آمار ابتلا به کرونا در بیماران HIV مثبت به دلیل مصرف داروهای ضد ویروسی پایین است و همچنین واکسن «ب‌ث‌ژ» نیز در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به کرونا نقش دارد. 

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص چرایی پایین بودن آمار ابتلای بیماران اچ‌آی‌وی به کرونا گفت: برخی از بیماران HIV برای کنترل بیماری خود داروهای ضد ویروسی مصرف می‌کنند که تا ۳۰ درصد نیز در بیماری کوویدـ۱۹ موثر است. همچنین از آنجایی که این افراد سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، خودشان بیشتر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی بیان کرد: مطالعات در جهان نشان می‌دهد با این‌که مبتلایان به اچ‌آی‌وی با نقص سیستم ایمنی روبه‌رو هستند اما، بیش از حد معمول به کرونا مبتلا نشده‌اند در حالی که تصور ما خلاف این موضوع بود.

مردانی با بیان این‌که دو داروی ضد اچ‌آی‌وی به نام‌های «کلترا» و «آتانازاویر» در درمان بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ استفاده می‌شود، افزود: پس فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی یا به کرونا مبتلا نمی‌شود یا بر اثر مصرف این داروها ممکن است آثار وسیعی از بیماری مشاهده نکند. مطالعات اولیه در مورد کیس‌های مبتلا به اچ‌آی‌وی در ایران نشان می‌دهد ابتلای به کرونا در این بیماران موارد زیادی نبوده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص تاثیر واکسن «ب‌ث‌ژ» در کاهش موارد ابتلای کرونا توضیح داد: مطالعات نشان می‌دهد امکان ابتلا به کرونا در افرادی که در بدو تولد این واکسن را دریافت کرده‌اند، کمتر است. این واکسن سیستم ایمنی افراد را یک مقداری تقویت می‌کند و یکی از علل تفاوت آمار ابتلا در ایران با کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه این است که این واکسن در بدو تولد در این کشورها تزریق نمی‌شود.

کد خبر 507536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha