«کرونا» این ویروس میکروسکوپی ناخوانده، نتوانست پایانی برای سفر و گردش باشد.

مجازی

  همشهری آنلاین- سحر جعفریان: خانه‌نشینی و قرنطینگی با هدف پیشگیری از تجمع و جلوگیری از شیوع بیماری «کووید ۱۹»، پای نرم‌افزارهای کاربردی با موضوع گردشگری را به میدان فعالیت‌های مجازی کشانده است تا هیجان مسافرت و گردش‌های کوچک و بزرگ را پشت رایانه و گوشی‌های هوشمند خود به‌گونه‌ایی متفاوت تجربه کنیم. زیارت، سیاحت و بوم‌گردی اکنون با شکل و شمایل دیجیتال و در قامت فن‌آوری‌های نوین با استقبال شهروندان مواجه شده‌ است. در گزارش زیر به معرفی اجمالی برخی از جاذبه‌های منطقه که این روزهای در دنیای مجازی مخاطبان خود را یافته‌اند، می‌پردازیم.  

   برج‌گردی در آزادی 

یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه که وجهه‌ فرامنطقه‌ای و ملی دارد، میدان «آزادی» به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان پایتخت با آن برج خوش‌نمایش است که از عمرش کمی کمتر از یک قرن می‌گذرد. این برج سفید که براساس آمار مرکز «تحقیقات و پژوهش‌های بنیاد فرهنگی هنری رودکی»، بیش از ۷۰‌درصد تهرانی‌ها از اماکن و امکانات داخل آن بی‌اطلاع‌اند، برای روزهای کرونایی که امکان بازدیدهای حضوری و به نوعی گردشگری سنتی برای علاقه‌مندان فراهم نیست، طرح «گردشگری مجازی» را اجرا می‌کند. در این طرح شهروندان می‌توانند رایگان و مجازی از موزه‌ها، گالری، سالن تشریفات، تالار آینه (سالن دیوراما)، سالن انتظار فرهنگی، سالن نمایش، کتابخانه، نگارخانه اقوام و گذرگاه پیشینیان، دیدن کنند. این دسترسی از طریق کانال‌های تلگرامی و صفحه برج آزادی در اینستاگرام قابل استفاده است. تاکنون بیشترین استقبال از کلیپ گردشگری بخش‌های معرفی و بازدید اینترنتی، از پشت‌بام برج، تالار ایران‌شناسی، نخستین موزه تخصصی شهاب سنگ ایران با بیش از هزار و ۲۰۰ قطعه شهاب سنگ شده است. تالار آینه و موزه وسایل قدیمی برج نیز به‌ترتیب از دیگر بخش‌های پر بازدید بوده‌اند.  

    یک کوچه بهاری میان شلوغی شهر


یک کوچه با کلی رنگ‌های شاد بهاری که قدم زدن در آن هیاهوی شهرنشینی را از آدم دور می‌کند با ۸۵۰ گلدان رنگارنگ که اکنون پس از گذشت ۴ سال، ساکنان آن به آبیاری و نگهداشت گل‌های آن و رفت‌وآمد عابران مشتاق عادت کرده‌اند. اما در روزهای کرونازده، این کوچه بهاری به‌عنوان یکی از جاذبه‌های هنری و محلی به‌طور مجازی به گردشگران معرفی می‌شود. فیلم‌هایی با کیفیت از کوچه «امیدی» می‌توان با زیرنویس‌های از هویت و قدمت محله و کوچه در کانال‌های تلگرامی محلی دید. «رامین توکلی»، ساکن محله شهید «دستغیب»، یکی از مخاطبان این شبکه اجتماعی مجازی با عنوان «محله‌ات را ببین» است که روزهای شیوع و مبارزه با کرونای ناخوانده را اغلب با تماشای کلیپ‌های گردشگری محلی سپری کرده است. او می‌گوید: «دیدن کلیپ‌های گردشگری آن هم در شرایطی که از خانه بیرون نمی‌آییم، خیلی لذت‌بخش است. هم زیبایی‌های محله را می‌بینیم، هم اوقات فراغتمان را به بهترین شکل سپری می‌کنیم و هم اطلاع‌تمان بیشتر می‌شود. یک تیر و چند نشان است آن هم با هزینه کم. »

     بزرگ‌ترین جاذبه سبز منطقه 

سال ۱۳۶۵ که بوستان «المهدی»(عج) در جنوب‌شرقی میدان آزادی آن هم به مساحت ۶۵ هزار و ۵۰۰‌مترمربع با یک دریاچه بزرگ برای ماهیگیری و قایقرانی ساخته می‌شد، کمتر کسی فکر می‌کرد روزگاری به سبب گستردگی شیوع یک بیماری، تفریح در آن، مجازی انجام شود. فضای سبز آن باگونه‌های متنوع و پرپشت گیاهان، آلاچیق‌های چوبی، دریاچه، کتابخانه، آبنماها، زمین بازی و بازارچه‌های کارآفرینی و خوداشتغالی، موضوع فیلم‌ها، عکس‌های مختلف و کلیپ‌های بی‌شمار مجازی بوستان المهدی(عج)، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های شهر است. این کلیپ تاکنون بیش از ۵ هزار بار در شبکه‌های گوناگون مجازی بازنشر شده است. البته به گفته «علی شهیدی»، مسئول ستاد گردشگری منطقه، کیفیت و استاندارد ساخت کلیپ‌های گردشگری مجازی نیز در میزان استقبال از آنها و بازنشرشان دارای اهمیت است که برای دستیابی به این مهم باید تخصص مورد نیاز آن به درستی درک شود.  

      هر شب زیارت آنلاین


بقعه مبارک امامزادگان «عبدالله» و «زید»(ع) از نوادگان «قمر بنی‌هاشم»(ع)، حدود سال ۵۲۶ هجری در جنوبی‌ترین ضلع منطقه جای گرفته است. آستان مقدسی که تا پیش از همه‌گیری کرونا ویروس، روزانه بسیاری از شهروندان و زائران را از مناطق و شهرهای مختلف پذیرا بود و اکنون اما به لطف گردشگری دیجیتال می‌توان از دور با زیارتی مختصر، استخوان سبک کرد. «زهرا نصیرزاده»، مسئول فرهنگی آستان، عکس‌های پانورامای با کیفیت از هر گوشه حیاط و آستان نورانی امامزادگان را پر مخاطب می‌داند و می‌گوید: «تورهای گردشگری مذهبی را که آنلاین که برگزار می‌کنیم، دل‌های زیادی به ضریح سنجاق می‌شود و نذرهای معنوی و مادی بسیاری به دستمان می‌رسد که این روزها همه‌شان برای سلامتی بیماران کرونایی و مدافعان پاکیزگی و سلامتی هستند. » تورهای زیارت آنلاین ۲ مرتبه در روز، یکی ساعت ۱۰ و دیگری ساعت ۱۷ برگزار می‌شود. تعداد اعضای کانال‌های مجازی به بهانه همین تورهای زیارتی الکترونیکی بسیار بیشتر از پیش شده است.  

       تماشای ایرانسرا

جذابیت‌های هنری و بصری «ایرانسرا» به‌عنوان یکی از پرترددترین اماکن آموزشی و هنری پایتخت و مهم‌ترین عامل بازنشر شدن کلیپ‌های گردشگری مرتبط با آن به شمار می‌آید. کلیپ‌های که از غرفه‌های معرق‌کاری، نقاشی، سفال‌کاری، جواهرسازی، سنگ تراشی، ساخت‌آلات موسیقی، فرش‌بافی و حوض خانه روایت می‌کنند و به خوبی بیانگر حال و هوای مجموعه ایرانسرا در زیرگذر شرقی به غربی میدان آزادی هستند.  
این در حالی است که روزهای پیش از شیوع کرونا، بنا به دلایل گوناگون از جمله رکود اقتصادی، دسترسی نامناسب، کمبود فضای پارکینگ و البته اطلاع‌رسانی محدود فعالیت‌های ایرانسرا در حاشیه بود و کمتر کسی از پایتخت‌نشینان آگاهانه به سراغشان می‌آمدند. با این همه کرونا و پیامد پس از آن یعنی همان رواج گردشگری مجازی، کسب و کار در ایرانسرا را توسعه و رونق داد.  

کد خبر 507571

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha