چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشگین‌شهر از شناسایی مناطق جدید از سنگ‌نگاره‌ها با بیش از ۱۰ هزار نقش سنگ‌نگاره در دشت‌های این شهرستان خبر داد و گفت: ۱۵ منطقه جدید از سنگ‌نگاره‌ها در این شهرستان شناسایی شده است.  

سنگ نگاره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ایمانعلی ایمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشگین‌شهر در استان اردبیل، چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در گفت‌و گو با خبرنگاران اظهارداشت: در دشت‌های مشگین‌شهر گنجینه‌ای از هنر هزاران ساله خوابیده و نمونه‌ای از کهن‌ترین زیستگاه‌های انسانی است که به ما کمک می‌کند تا نظاره‌گر سیر تغییر و تحول در زندگی انسان در هزاران سال قبل باشیم.  

وی از شناسایی مناطق جدید از سنگ‌نگاره‌ها با بیش از ۱۰ هزار نقش سنگ‌نگاره در دشت‌های مشگین‌شهر خبر داد و گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم ۱۵ منطقه جدید از سنگ‌نگاره‌ها شناسایی شد و پرونده آنها برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده می‌شود.  

ایمانی افزود: این حجم نقش و سنگ‌نگاره در شهرستان مشگین‌شهر در منطقه شمال‌غرب کشور بی‌نظیر و کم‌نظیر است و یک موزه بی‌بدیل با نگاره‌های کهن بی‌سقف را به ارمغان آورده که بهترین ابزار رمزگشایی ماقبل تاریخ هستند.  

 وی گفت: سنگ‌نگاره‌ها از قدیمی‌ترین اسناد زندگی انسان‌های پیشین و جلوه‌گاهی از اجتماع، فرهنگ، هنر، دانش و زیست‌بوم آنها و نمایش محیطی، آداب و رسوم، باورها، عقاید، اسطوره‌ها، آرزوها، دعاها، صحنه‌های شکار و نبرد آدمیان است.  

ایمانی اظهارداشت: نقش‌های روی سنگ‌ها گویای دورانی است که بشر به ابزار نخستین شکار و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد.  

 رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشگین‌شهر افزود: این سنگ‌نگاره‌ها از آثار فرهنگی و انسان‌شناسی است و می‌تواند به تورهای زمین گردشگری و ژئوسایت‌ها جذابیتی دوچندان بدهد.  

ایمانی این سنگ‌نگاره‌ها را مربوط به دوره مفرغ تا تاریخی دانست و بیان‌کرد: آداب و رسوم و عقاید مردمان این دوره‌ها و اهمیت برخی از حیوانات و جانوران در کشاورزی، جنگ و غیره در این سنگ‌نگاره‌ها آورده شده است.  

کد خبر 508768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha