مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

بهار از رسیده بود و این شاید فصلی نو در گردشگری یخدان میرفتاح ملایر این اثر تاریخی به‌جامانده از دوره قاجاریه بود، اما با وقوع سیلاب این بنای خشتی زیر فشار بارش‌های سنگین فروردین تاب نیاورد و آب شد.

یخدان میرفتاح

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ۲ سال است که برای یخدان میرفتاح فصل خوبی برای گردشگری نیست، سال ۱۳۹۸ سایه مهیب سیلاب یگانه یخچال غرب کشور را فروریخت و امسال نیز سایه کرونا، سکوت را همچنان مهمان یخدان کرده و تکانه‌های طبیعت یکی پس از دیگری لرزه بر پیکر این بنای گنبدی شکل انداخته است.

یخدان میرفتاح یکی از بناهای تاریخی استان همدان بود که فروردین سال گذشته بخش عظیمی از این بنا براثر شدت ریزش برف و باران فروریخت، اثری که در کنار دیگر اماکن و آثار تاریخی این شهرستان بخشی از هویت ملایری‌ها را به تصویر می‌کشد و این اتفاق ناخوشایند خاطره تلخی را بر ذهن علاقه‌مندان میراث فرهنگی و بناهای تاریخی گذاشت.

این اتفاق به‌اندازه‌ای ناراحت‌کننده بود که از همان زمان وقوع حادثه مسئولان امر به دنبال راهی بودند تا هر چه سریع‌تر بتوانند مرمت و بازسازی یخدان میرفتاح را به سرانجام برسانند، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در مراحل نخست آسیب‌شناسی، ضعف‌های ساختاری، دلایل ریزش و برآورد اعتبار موردنیاز این بنا را بررسی و در کنار آن فرماندار ویژه ملایر نیز در تکاپو برای تخصیص اعتبار و کمک به مرمت و بازسازی یخدان میرفتاح بود و موضوع به‌طور جد در دستور کار قرار گرفت.

دراین‌باره معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر اظهار کرد: سال گذشته برای مرمت و بازسازی یخدان میرفتاح ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص دادیم که تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ معادل ۳۰۰ میلیون تومان آن اختصاص‌یافته است.

اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان برای مرمت یخدان

قدرت الله ولدی افزود: امسال نیز پس از توزیع بودجه در شورای برنامه‌ریزی استان و ابلاغ آن به کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، اعتبار موردنیاز برای بازسازی این بنا اختصاص داده خواهد شد.

وی ادامه داد: هراندازه اعتبار موردنیاز این بنا باشد، اختصاص می‌دهیم تا مرمت و بازسازی یخدان میرفتاح امسال به اتمام برسد.

یخدان یا همان یخچال میرفتاح به‌طورقطع یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان است که میراث فرهنگی استان و شهرستان قبل از تخریب این بنا درصدد آماده‌سازی و فراهم ساختن امکان بازدید گردشگران از داخل بنا بودند و نرده چوبی و راه‌پله برای ورود به فضای داخلی یخدان نصب‌شده بود، اقدامی نیک که پیش‌ازاین صورت نگرفته بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز دراین‌باره  گفت: برای مرمت و بازسازی یخدان میرفتاح با معمار باتجربه‌ای که در این‌گونه طاق‌ها مهارت دارد، رایزنی کرده‌ایم و از بنا نیز بازدید شده است.

کرونا علت تعویق مرمت میرفتاح

علی مالمیر بیان کرد: تاکنون ۲۲۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت این بنا تأمین‌شده است که به دلیل شیوع کرونا کار به تعویق افتاده است.

وی افزود: به‌محض فروکش کردن بیماری کرونا و رفع مهدویت‌ها، به‌زودی کار مرمت و بازسازی یخدان میرفتاح نیز آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: عملیات مرمت و بازسازی یخدان کار ظریف و حساسی استوکمی زمان‌بر است.

از فراز و نشیب سالی که گذشت، شاید امسال با پشت سر گذاشتن کرونا سالی خوش برای یخدان میرفتاح باشد، بنایی که مرمت آن در رأس مجموعه اولویت‌های مهم ملایر قرارگرفته و نهادهایی همچون فرمانداری ویژه، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان، اداره راه و شهرسازی و شهرداری ملایر و اداره میراث فرهنگی این شهر عزم خود را پس از بازسازی کامل، برای گردشگر پذیر کردن این اثر تاریخی جزم کرده‌اند.

اساس بنای یخدان میرفتاح سالم است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر نیز اظهار کرد: نخستین اقدام ما پس از تخریب یخدان میرفتاح براثر حجم زیاد بارش برف و باران در فروردین سال گذشته، حصارکشی اطراف بنا بود که حدود ۱۲۵ میلیون تومان برای این اقدام هزینه شد.

ابراهیم جلیلی گفت: در مرحله بعدی فتوگرامتری (برداشت وضع موجود) بنا قراردادی بسته شد و حدود یک‌هزارم عکس هوایی از وضعیت موجود بنا با هزینه کرد پنج میلیون تومان گرفته شد.

وی بیان کرد: برای طرح مرمت یخدان نیز قراردادی بسته و هم‌اکنون طرح تهیه‌شده است، حدود ۴۵ میلیون تومان مصالح همچون آهک مخصوص و آجر خریداری و برای حفاظت فیزیکی بنا نیز یک نگهبان در یخدان مستقر کردیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر یادآور شد: برای مرمت و بازسازی منتظر تأمین اعتباری بودیم که سال گذشته از محل مدیریت بحران به بسیاری از دستگاه‌های اجرایی اختصاص یافت، اما باوجود تمام مکاتباتی که انجام شد، اعتباری از مدیریت بحران به این بنا اختصاص پیدا نکرد.

جلیلی گفت: در همین رابطه سال گذشته با پیگیری فرماندار ویژه ملایر ۶۰۰ میلیون تومان در کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان برای مرمت یخدان مصوب شد که تاکنون حدود نیمی از این اعتبار تخصیص‌یافته است.

وی بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی با مشاور و پیمانکار رایزنی کرده که مرحله نخست مرمت یخدان میرفتاح را شروع کند،

اما با وضعیتی که با شیوع کرونا ایجادشده، عملیات مرمت بنا به تعویق افتاده و منتظر فروکش کردن این بیماری هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر اضافه کرد: انتظار داریم مدیریت بحران و دستگاه‌های دیگر در حوزه اعتبارات استانی، کمک کنند تا بتوانیم این بنای تاریخی را امسال مرمت کرده و انتظار علاقه‌مندان و مردم این شهرستان برآورده شود.

جلیلی تأکید کرد: بازسازی بنا کار سختی نیست و به‌طورقطع به‌صورت اولیه بازسازی خواهد شد.

تخریب یخدان میرفتاح ملایر براثر سیلاب

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر تأکید کرد: این ارتفاع ۹ متر و بالاتر محل نگهداری یخ و انبار و اصل و اساس بنا کاملاً سالم است و گنبدی که از تابش نور مستقیم خورشید و آب شدن یخ‌ها جلوگیری می‌کرد، تخریب‌شده است.

جلیلی درباره ایجاد سازه‌ای برای حفاظت از بنای تاریخی یخدان میرفتاح نیز این‌گونه عنوان کرد که طبق قانون وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایجاد هر نوع سازه‌ای که دید و منظر بنا را به هم بزند، ممنوع است و چنانچه حفاظ یا سازه دیگری روی اثر تاریخی ایجاد شود، ازنظر چارچوب‌های این وزارتخانه موردقبول نیست.

وی یادآور شد: درحالی‌که بنایی همچون یخدان میرفتاح که نماد و اثر تاریخی شهر است، باید به‌گونه‌ای اصولی مرمت شود که روی پای خود بایستد و بتواند خود را حفظ کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر گفت: با توجه به این‌که این بنا در اوایل دهه هشتاد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و توسط میراث فرهنگی مرمت‌شده بود تا فروردین سال گذشته سالم و پابرجا بود.

جلیلی همچنین درباره محوطه‌سازی و ساماندهی این بنا و گردشگر پذیر شدن این اثر تاریخی ابراز داشت: اداره مسکن و شهرسازی و شهرداری ملایر برای ایجاد بوستان میرفتاح و محوطه‌سازی این بنا طرحی را آغاز کردند که مسکن و شهرسازی در این رابطه اعتباری یک میلیارد تومانی برآورد کرد.

وی ادامه داد: شهرداری ملایر نیز برای محوطه‌سازی بنا با عنوان «بوستان میرفتاح» طرحی ساماندهی را در دست اجرا قرارداد، به‌گونه‌ای که آماده بهره‌برداری بود.

کد خبر 507968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha