رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: زنبورداران برای حفاظت از کندوهای عسل در اقدامی اشتباه و ناآگاهانه، پرندگان زنبورخوار را شکار می‌کنند.

پرنده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، احمد امیری رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با بیان اینکه شکار پرندگان زنبورخوار گلو خرمایی به یک معضل در این شهرستان تبدیل شده است، گفت: برخی از زنبورداران به دلیل ناآگاهی و مدیریت نکردن کندوهای عسل، شکار را بعنوان آسان‌ترین و در عین حال بدترین راه ممکن برای رهایی از این پرندگان انتخاب کرده‌اند.

وی نسبت به تشکیل پرونده قضایی برای زنبورداران و برخورد قانونی با آن‌ها در صورت شکار این پرنده گفت: جهاد کشاورزی باید کلاس‌های توجیهی و دوره‌های دانش‌افزایی برای زنبورداران برگزار نماید و راه‌هایی مانند ایجاد سر و صدا و حضو مداوم زنبوردار در محل پرورش کندوها را برای دور کردن این پرندگان آموزش دهد.

امیری تصریح کرد: ایجاد سر و صدا و حتی صدای یک ترقه می‌تواند تا مدت‌ها زنبورخوار گلو خرمایی را از کندوها دور نگه دارد، اما زنبورداران با کشتن این پرنده زیبا، راه غیر انسانی را برای حفاظت از کندوهای خود انتخاب می‌کنند، اگرچه زنبورخوار گلو خرمایی نقش بسزایی در اکوسیستم ایفا می‌کند و با خوردن حشرات، زنبورها و آفات یکی از پرندگان مهم در حفظ سلامت اکوسیستم محسوب می‌شود.

  • مخالفت جهاد کشاورزی با کشتار پرندگان

مصطفی هنرمندیان، مدیر جهاد کشاورزی ایذه با بیان اینکه ما با کشتار پرندگان برای حفاظت از کندوها مخالف هستیم و از زنبورداران درخواست می‌کنیم این اقدام ضد محیط زیستی را انجام ندهند، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در حال حاضر امکان برگزاری کلاس‌های توجیهی و دانش‌افزایی برای زنبورداران نیست و پس از پایان اپیدمی کرونا نیز نسبت به برگزاری کلاس‌های توجیهی در این زمینه اقدام خواهد شد.

وی به وجود حدود ۹۵ هزار کلونی زنبور عسل در ایذه اشاره کرد و گفت: ایذه با تولید سالیانه حدود یک هزار تن عسل، قطب اصلی تولید این محصول در استان خوزستان محسوب می‌شود.

کد خبر 507933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha