سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اعلام کرد که طعمه لازم برای مبارزه با آفت موش مغان به‌صورت رایگان بین کشاورزان استان توزیع می‌شود.

موش

به گزارش همشهری به نقل از ایرنا، نوربخش حاتمی سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت اظهار کرد: به‌منظور مقابله با موش مغان طعمه‌های لازم به‌اندازه کافی تهیه و در مراکز کشاورزی استان کرمانشاه توزیع‌شده است.

وی افزود: کشاورزان و باغداران به‌منظور مقابله با این آفت باید به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کرده و طعمه موردنیاز خود را به‌صورت رایگان دریافت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تأکید کرد: با توجه به مساعد بودن شرایط جوی برای طغیان موش مغان، لازم است تمامی کشاورزان با هماهنگی کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه مؤثر و به‌موقع با آفت مذکور اقدام کنند.

حاتمی افزود: باوجود تأکیدات مکرر، کشاورزان پس از دریافت طعمه مسموم از مراکز جهاد کشاورزی بدون انجام لانه کوبی اقدام به طعمه‌گذاری کرده‌اند که این امر باعث پرت ۸۰ درصدی طعمه مسموم می‌شود.

وی گفت: موش مغان برای فرار از دشمنان طبیعی اقدام به تعبیه سوراخ‌های متعدد می‌کند، درحالی‌که سوراخ اصلی این موش تنها ۲ حفره است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اضافه کرد: باید قبل از طعمه‌گذاری، کشاورزان سوراخ‌های فعال را لانه کوبی و ۲۴ ساعت بعد سوراخ‌های فعال را طعمه‌گذاری کنند تا از هدر رفت طعمه مسموم جلوگیری شود.

حاتمی ادامه داد: سال گذشته در سطح بیش از ۴۵ هزار هکتار از مزارع استان کرمانشاه به‌صورت رایگان با کمک کشاورزان علیه آفت موش مبارزه شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: سموم موردنیاز کشاورزان برای مقابله با علف‌های هرز و آفت‌ها به مقدار لازم تهیه‌شده‌ است و هیچ مشکلی در این زمینه احساس نمی‌شود.

موش مُغان جونده کوچکی به رنگ قهوه‌ای، دم‌کوتاه و کاملاً پوشیده از مو ‌است؛ این جونده بومی ایران، چین، سوریه، ترکیه، قزاقستان و اوکراین محسوب می‌شود و بیشتر در زمین‌های سبز و چراگاه‌ها و کشتزارها زندگی می‌کند.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دام‌پروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخم‌گذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه‌کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۷۴هزار تن گوشت مرغ، ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵۰ هزار تن شیر تولید می‌شود.

کد خبر 508482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha