صنایع دفاعی ایران از همان ابتدا بحث توسعه توان ضد زره را یکی از اولویت‌های همیشگی خود داشته و امروزه با رسیدن به این موشک با قابلیت شلیک کن فراموش کن و حمله از بالا مشخصا تبدیل به یکی از بازیگران قدرتمند جهانی در بحث ضد زره شده است.

تجهيزات نظامي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، طی روزهای گذشته و همزمان با تحویل چند پهپاد جدید به نیروی هوایی ارتش، تصاویری از این پرنده‌های بدون سرنشین جدید منتشر شد که حاکی از آزمایش موفق یک سلاح هوا پرتاب جدید در کشور بود؛ یک موشک ضد زره هوا پرتاب که قابلیت حمله از بالا یا همان "تاپ اتک" را داشته و می‌تواند با دقت فوق العاده هدف را مورد اصابت قرار دهد.

طبق تصاویر منتشره از این محصول جدید، به نظر می‌رسد این موشک از جستجوگر تصویری حرارتی به عنوان سامانه هدایت خود بهره می‌برد و بر اساس شکل ظاهری، می‌توان حدس زد که احتمالاً همان موشک مشاهده شده در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از دستاوردهای دفاعی در دی ماه ۱۳۹۵ باشد؛ موشکی شبیه به یکی از نمونه‌های موشک ضد زره مشهور «اسپایک».

بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران، خانواده موشک‌های اسپایک دارای انواع مختلفی هستند که قابلیت نفوذ تا بیش از ۱۰۰۰ میلیمتر، هدایت به کمک فیبر نوری، امکان حمله از بالا، قابلیت "شلیک کن-فراموش کن" و گستره وسیعی از برد در نمونه‌های مختلف آن‌ها وجود دارد.

برد نهایی موشک اسپایک در مدل LR در شلیک از سطح زمین بین ۴ تا ۵ کیلومتر، جرم ۱۴ کیلوگرم و میزان نفوذ ۷۰۰ میلیمتر عنوان شده است. نمونه LR-۲ این موشک نیز دارای برد ۵.۵ کیلومتر با شلیک از زمین و تا ۱۰ کیلومتر با پرتاب از بالگرد بوده و جرم آن به ۱۲.۷ کیلوگرم کاهش یافته است. با توجه به محدوده ارتفاع و سرعت پروازی مشابه بین بالگردها و پهپادهای متوسط و سبک، همین حدود برد برای شلیک آن از پهپادهای این رده قابل تخمین است.

کد خبر 507954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha