صنعت گردشگری و افزایش حضور گردشگران بود

محسن شهریاری اظهار کرد: در مدتی که کوشکی در خراسان شمالی در شرایط نیمه اسارت نگهداری می‌شد، شمار زیادی از گردشگران، از شهرها، مناطق و کشورهای مختلف، با مجوز حفاظت محیط زیست، از این سایت بازدید داشتند و این امر، کمک زیادی به توسعه گردشگری منطقه بود اما سازمان حفاظت محیط زیست، برای تکثیر این گونه ارزشمند، کوشکی را به تهران منتقل کرد.

وی افزود: میاندشت جاجرم، به عنوان زیستگاه مولد یوزپلنگ در کشور شناخته شده است و شرایط برای زادآوری این حیوان در میاندشت جاجرم از بسیاری دیگر از مناطق بیشتر فراهم است، از این رو درخواست ما این است که این یوز به خراسان شمالی بازگردانده شود.

شهریاری اظهار کرد: شرایط بسته، برای زادآوری این گونه ارزشمند، جوابگو نیست و حیوان در اسارت، زادآوری ندارد و اگر قرار است کوشکی و دلبر، در شرایط نیمه اسارت و آزادتر همچون میاندشت نگهداری شوند، می‌تواند کمکی مفید به زادآوری آنها باشد وگرنه بهتر آن است که به جاجرم منتقل شوند.

وی افزود: اگر غیر از این باشد، انتقال آنها به سمنان، تنها در اسارت نگه داشتن این جانوران است.

یک دوستدار محیط‌زیست خراسان شمالی هم از بلااستفاده ماندن زیرساخت‌ها در میاندشت جاجرم انتقاد کرد و گفت: این زیرساخت‌ها سال‌های سال است که بدون استفاده مانده است.  

علیرضا باغچقی اظهار کرد: در سایت میاندشت جاجرم، ۵۰ هکتار زمین، فنس کشی و امکانات خوبی نیز فراهم شده است. این زیرساخت‌ها در این مدت بلااستفاده مانده است و برای طرح‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار نگرفته است.

این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد تصریح کرد: اعتبارات زیادی از بیت المال برای این ایجاد این زیرساخت‌ها هزینه شده است، البته میاندشت جاجرم از برجسته‌ترین زیستگاه‌های یوز در کشور است و با انتقال یوزها به سمنان، فرصت گردشگری در این منطقه هم از دست رفته است.  

انتقال یوزها کارشناسی بوده است

در این میان مسئولان سازمان محیط‌زیست اعلام کرده‌اند که سمنان، زیستگاه این یوزها است و ماندن این حیوانات در تهران و خارج از زیستگاه خود، امری غیر کارشناسی بوده، بر این اساس بازگشت آنها به زیستگاه اصلی خودشان اقدامی کارشناسی بوده است.

این سازمان اعلام کرده است که برای جابه جایی این حیوانات تیمی کارشناسی از مدت‌ها قبل مطالعاتی را انجام داده و انتقال بهترین راه‌حل برای آنها بوده است، البته پروژه تکثیر هم پایان نیافته است و همه مطالعات و برنامه‌های تکثیر این گونه در زیستگاه طبیعی آنها قابل اجرا است.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در این باره گفت: این اداره کل خواستار انتقال یوزها به این استان بوده است و در مکاتباتی در آذر و بهمن ماه سال گذشته، اعلام آمادگی کرده است که این گونه ارزشمند به استان آورده شود.

حسن پهلوان اظهار کرد: البته تصمیم گیری برای جابه جایی و انتقال یوزها، بر عهده سازمان مرکزی حفاظت محیط‌زیست است.

تصمیم جابه جایی و انتقال یوزها، بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است

وی افزود: این اداره کل بر احیای مجددزیست یوزپلنگ‌های مجموعه میاندشت به صورت طبیعی اهتمام دارد.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌ها و بازدیدها، در ماه‌های گذشته، رد پای یوزپلنگ در منطقه میاندشت جاجرم ثبت شده است و با پیگیری برای تجهیز منطقه به دوربین‌های حسگر و دید در شب، حضور یوزپلنگ در منطقه میاندشت و سایر زیستگاه‌های مستعد استان به صورت طبیعی تثبیت خواهد شد.  

حفاظت و تکثیر یوزپلنگ پروژه‌ای ملی است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی هم گفت: انتقال‌ این سه قلاده یوزپلنگ به استان سمنان یک تصمیم ملی سازمانی و البته کارشناسی شده است.  

مهدی اله پور اظهار کرد: یوزپلنگ، گونه در معرض خطر انقراض بوده و انتقال آن با هدف کمک به زادآوری و افزایش جمعیت این گونه در زیستگاه‌ طبیعی و با توجه به ملاحظات خاص از جمله کوتاهی مسیر، کاهش زمان انتقال و وارد آمدن کمترین استرس به این جانوران انجام شده است.

وی افزود: دلبر و کوشکی که حدود ۱۲ سال سن دارند چندین سال در شرایط محدود شده نگهداری شده‌اند که باوجود اجرای طرح‌های مختلف، توان زادآوری نداشته اند، از این رو اانتقال آنها به عنوان یک روش موثر برای جلب سایر یوزها و کمک به زادآوری «ایران»، یوز جوان منتقل شده، انجام شده و به نظر می‌رسد ایران که حدود چهار سال سن دارد، شرایط بهتری برای زادآوری نسبت به دلبر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: حضور کوشکی و دلبر می‌تواند در نزدیک شدن سایر یوزپلنگ‌های منطقه به محل نگهداری ایران موثر بوده و سبب افزایش ارتباط و جمعیت این گونه باارزش شود.

حضور کوشکی و دلبر می‌تواند در نزدیک شدن سایر یوزپلنگ‌های منطقه به محل نگهداری ایران کمک کرده و سب افزایش ارتباط و افزایش جمعیت این گونه باارزش شوند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی افزود: در سال‌های حضور کوشکی در سایت میاندشت، به طور میانگین سالانه کمتر از هزار نفر، از جمله سه گردشگر خارجی از این منطقه بازدید کرده‌اند که اکثر این بازدیدها توسط جوامع محلی و بومی انجام شده و بقیه جنبه مطالعاتی و ثبت تصویر داشته است.

اله پور گفت: با توجه به لزوم اعمال حساسیت‌های جمعیتی و زیستی گونه و محدودیت‌های اکوسیستمی در زیستگاه‌های زیر مدیریت، امکان درآمدزایی از حضور یوزها در منطقه متصور نیست زیرا تمرکز و اولویت در زیستگاه‌های یوزخیز، حفظ گونه، احیای زیستگاه و ایجاد شرایط زیستی مناسب برای زادآوری و افزایش جمعیت یوزپلنگ است.

کوشکی، یوز نری است که در میاندشت جاجرم، در شرایط نیمه اسارت نگهداری می‌شد و در آذرماه ۹۳، بر اساس تصمیم مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تکمیل پروژه تکثیر یوزپلنگ، به پردیسان تهران منتقل شد.

دلبر، هم یوزپلنگی ماده در سایت توران سمنان بود که به تهران منتقل شد، توله یوزپلنگ ماده‌ای به نام ایران نیز در سال ۹۶ توسط یگان حفاظت محیط‌زیست و فرماندهی انتظامی استان تهران از متخلفان گرفته شد که از تهران به سمنان منتقل شده است.

تقاضای بازگشت کوشکی به میاندشت 

رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: متاسفانه یوزپلنگ‌ها از تهران به سمنان منتقل شدند که مورد انتقاد ما است و خواستار این هستیم که این گونه‌های ارزشمند به میاندشت جاجرم در خراسان شمالی بازگردند.  

هادی قوامی اظهار کرد: یوزپلنگ‌ها در حالی به سمنان منتقل شده‌اند که شرایط نگهداری آنها در توران، خیلی مناسب نیست، شرایط برای نگهداری این گونه ارزشمند، در میاندشت جاجرم بسیار بهتر از استان سمنان فراهم است.  

یوزپلنگ‌ها در حالی به سمنان منتقل شده‌اند که شرایط نگهداری آنان در توران، خیلی مناسب نیست، شرایط برای نگهداری این گونه ارزشمند، در میاندشت جاجرم بسیار بهتر از استان سمنان است

وی افزود: زمینی با وسعت زیاد در میاندشت جاجرم، مهیا شده است و بسترهای خوبی در این زمینه آماده شده است که این شرایط در سمنان فراهم نشده است.  

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جاجرم، مهد یوزپلنگ است، البته دلیل انتقال یوزپلنگ‌ها، نزدیک بودن سمنان به تهران و در دسترس بودن دامپزشک عنوان شده است اما ما عقیده داریم که خراسان شمالی، شرایط بهتری برای نگهداری این گونه ارزشمند دارد.

کد خبر 508910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha