پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

بخش‌هایی از فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور از بهارستان به ساختمان تازه تأسیس واقع در ضلع جنوب باغ فردوس منتقل شده است.

فردوس

همشهری آنلاین: به تناسب آماده‌سازی مخازن به تدریج همه اسناد و مدارک طبق ضوابط به این ساختمان منتقل می‌شود. 
فیلمخانه ایران به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز گردآوری، حفظ، نگهداری و مرمت آثار تصویری کشور از سال 1338 آغاز به فعالیت کرده و وظیفه آن حفظ و صیانت از تاریخ سینمای ایران است. اکنون گنجینه فیلمخانه بیش از 40 هزار حلقه سند تصویری در قالب فیلم‌های 70، 35، 16 و8 میلیمتری (نگاتیو و پزیتو)، نوارهای ویدئو، لوح‌های فشرده، عکس، نگاتیو عکس، اسلاید، پوستر و انواع صداهای مختلف دارد. این آرشیو در شرایط کاملاً استاندارد و مطابق با بزرگ‌ترین و به روزترین آرشیوهای دنیا نگهداری شده و در دسترس پژوهشگران، سینماگران و علاقه‌مندان به حوزه سینماست.


اگر اسناد در مکان نامناسب نگهداری شوند همواره در معرض آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی قرار دارند و هرگز نباید تصور کرد که انبارها و موتورخانه‌ها می‌تواند حتی برای مدت کوتاه مکان مناسبی برای نگهداری فیلم‌ها باشند. براین اساس سینماگران و افرادی که فیلم قدیمی در قالب 8 یا 16 میلیمتری (حتی خانوادگی) دارند می‌توانند با مراجعه به فیلمخانه ملی ایران ضمن تحویل اثر برای بررسی وضعیت و امکان ثبت در گنجینه و آثار تصویری کشور فایل دیجیتال شده تحویل بگیرند و گامی مفید در زمینه حفظ میراث تصویری کشور بردارند.  

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر روزهای شنبه تا چهارشنبه در ساعات اداری به فیلمخانه ملی ایران به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به میدان تجریش، باغ فردوس مراجعه کنند یا با شماره 22734401 تماس بگیرند. 
 

کد خبر 508673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha