ریاست مجلس یازدهم موضوعی است که این روزها به دغدغه جریان اصولگرایی تبدیل شده است. با وجود اینکه عده بسیاری رقابت را بین محمدباقر قالیباف و علی نیکزاد می‌دانند، اما میرسلیم و حزب مؤتلفه تاکید دارند که تلاش خود را برای کسب این جایگاه خواهند کرد.

میرسلیم

بله گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتمادآنلاین، انتخاب ریاست مجلس یازدهم از همین حالا حاشیه‌ساز شده است. گفته می‌شود برای جلوگیری از جنجال و کشمکش بر سر انتخاب ریاست مجلس یازدهم با شروع کار مجلس، از همین حالا رایزنی‌هایی آغاز شده تا تکلیف ریاست مجلس یازدهم از بین حدود ۱۰ کاندیدای احتمالی روشن شود. با وجود این، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از رقابت اصلی بین محمدباقر قالیباف که خود را شانس اول نشستن روی کرسی ریاست مجلس یازدهم می‌بیند با علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد است. این در حالی است که حزب مؤتلفه اسلامی اعلام کرده که از سیدمصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، برای ریاست مجلس یازدهم حمایت می‌کند. 

پیش از این اعلام شده بود که احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌های بیرون مجلس یازدهم اجازه دخالت در مجلس را ندارند. بر همین اساس برخی این عملکرد حزب مؤتلفه را برخلاف اصول اعلام‌شده در مجلس یازدهم تلقی کرده‌اند. اما میرسلیم در این باره به اعتمادآنلاین می‌گوید: «آنچه بر آن تاکید شده این است که با رایزنی‌های پنهانی و جوسازی و اشاعه مطالب نادرست و نسبت دادن آنها به نهادهای خارج از مجلس، در امر انتخاب ریاست مجلس مداخله نشود. مؤتلفه حزب باسابقه‌ای است، و پس از بررسی صلاحیت‌های نامزدها و مشورت‌های سیاسی لازم و بدون هیچ‌گونه شائبه تطمیع، صرفاً پیشنهادی به نمایندگان محترم ارائه داده، آن هم نه با قصد تحمیل رأی خود بر آنها. و این نوع اقدام شفاف که در مقابل روش‌های مبتنی بر اغوا و زدوبند و پنهانکاری‌های سیاسی است، برازنده چنان حزبی است.»

مشروح پاسخ‌های سیدمصطفی آقامیرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و منتخب مجلس یازدهم، به اعتمادآنلاین را در ادامه بخوانید.

  • این روزها یکی از مباحث مهم در جریان آغاز به کار مجلس یازدهم، تعیین تکلیف رئیس آن است. آیا به تصمیم‌ و توافقی بر سر این موضوع با دیگر اعضای مطرح رسیده‌اید؟

این موضوعی است که به صورت تصنعی و هدفمند بزرگ شده است. موضوع اصلی این است که مجلس باید جایگاه اصلی خود، یعنی در رأس امور بودن، را بازیابد. این امر نباید تحت‌الشعاع موضوع انتخاب رئیس مجلس- که او در حقیقت باید سخنگوی آن مجلسِ در رأس امور باشد- قرار گیرد. در گروه اکثریت، رایزنی‌هایی برای پیشنهاد شایسته‌ترین افراد مناسب تصدی هیات‌رئیسه به منظور خدمت به نمایندگان محترم آغاز شده و تا پیش از افتتاح مجلس یازدهم ان‌شاءالله به نتیجه خواهد رسید.

  • اصلاً خودتان تمایلی به رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس دارید؟

تحولاتی که به تدریج در سال‌های گذشته در آیین‌نامه داخلی مجلس رخ داده جایگاه رئیس مجلس را به ضرر نمایندگان مجلس ارتقا داده است و کسی که می‌خواهد آن روند را اصلاح کند نباید تمایل به چنان ریاستی داشته باشد. من مدافع بازگرداندن مجلس به جایگاه اصلی‌اش هستم و برای آن کوشش خواهم کرد و امیدوارم نمایندگان محترم به این مهم توجه لازم را مبذول دارند. به طور خلاصه کرسی ریاست مهم نیست، احقاق حق ضایع‌شده مجلس اهمیت دارد.

  • با وجود اینکه پیش از این اعلام شده بود رئیس مجلس را نمایندگان تعیین می‌کنند و خواسته شده بود که اعضا و گروه‌ها و احزاب خارج از مجلس به این موضوع ورود نکنند، اما حزب مؤتلفه اسلامی رسماً برای ریاست از شما حمایت کرده است. این رویکرد را تایید می‌کنید؟ قصد مؤتلفه از این کار چیست؟ تا چه سطحی این حمایت ادامه خواهد داشت؟ ممکن است به تقابل با دیگر گروه‌های اصولگرا و چهره‌های داخل مجلس بینجامد؟

آنچه بر آن تاکید شده این است که با رایزنی‌های پنهانی و جوسازی و اشاعه مطالب نادرست و نسبت دادن آنها به نهادهای خارج از مجلس، در امر انتخاب ریاست مجلس مداخله نشود. مؤتلفه حزب باسابقه‌ای است که از هیچ جانفشانی و فداکاری‌ای در ۶۰ سال گذشته برای پیروزی انقلاب و سپس حفظ ارزش‌های انقلاب دریغ نکرده و همواره خواهان ارتقای ارکان کشور از این منظر بوده و کاری هم که اخیراً انجام داده، پس از بررسی صلاحیت‌های نامزدها و مشورت‌های سیاسی لازم و بدون هیچ‌گونه شائبه تطمیع، صرفاً ارائه پیشنهادی به نمایندگان محترم بوده آن هم نه با قصد تحمیل رأی خود بر آنها. و این نوع اقدام شفاف که در مقابل روش‌های مبتنی بر اغوا و زدوبند و پنهانکاری‌های سیاسی است، برازنده چنان حزبی است.

  • در صورت تمایل برای ریاست مجلس، با وجود حضور چهره‌های قدرتمندی همچون محمدباقر قالیباف، در چه صورتی از نامزدی برای ریاست کنار می‌روید؟

تمام چهره‌هایی که برای این خدمت عنوان شده‌اند با تمام قدرت و شهامت و تجربه و دانشی که دارند اگر یکدل شوند و از همه نمایندگان هم کمک بگیرند، از پس مشکلاتی که در سال‌های اخیر بر اثر فرصت‌سوزی و ناکارآمدی برای کشور پیش آمده برنمی‌آیند، مگر به لطف خدا. بنابراین جایی برای کنار رفتن و کنار گذاشتن نیست بلکه نمایندگان محترم باید بهترین چینش عقلایی را برای سازماندهی مجلس به منظور فائق آمدن بر مشکلات کشور و گره‌گشایی از مردم بیابند.

  • محمدباقر قالیباف، خود و اطرافیانش، شانس ریاستش را بالا می‌دانند. شاید دلیل اصلی شرکت در انتخابات مجلس یازدهم هم برای او این بود که رئیس مجلس شود. شما شانس او را برای ریاست چقدر می‌دانید؟

تا آنجا که من خودم از زبان ایشان شنیدم چنین ادعایی مطرح نشده و ایشان هم مانند بقیه تابع رأی اکثریت است و جز این نمی‌تواند باشد. به نظرم نمی‌رسد که در این شرایط، کسی به دنبال شانس باشد بلکه همه ما نامزدها باید برای خدمت در هر جایگاهی که باشیم ابراز شیفتگی کنیم.

  • احتمال رئیس شدن کدام یک از کاندیداهای مجلس را بیشتر می‌بینید؟

هر کدام از نامزدها ویژگی‌های مثبت خود را دارند؛ ابتدا باید ببینیم مذاکرات نمایندگانی که نامزد شده‌اند یا آنها را نامزد کرده‌اند، بین خودشان به چه نتیجه‌ای می‌انجامد و سپس باید منتظر رأی تمایل اکثریت باشیم و فرض را بر این بگذاریم که خرد جمعی همواره برتر از رأی فردی است. یادمان باشد هر کسی خود را برای ریاست برتر از دیگران بداند لیاقت چنان جایگاهی را ندارد.

کد خبر 508829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha