رئیس دولت اصلاحات نسبت به اظهارات اخیر عیسی کلانتری در مورد خوانندگی زنان واکنش نشان داد.

كلانتري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، سیدمحمد خاتمی در پاسخ به پرسش «خاتمی‌مدیا» در مورد اظهارات عیسی کلانتری که اخیرا در قالب گفت‌وگوی ویدیویی منتشر شده، اظهارات منتسب به خود را تکذیب و شرح دقیق‌تری از ماجرا مطرح کرد. رییس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه «صحبت‌های جناب دکتر عیسی کلانتری در باب آوازخوانی زنان که در آن نسبتی به من داده ‌شده، بی‌اساس است» گفت: «گر چه درحسن‌نیت آقای کلانتری تردیدی ندارم ولی اشتباه، منافاتی با حسن‌نیت ندارد.»

سیدمحمد خاتمی همچنین توضیح داد: «موضوع از این قرار است که مدیرکل محترم ارشاد یکی از استان‌ها، استفتایی از حضرت امام کرده ‌بود که همخوانی زنان (و شنیدن مردان) حکمش چیست؟ امام نوشتند اگر فسادی بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد.» او ادامه داد: «در سوال دوم پرسیده شده ‌بود که تک‌خوانی زنان حکمش چیست؟ فرموده بودند حکم مساله بالا را دارد. نه یک‌بار نه دوبار، ابدا درباره پخش یا عدم‌پخش مطلبی نفرمودند.»

عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط‌زیست و معاون رییس‌جمهوری و وزیر کشاورزی دو دولت پنجم و ششم به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه‌ای که اخیرا با «عبدی‌مدیا» داشت، نقل کرده که «آقای (سیدمحمد) خاتمی وزیر ارشاد بودند، بنده وزیر کشاورزی کابینه بودم. ایشان از حضرت امام (ره) درمورد خوانندگی زنان مستقیما مطلبی را برای خود من در دولت نقل کردند و گفتند منتها من جسارت و جراتش را پیدا نکردم (آقای خاتمی الان زنده است. من این موضوع را چند جای دیگر هم نقل کرده‌ام) آقای خاتمی به بنده گفتند که حضرت امام به من دستور دادند که شما چرا از آواز خواندن خانم‌ها استفاده نمی‌کنید؟ به صورت تک‌خوانی نه به‌ صورت گروهی. حضرت امام دو بار به من فرمان دادند اما من جرات نکردم. منتها حضرت امام (ره) فرمودند «خانم‌هایی که صدای خوبی دارند، نه خانمی که صدای خوبی ندارد اما به‌ خاطر قیافه‌اش بیاوریم تا بخواند و به مردم تحویل دهیم» او ادامه داد: «آقای خاتمی فکر می‌کنم سال ۶۸ در دولت آقای هاشمی این خاطره را برای من نقل کردند. قبل از اینکه از وزارت ارشاد استعفا بدهند.»

مصاحبه‌کننده همچنین از کلانتری سوال کرده که «یعنی حضرت امام صدای خانم‌ها را حرام نمی‌دانستند؟»، کلانتری پاسخ داد: «خیر حرام نمی‌دانستند. در رادیو و تلویزیون...»

او همچنین در پاسخ به این پرسش که «چطور اگر آقای خاتمی روحیه انقلابی داشتند این مطلب حضرت امام (ره) را منتقل نکردند؟» نیز گفت: «من نمی‌دانم از خود آقای خاتمی سوال کنید. حتی آقای خاتمی گفتند دست‌هایم قلم شود، من جرات و جسارت پیدا نکردم...»

سیدمحمد خاتمی در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی وزیر ارشاد بود خردادماه ۷۳ از سمت خود استعفا کرد و چندماه بعد به ریاست کتابخانه ملی منصوب شد. فشارها بر سیاست‌های فرهنگی دولت از طریق حمله و هجمه به شخص خاتمی به عنوان متولی امر دلیل این استعفا بود.

کد خبر 507823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha