رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: حدود دو ماه است که مرز پاکستان بسته شده و ۸۰۰ کامیون پشت مرز میرجاوه متوقف بوده که از این تعداد ۴۰۰ کامیون حاوی مواد سوختی هستند و این در شرایطی که هوای سیستان و بلوچستان و زاهدان گرم می‌شود، بسیار خطرناک است.

کامیون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  احمد زمانیان یزدی در خصوص بسته بودن مرز پاکستان، اظهار کرد: از اسفندماه، پاکستان مانند برخی کشورهای دیگر همچون ترکمنستان مرزهای خود از جمله میرجاوه در سیستان و بلوچستان را به خاطر کرونا بسته است.

وی افزود: در این زمان که مرز بسته شد، تعداد زیادی کامیون پشت مرز بودند و تعدادی بار شده به سمت مرز می‌آمدند که بسته شد. حدود دو ماه از بسته شدن مرز گذشته و ۸۰۰ کامیون پشت مرز میرجاوه متوقف بوده و از این تعداد ۴۰۰ کامیون حاوی مواد سوختی هستند که در شرایطی که هوای سیستان و بلوچستان و زاهدان گرم می‌شود، بسیار خطرناک است.

زمانیان یزدی بیان کرد: رایزنی و مکاتبات عدیده‌ای انجام شده و تاکنون دولت ما نتوانسته پاکستان را متقاعد کند که مرز را برای چند روز باز کنند تا حداقل کامیون‌های حامل سوخت تخلیه شوند. ما بیان کردیم که اگر مرز باز نمی‌شود، اجازه دهند که کامیون‌ها به مبدا اولیه برگردند و بار آنها تخلیه شود، به طور مثال به مخازن شرکت گاز برگردد که متاسفانه شرکت گاز موافقت نکرد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: ما مکاتبات و پیگیری‌های زیادی انجام دادیم تا این‌که دیروز در این رابطه جلسه‌ای در وزارت راه و شهرسازی برگزار و از مسئولان وزارت خارجه، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز، مرزبانی، وزارت کشور، اداره کل راهداری سیستان و بلوچستان، گمرک و تشکل‌هایی از جمله ما دعوت شد.

وی اضافه کرد: ما وضعیت را شرح داده و دو راهکار دادیم. اولین راهکار این بود که اصرار کردیم در سطح مقامات بالا با پاکستان رایزنی کنند تا برای چند روز مرز باز شود و ماشین‌های پشت مرز به پاکستان رفته و بار خود را تخلیه کنند، زیرا الان یک ماه است که بارگیری انجام نمی‌شود. راهکار دوم هم این بود که اگر نمی‌توانید پاکستان را مجاب کنید و زور دیپلماسی شما نمی‌رسد، در این جلسه مصوب کنید که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز موافقت کرده و گمرک همکاری کند تا پروانه‌های محموله‌های سوختی مرجوع شود، برگردند و در مخازن شرکت گاز و نفت تخلیه کنند.

زمانیان یزدی خاطرنشان کرد: ما این راهکارها را دیروز ارائه کردیم و بنا شد صورت‌جلسه‌ای بنویسند و ظرف ۴۸ ساعت تصمیم نهایی را بگیرند. غیر از این نمی‌توان کاری انجام داد، بار این کامیون‌ها سوخت است، بنابراین نمی‌توان در مخازن شخصی خالی کرد، زیرا بحث قاچاق کالا و ارز مطرح است.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری رخ دهد، ۴۰۰ کامیون حامل گاز و مواد سوختی دو ماه پشت مرز متوقف بوده و هر کدام ۲۰ تن هستند، یعنی هر کامیون یک بمب ۲۰ تنی است. شیرهای گاز تانکرها در حال نشت بوده، بوی گاز بلند شده و یک جرقه، شعله و ندانم‌کاری می‌تواند فاجعه بزرگی را رقم بزند. شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز باید از منافع خود بگذرد و اجازه دهد مخازن کامیون‌ها تخلیه شود تا این فاجعه رخ ندهد.

وی بیان کرد: حمل‌ونقل شاهرگ اقتصادی کشور است. حمل‌ونقل داخلی که انجام می‌شود، اما تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت انجام و بقیه کاملا متوقف شده که خسارت زیادی برای شرکت‌ها به وجود آورده است. فعالیت ۷۰ تا ۷۵ درصد شرکت‌ها قفل شده، این شرکت‌ها حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر پرسنل دارند که یا ناچار شدند آنها را کاهش دهند و یا به مرخصی بدون حقوق فرستادند. حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در این مدت بیکار شدند.

کد خبر 507633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha