مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

رئیس موسسه تاس‌ماهیان دریای خزر گفت: برای اولین بار در ایران استحصال خاویار به روش زنده از مولدین تاس‌ماهی شیپ در موسسه تاس‌ماهیان انجام شد.

خاویار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا شناور افزود: محققان موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر موفق شدند در قالب انجام طرح تحقیقاتی و در مقیاس آزمایشگاهی برای اولین بار در ایران از تخمک اووله شده تاس‌ماهی شیپ پرورشی خاویار دان تولید کنند.

وی افزود: در حال حاضر استحصال خاویار از ماهیان خاویاری به‌دلیل پیوند محکم تخمک‌ها با پرده تخمدانی از طریق کشتن مولدین و حذف یک‌باره آنها از چرخه حیات انجام می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر در گیلان تصریح کرد: با انجام این تحقیق گام‌های اولیه در خصوص عدم کشتن مولدین ماهیان خاویاری برای استحصال خاویار در موسسه برداشته شده و مطالعات تکمیلی ادامه دارد.

شناورگفت: پروژه مذکور برای حفظ مولدین ماهیان خاویاری، کاهش هزینه تولید، امنیت غذایی و جهش تولید انجام شده است، بدیهی است پس از انجام آزمایش‌های کیفی و ماندگاری خاویار تولید شده، دانش فنی کشف شده قابل ارائه به صنعت و تجاری‌سازی خواهد بود.

وی یادآور شد: پژوهشگران موسسه تاس‌ماهیان با استفاده از فرمول جدید جیره غذایی لاروی راندمان تولید لارو و بچه فیل‌ماهی پرورشی را افزایش دادند.

رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر عنوان کرد: برای اهداف طرح جامع افزایش راندمان کمی و کیفی تولید بچه‌ماهی خاویاری در کشور، مطالعه‌ای روی تعداد ۱۰ هزار لارو و بچه فیل‌ماهی پرورشی تحت تیمارهای مختلف جیره غذایی در موسسه تحقیقات تاس‌ماهیان طی ۴۰ روز به انجام رسید. نتایج نشان داد که یکی از فرمول‌های نوین جیره غذایی لاروی مورد استفاده منجر به افزایش مشهود و معنی‌داری در میزان ماندگاری و رشد لارو و بچه فیل‌ماهیان در مقایسه با سایر تیمارهای آزمایشی شد.

شناور گفت: وزن ماهیان تیمار شاخص نسبت به سایر تیمارها حدود سه گرم بالاتر بود، از نظر رفتار تغذیه‌ای و عادت‌پذیری به غذای دستی نیز بچه‌ماهیان تیمار شاخص، مطلوب‌تر از بقیه تیمارها بودند و وزن بچه فیل‌ماهیان طی ۴۰ روز به متوسط ۲۱ گرم رسید.

وی اضافه کرد: در صورت به‌کارگیری فرمول به‌دست آمده در مراکز تکثیر فیل‌ماهی گام مهمی برای افزایش راندمان و کاهش هزینه تولید و تامین بچه‌ماهیان خاویاری در کشور برداشته خواهد شد.

کد خبر 508797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha