رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: واحدهای صنعتی برای افزایش ظرفیت، توسعه، بازسازی و بهسازی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان، با محدودیت و مشکل مواجه هستند.

صنعت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج موفق چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت اظهار کرد: این محدودیت‌ها در شرایط کنونی باید برای تحقق شعار جهش تولید برداشته و شرایط توسعه و افزایش ظرفیت را برای واحدهایی که از امکانات لازم برخوردارند فراهم شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹  با عنوان "جهش تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: تولید محور اصلی کار و مسائل اقتصادی است و بدنبال خود ارزش افزوده، ثروت و اشتغال ایجاد می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: رهبر معظم انقلاب چندین سال متوالی بر روی تولید تاکید ویژه دارند. ارزش افزوده، ثروت و اشتغال بصورت زنجیروار با توجه به تولید محقق می‌شود.

موفق اضافه کرد: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی بنا به دلایل مختلف، نمی‌توانند بر اساس ظرفیت اسمی کار کنند، باید با ظرفیت‌سنجی از واحدهای صنعتی و تولیدی فعال، ظرفیت‌های خالی آنها را مشخص کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید روی ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها و صنایع سرمایه‌گذاری کنیم، ظرفیت سنجی از واحدهای تولیدی و صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی استان در مرحله اول انجام می‌شود و در مرحله بعد ظرفیت سنجی واحدهای صنعتی پراکنده و خارج از شهرک‌ها انجام خواهد شد.

به دنبال استقرار صنایع سبز در مرکز اصفهان هستیم 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: استقرار واحدهای صنایع سبز در شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز استان را از سال گذشته شروع کردیم و برای عملیاتی شدن این کار تلاش می‌کنیم.

وی تصریح کرد: صنایعی که هیچگونه آلایندگی ندارند می‌توانند در مرکز استان ایجاد شوند اما بدلیل قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری با مشکل مواجهیم.

موفق بیان کرد: صنایع سبز باید بتوانند در مرکز استان مستقر شوند، قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان باید برای صنایع دیگر اعمال شود.

وی گفت: پیگیری این موارد در شرایط کنونی در دستور کار ما قرار دارد تا بتوانیم سهم خودمان را در تولید واقعی و تحقق شعار جهش تولید عملیاتی کنیم.

صنایع سبز، به صنایعی گفته می‌شود که در تولیدات خود روش‌های سازگار با محیط زیست را به کار می‌گیرند و یا محصولات سازگار با محیط زیست تولید می‌کنند.

بر اساس اطلاعات کسب شده از اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان، محدودیت شعاع ۵۰ کیلومتر بعنوان ممنوعیت محیط زیستی نیست بلکه به عنوان ممنوعیت استقرار صنعتی است که توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و محیط زیست مجری آن است.

ضمن اینکه با حدود ۹۰ درصد استعلام‌های صنعت معدن و تجارت برای احداث در سال ۹۸ و با ۸۲ درصد تقاضاهای صنایع برای بهره برداری موافقت شده است.

همچنین حدود ۷۰۰ صنعت آلوده در استان اصفهان وجود دارد و این شهر سال گذشته بعنوان آلوده‌ترین کلانشهر کشور شناخته شد.

در زمان حاضر بیش از ۶۸ درصد صنایع استان در شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز اصفهان قرار دارند ضمن اینکه هم اکنون کمتر از ۳۰ درصد صنایع در حال بهره برداری هستند و در صورتیکه بطور کامل از ظرفیت خود استفاده کنند می‌توانند گام موثری برای تحقق شعار جهش تولید بردارند.

 اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور را ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

کد خبر 508758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha