سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

کمبود پول خُرد، مشکل بزرگ شهروندان و رانندگان تاکسی گنبد پس از افزایش نرخ کرایه است که موجب‌شده رانندگان تاکسی این شهر برای حل مشکل دست به کار شوند و به جای بازگرداندن بقیه پول به مسافران آدامس و کبریت بدهند.

تاکسی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، پس از افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل شهری گنبدکاووس از اول اردیبهشت امسال، نرخ کرایه تاکسی‌ها در بیشتر ۳۴ مسیر درون شهری از ۱۰ هزار ریال به ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافت که رُند نبودن کرایه و نبود پول خرد و سکه برای پرداخت و یا دریافت کرایه، مشکلات زیادی را برای شهروندان و رانندگان تاکسی این شهر ایجاد کرد.

به گفته شهروندان گنبدی اکنون بسیاری از رانندگان تاکسی برای رفع معضل کمبود پول خُرد، از آدامس و کبریت برای پرداخت بقیه کرایه استفاده می‌کنند، برخی رانندگان از پرداخت باقی مانده پول خودداری کرده و یا آنرا به آینده موکول کرده و تعدادی هم خواستار بخشش آن هستند.

یک شهروند گنبدی گفت: نرخ کرایه‌های تصویب شده امسال به گونه‌ای است که مسافر و راننده تاکسی در تامین آن با مشکل مواجه شده و همواره موجب بگو مگو میان آنان می‌شود.

مسعود امینی افزود: بسیاری از رانندگان تاکسی بابت بقیه پول مسافر به آنها آدامس یا کبریت می‌دهند که رفتاری نادرست بوده و در بسیاری موارد از طرف شهروندان پذیرفته نمی‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات شهروندان گنبدی آن است که نمی‌دانند انبوه آدامس و کبریت‌هایی که هر روز از رانندگان تاکسی می‌گیرند را چگونه استفاده کنند؟

 این شهروند گنبدی بیان کرد: برخی رانندگان از مسافران می‌خواهند که بقیه کرایه را در سفر بعدی از آنان مطالبه کنند اما پیدا کردن ماشینی که مقداری کرایه از او طلب دارید در شهری با هزار تاکسی به بخت بلند احتیاج دارد.

ویگفت: نتیجه همه جر و بحث‌ها با رانندگان تاکسی برای گرفتن بقیه پول کرایه، گذشت کردن شهروندان و یا حداکثر، محکم بستن در تاکسی است.

یکی دیگر از مشکلات شهروندان گنبدی در استفاده از تاکسی‌های درون‌شهری، پس از شیوع کرونا نمایان شد.

با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و الزام تاکسی‌ها به سوار کردن ۲ مسافر در صندلی عقب، چگونگی محاسبه کرایه نفر حذف شده، به چالش جدی تبدیل شده و هنوز راهی برای حل آن پیدا نشده است.

راه حل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور برای حل این مشکل، سرشکن کردن کرایه نفر چهارم تاکسی میان ۳ مسافر دیگر است تا رانندگان از حذف یک مسافر در هر سفر درون‌شهری متضرر نشوند اما این راه‌حل به کام گنبدی‌ها خوش نیامده و آن‌ها این شیوه را در پیش نگرفته‌اند.

اجبار کردن شهروندان گنبدی به پرداخت کرایه اضافه و خودداری بیشتر مسافران از پرداخت این مبلغ، علاوه بر افزایش چالش میان شهروندان و رانندگان گنبدی، موجب جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی و رعایت نکردن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی شده است.

محمود بخشش‌خواه نماینده رانندگان تاکسی درون‌شهری گنبدکاووس گفت: رانندگان تاکسی دوست ندارند کرایه یک نفر مسافر کمتر را از سه مسافر دیگر بگیرند اما مشکلات اقتصادی و معیشی این قشر و بالا رفتن هزینه‌های استهلاک خودرو سبب شده تا بیشتر رانندگان این مبلغ را از مسافران مطالبه کنند.

وی افزود: با وجود اطلاع همه رانندگان تاکسی به مسافران برای دریافت کرایه نفر چهارم قبل از سوارشدن، بیشتر شهروندان از پرداخت این کرایه اضافه خودداری می‌کنند که استمرار این اتفاق موجب چشم‌پوشی رانندگان از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و در نتیجه تکمیل کردن ظرفیت تاکسی است.

بخشش‌خواه همچنین با تایید دادن آدامس و کبریت به جای باقی‌مانده پول مسافران ازسوی رانندگان تاکسی گنبدکاووس، اضافه کرد: رُند نبودن کرایه و در نتیجه ایجاد چالش نبود پول خُرد و نداشتن دستگاه کارت‌خوان در تاکسی‌ها سبب شده رانندگان برای جلب رضایت نسبی شهروندان به چنین اقدامی دست بزنند.

وی ادامه داد: خرید دستگاه کارت‌خوان که پارسال قیمت آن هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود و به حدود ۳۰ میلیون ریال افزایش یافته که باتوجه به مشکلات مالی و اقتصادی رانندگان تاکسی خرید آن برای این قشر مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی از مسئولان شهرداری گنبدکاووس و فرمانداری این شهر برای حل این مشکل استمداد کرد.

 با این حال رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری گنبدکاووس گفت: برای رفع معضل کمبود یا نبود پول خُرد، ۲ راهکار پیش‌بینی شده که یکی پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین به رانندگان تاکسی برای خرید دستگاه کارت‌خوان و دوم رایزنی با چند شرکت سازنده دستگاه کارت‌خوان برای فروش اقساطی این دستگاه‌ها به رانندگان بوده که در آینده‌ای نزدیک یکی از این دو راهکار اجرا می‌شود.

حمیدرضا حجی‌زاده در مورد رعایت نکردن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ازسوی رانندگان تاکسی گنبدکاووس نیز گفت: اجرای این طرح در وهله اول نیازمند همراهی رانندگان و شهروندان است زیرا سلامت آنها مهمترین اولویت است مضاف براینکه سرشکن کردن کرایه یک مسافر کمتر بین سه مسافر دیگر، رقم بالایی نیست که موجب بروز چالش میان شهروندان و رانندگان شود.

حجی‌زاده مشکلات اقتصادی و معیشی رانندگان تاکسی از زمان شیوع کرونا بیشتر شده اضافه کرد: در بیشتر مواقع چون شهروندان راضی به پرداخت کرایه اضافه نیستند، رانندگان مجبور به سوار کردن نفر چهارم و پا گذاشتن روی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری گنبدکاووس همچنین گفت: ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در گلستان تمامی شهروندان را هنگام استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری ملزم به زدن ماسک کرده است.

هم‌اکنون در شهر گنبدکاووس باجمعیت تقریبی ۱۶۵ هزار نفر به عنوان دومین شهر بزرگ استان گلستان، حدود هزار دستگاه تاکسی درون‌شهری مشغول جابجایی مسافر هستند.

 ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۸ هزار و ۶۴۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۲۷۷ نفر رسید.

کد خبر 508239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha