مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

دولت واشنگتن در اقدامی که خشم روسیه را در پی خواهد داشت، مشغول نوشتن سندی حقوقی است که آمریکا و متحدانش را مجاز به اکتشاف و بهره‌برداری از منابع معدنی ماه می‌کند.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، رویترز در گزارشی اختصاصی از ارائه پیش‌نویس سندی حقوقی با هدف حفاری در ماه آن هم تحت توافقی بین‌المللی موسوم به «توافق آرتیمس» خبر داد که از سوی دولت واشنگتن حمایت مالی می‌شود.

این توافق در زمره تلاش‌های اخیر آمریکا برای فرهنگ سازی پیرامون طرح ناسا با هدف انتقال انسان به ایستگاه‌های فضایی مستقر در ماه طی یک دهه آتی است و همزمان با پررنگ شدن نقش آژانس سفرهای فضایی غیرنظامی در پیشبرد سیاست خارجی آمریکا است.

گفتنی است پیش‌نویس این سند هنوز به طور رسمی در اختیار متحدان آمریکا قرار نگرفته است.

در چشم ترامپ و دیگر کشورهای پیشتاز در عرصه هوافضا، ماه یکی از دارایی‌های راهبردی و کلیدی فضای بیرونی است حال آنکه این جِرم آسمانی در روند تحقیقات بلندمدتی که ماموریت‌های آتی به مریخ را میسر می‌کند، ارزشمند تلقی می‌شود.

توافق آرتیمس «مناطق امنی» را تدارک می‌بیند که با هدف ممانعت از مداخله کشورهای رقیب، در اطراف پایگاه‌های فضایی آتی تعریف می‌شوند.

همچنین قرار است ذیل این توافق، مطابق با قوانین بین‌الملل چارچوبی تعریف شود که در آن شرکت‌ها مالک منابع معدنی تلقی شوند که از ماه استخراج می‌شود.

قرار است طی هفته‌های اخیر، آمریکا رسماً در این باره با شرکای فضایی خود نظیر کانادا، ژاپن و کشورهای اروپایی صحبت کند.

البته، روسیه به عنوان یکی از شرکای اصلی ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی، از شرکای اولیه توافق آرتیمس محسوب نخواهد شد چراکه پنتاگون مانورهای ماهواره‌ای روسیه پیرامون ماهواره‌های جاسوسی آمریکا در مدار زمین را تهدیدآمیز تلقی می‌کند.

پیشتر در فروردین ماه، آژانس فضایی روسیه با انتشار بیانیه‌ای، آمریکا را به نقض قوانین بین‌المللی در حوزه فضایی متهم کرده بود.

در این بیانیه، ترامپ متهم به نقض قوانین و تلاش برای تصرف سیاره‌ها شده است.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای جداگانه تصریح کرد که دولت آمریکا در تلاش است تا نه تنها نقش اصلی در شکل گیری دستور کار جهانی در خصوص چنین موضوع حساس بین‌المللی را فقط به خود اختصاص دهد، بلکه برای کسی هم مشخص نیست که بر اساس چه قواعدی این کار را انجام خواهد داد.

در پیمان سال ۱۹۶۷ درباره اکتشافات فضایی تاکید شده که کره ماه و سایر اجسام آسمانی مشمول تصاحب ملی نمی‌شوند و این اصل تغییر ناپذیر است. البته مقامات مسکو می‌گویند آماده گفت‌وگو درباره این موضوع، منحصراً در چارچوب قوانین بین‌المللی هستند.

کد خبر 508704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha