دروازه غربی پایتخت از نظز فضای سبز شرایط بسیار مناسبی دارد وبه لحاظ سرانه و مساحت بر سکوی دوم شهر تهران ایستاده است.

سبز

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل‌پور: شهرداری منطقه ۲۱ با اجرای برنامه‌هایی متنوع مانند آبیاری قطره‌ای و استفاده از پساب‌های تصفیه شده صنایع توانسته تا حدودی بر مشکل کم‌آبی چیره شود و علاوه بر حفظ فضای سبز موجود، چند هکتار دیگر هم به آن اضافه کند و سرانه فضای سبز را چندمترمربع افزایش دهد. در این گزارش به وضعیت فضای سبز منطقه می‌پردازیم و چگونگی افزایش مساحت و سرانه آن را در گفت‌وگو با «سیاوش زابلی»، معاون خدمات شهری و فضای سبز شهردار منطقه بررسی می‌کنیم.  

مساحت کل فضای سبز منطقه ۹۳۵ هکتار است. با توجه به آخرین آمارها جمعیت ثابت منطقه ۱۸۶هزار و ۷۲۱‌مترمربع است که با توجه به این موضوع، سرانه فضای سبز در حال حاضر به ۵۰‌مترمربع رسیده است. این در شرایطی است که پیش از سال ۱۳۹۸ سرانه فضای سبز ۴۵‌مترمربع بود که با اضافه شدن ۳ هکتار فضای سبز داخل شهری در محدوده پروژه دوگاز و ۸۰ هکتار از جنگل کاری های انجام شده توسط سازمان بوستان ها و فضای  سبزشهر تهران در محدوده رودخانه «کن» واقع در اراضی پایگاه «یکم شکاری»که در اختیار شهرداری منطقه قرار گرفته، سرانه فضای سبز هرکدام از ساکنان منطقه، ۵‌مترمربع افزایش یافته است. 

آبیاری با پساب تصفیه شده صنایع 
یکی ازعواملی که موجب حفظ و گسترش فضای سبز منطقه شده، برنامه و سیاست‌های شهرداری در استفاده بهینه از منابع آب موجود است. معاون خدمات شهری و فضای سبز منطقه در این‌باره می‌گوید: «۶ مخزن بتنی – دفنی با گنجایش ۹ هزار مترمکعب برای ذخیره‌سازی و آبیاری فضای سبز منطقه ساخته شده است. همچنین در گذشته، پساب‌های قابل تصفیه و استفاده صنایع و شهرک‌ها، بدون استفاده هدر می‌رفت، اما با برنامه‌ریزی که انجام دادیم حدود ۳ هزار مترمکعب از این پساب‌های قابل استفاده صنایع نظیر «پارس خودرو»، شهرک «آسمان» و «مینو»، با مشارکت و همکاری خود آنها، پس از تصفیه برای آبیاری فضای سبز در همان محدوده صنایع و شهرک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال کارخانه 
«پارس خودرو»،۰۰۵۲ مترمکعب و شهرک آسمان بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ مترمکعب آب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز در اختیار ما قرار می‌دهند.» 

مبارزه بیولوژیک با آفات و اصلاح نوع پوشش گیاهی 
برخی از شهروندان درباره از بین رفتن بخش‌هایی از فضای سبز محله‌ها، انتقاد و گلایه‌هایی دارند. «سیاوش زابلی» درباره این موضوع می‌گوید: «طرح اصلاح فضای سبز متناسب با شرایط آب و هوایی و اقلیمی تهران در دستور کار قرار دارد. با توجه به اینکه چمن به آبیاری زیاد نیاز دارد و کمبود منابع آبی تهران اجازه نگهداری از این نوع پوشش گیاهی را نمی‌دهد، براساس دستورالعمل و سیاست سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، ۱۷ هکتار از پوشش گیاهی چمن در منطقه، جمع‌آوری  گل‌ها و گیاهان مقاوم جایگزین آن شد. تلاش می‌کنیم در ساخت فضای سبز از گیاهانی مانند «زیتون تلخ» استفاده کنیم که به کم‌آبی مقاوم هستند. یا درختان «توت» که سبب ایجاد بحران «مگس‌های سفید» یا «سفیدبالک‌ها» می‌شوند، سیاست اصلاح کاشت را داریم. موضوع دیگر، کاهش استفاده از سموم شیمیایی و رفتن به سمت مدیریت  بیولوژیک آفات و بیماری های گیاهی  است که با استفاده از  فرمون و روغن‌پاشی های به موقع صورت می گیرد . این موضوع در افزایش مقاومت و سلامت فضای سبز و گیاهان نقش به سزایی  دارد. براساس پروتکل و زمان‌بندی اعلام شده از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، درختان آفت‌زدایی می‌شوند. ضمن اینکه اگر مورد خاصی هم باشد، خارج از این زمان‌بندی، آفت‌زدایی را انجام می‌دهیم.با این وجود اگر شهروندان محترم  نظر و پیشنهادی درباره توسعه و نحوه نگهداشت فضای سبز دارند از آن استقبال می کنیم.»

کد خبر 507518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha