سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: این استان در زمره ۱۷ استان کشور است که با رشد فزاینده پدیده بیابان‌زایی مواجه هستند.

بیابان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهندس احمد یزدانی سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت، با اشاره به این‌که سرانه کنونی بیابان در کشور بیش از ۲ برابر سرانه جهانی آن است، اظهار داشت: در مناطق خشک و نیمه خشک خراسان شمالی و نیز ۱۶ استان دیگر، با توجه به شرایط اقلیمی و نیز عوامل انسانی، بیابان‌زایی رشد زیادی دارد.

وی از جمله عوامل رشد بیابان زایی را افزایش جمعیت، چرای مفرط، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، آلودگی آب‌های زیرزمینی از طریق پساب‌های صنعتی، شهری و کشاورزی، تغییر کاربری اراضی، برداشت غیرمجاز از معادن سطحی، مدیریت نامناسب مراتع و مدیریت غیراصولی اراضی کشاورزی برشمرد.

یزدانی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح تثبیت شن‌های روان و بیابانزدایی را اجرا می‌کند که حاصل آن حفاظت از شهرها و روستاها، مراکز اقتصادی و تولیدی، مراکز نظامی و خطوط مواصلاتی بوده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در خراسان شمالی برای مقابله با بیابان‌زایی انجام شده، اظهار داشت: تاکنون با هدف مهار پدیده بیابان‌زایی و کاهش وسعت کانون‌های فرسایش، ۱۱ طرح مطالعاتی در گستره حدود ۱۶۳ هزار و ۳۷۹ هکتار اجرا شده است.

یزدانی افزود: این عملیات شامل نهال‌کاری، مدیریت رواناب، مدیریت جنگل‌های دست کاشت، مدیریت چرا، ترسیب کربن، تولید نهال، احداث بادشکن، حفاظت و قرق و آبیاری در سطح وسیعی از بیابان‌های استان صورت گرفته است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در این استان ۹۰ هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی نیز شناسایی شده است.

استان خراسان شمالی دارای ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار بیابان است که ۹ درصد از مساحت منابع طبیعی این استان را دربرمی گیرد.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

مناطق متاثر از فرسایش بادی (کانون‌های بحرانی) در استان خراسان شمالی ۹۶ هزار و ۸۶۱ هکتار است که از این میزان ۹۲ هزار و ۶۴۲ هکتار آن در منطقه برداشت و چهار هزار ۲۱۹ هکتار در منطقه رسوب قرار دارد.

شور شدن آب‌های سطحی، کمبود بارش‌ها و ضعف در پوشش گیاهی از علل طبیعی در تشکیل نوار بیابانی خرااسان شمالی است و عوامل دیگری همچون چرای بی‌رویه و مستمر دام‌ها، کشاورزی غیر اصولی و کشت بی‌رویه نیز بر تشدید وضعیت این مناطق اثر گذاشته است.

کد خبر 508245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha