رییس روابط عمومی دانشگاه اراک از طراحی نانو جاذب هیدروژنی با درصد ذخیره‌سازی بالا در این دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به امکان ذخیره‌سازی مطلوب هیدروژن بر روی این نانو صفحه، شرایط استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت پاک محقق شده است.

علم و دانش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حسین مستعان دوشنبه ۱۵ اردیبهشت افزود: در این طرح با همکاری یک تیم تحقیقاتی گروه شیمی که در قالب رساله دکتری رضوان رحیمی و به سرپرستی پروفسور محمد سلیمان‌نژاد در دانشگاه اراک انجام شد نانو صفحه Be۲N۶ تزئین شده با لیتیوم به عنوان یک جاذب جامد با درصد وزنی ذخیره‌سازی هیدروژن برابر با ۱۲ و یک دهم درصد با استفاده از محاسبات کوانتم مکانیکی طراحی و معرفی شده ‌است.

رییس روابط عمومی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: این نانو صفحه امکان سنتز داشته و ظرفیت ذخیره‌سازی هیدروژن در آن از بسیاری از نانو صفحه‌های طراحی شده مشابه بیشتر است.

مستعان گفت: توانایی ذخیره‌سازی جاذب معرفی شده این نانو صفحه بیش از ۲ برابر هدف تعیین شده ازسوی دپارتمان انرژی آمریکا ( ۵.۵ درصد وزنی تا سال ۲۰۲۰) است.

وی ادامه داد: نتایج این تحقیق در مجله بسیار معتبر Q۱؛ International Journal of Hydrogen Energy با ضریب تاثیر چهار و یک دهم در سال ۲۰۲۰ منتشر شده‌است.

رییس روابط عمومی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: با توجه به آلایندگی حاصل از سوخت‌های فسیلی، استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت جایگزین می‌تواند وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش داده و یک منبع مناسب برای تولید انرژی پاک باشد.

مستعان افزود: عمده‌ترین اشکالی که استفاده از هیدروژن را برای کاربردهای عملی محدود کرده یافتن روش‌های مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای ذخیره‌سازی هیدروژن است.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

کد خبر 507850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha