جهادگران فولاد مبارکه با دست‌یابی به رکورد تولید ۱۳۰ ذوب در ۲۴ ساعت و تولید روزانه ۸ هزار و ۶۴۰ تن آهن اسفنجی در سال «جهش تولید» افتخاری دیگر آفریدند.

فولاد مبارکه اصفهان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است، جهشی که بی‌شک راهبردی اساسی برای رشد اقتصاد مقاومتی در تمامی عرصه‌ها، تکیه بر توان داخلی و شکوفایی هرچه بیشتر نیروهای تازه نفس کشور است.

شرکت فولاد مبارکه هم در راستای تحقق این امر عزم خود را برای خودکفایی و رشد صادرات جزم کرده است. شرکتی که به عنوان پیشتاز بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور، ساخت داخل قطعات و تجهیزات را از سال ۱۳۸۰ به صورت ساختار یافته در داخل این مجموعه نهادینه کرده و با رسیدن به مرحله بلوغ و گذر از آن در سال رونق تولید ملی گامی بلند برای بومی‌سازی فرایندهای خطوط تولید به منظور دست یابی به دانش فنی آن‌ها برداشته و اینک در سال جهش تولید اهداف و برنامه‌های مهمی را پیش رو دارد.
 
تحقق رونق تولید در سال ۹۸ | هدف‌گذاری برای جهش تولید در سال ۹۹
 
مهندس عظیمیان، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه گفت: سال گذشته در بسیاری از بخش‌ها نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ در بخش‌های مختلف شاهد رونق تولید بودیم، تاجایی که در سال ۹۸ حمل محصول به مقصد مشتریان با تحقق ۱۰۶ درصد برنامۀ سالانه و ۱۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۷ میلیون و ۴۹۱هزار تن فراتر رفت. این در حالی است که تأمین به موقع مواد اولیه و سنگ آهن فولاد مبارکه می‌توانست در تحقق هرچه بیشتر اهداف مؤثر باشد.

وی تحقق حداکثری راهبرد مقام معظم رهبری و جهش تولید را از اصلی‌ترین اهداف فولاد مبارکه در سال جاری دانست و گفت: تأمین حداکثری نیاز کشور به انواع محصولات تخت فولادی خاص که عمدتا وارداتی هستند، با تکمیل طرح شهید خرازی و احداث خط نورد گرم ۲ که به نام شهید سلیمانی مزین شده است، محقق خواهد شد.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در ادامه گفت: به یقین تأمین سنگ آهن موردنیاز فولاد مبارکه و حمایت بیشتر از اجرای طرح نورد گرم ۲ در سال ۹۹ در تحقق راهبرد جهش تولید نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.
 
اجرای بیش از ۲۰ پروژه در سال جهش تولید
 
احمد سعیدبخش، معاون اجرای پروژه‌های فولاد گفت: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق تخت فولادی در خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی با تولید سالانه بیش از ۷ میلیون تن فولاد خام دارای سهم ۵۱ درصدی در تولید کشور و اشتغال حدود ۳۵۱ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم است.

وی ادامه داد: سال گذشته به‌طور متوسط در حدود ۱۰۰ پروژه در معاونت اجرای فولاد مبارکه در حال انجام بوده، و مجموع مبالغ قراردادهای پروژه‌های داخل فنس شرکت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا بالغ‌بر ۱۵ هزار میلیارد ریال و ۳۵ میلیون یورو بوده است که از این مبلغ، بیش از ۶ هزار میلیارد ریال و در حدود ۲۰ میلیون یورو بابت کارهای انجام‌شده در قبال صورت‌وضعیت‌های ارسالی به پیمانکاران پرداخت شده است که این رقم با توجه به مشکلات متعددی از قبیل نوسانات نرخ ارز و تورم و همچنین تحریم‌های بین‌المللی عدد قابل‌توجهی است.

معاون اجرای پروژه‌های فولاد مبارکه در تشریح برنامه‌های امسال این معاونت گفت: در سال ۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده است، مصمم به تکمیل پروژه‌ها بر اساس آخرین برنامه زمان‌بندی و بودجه از پیش تعیین شده‌ایم. ازجمله پروژه‌هایی که در سال جدید در داخل فنس به بهره‌برداری خواهند رسید، می‌توان به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی آهک؛ توسعه پارک انباشت و برداشت واحد آهن‌سازی؛ افزایش ظرفیت درایرهای گاز سیل؛ توسعه انبار تختال واحد ۲۸ پلان A۲؛ احداث مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی و خط اتصال و تکمیل و اجرای تأسیسات فاضلاب مبارکه و لنجان اشاره کرد.

دست‌یابی به رکورد ۱۳۰ ذوب در فولاد مبارکه‌

غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه گفت: روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه با ثبت رکورد ۱۳۰ ذوب، تناژ تولید فولاد مذاب در ۲۴ ساعت به حدود ۲۳ هزار و ۱۰۰ تن رسید.

وی ادامه داد: رکورد قبلی این ناحیه مربوط به ۱۸ اسفندماه ۹۸ و به تعداد ۱۲۹ ذوب و تناژ ۲۳ هزار و ۶۳ تن بوده است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه گفت: کوره‌های قوس الکتریکی نیروی محرک تولید در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه‌اند. دست‌یابی به رکورد ۱۳۰ ذوب برگ زرینی بر افتخارات ناحیه فولادسازی افزود. تخلیۀ ۶۸ ذوب در طول ۱۲ ساعت حاکی از اراده و همت والای کارکنان سازمان است که در هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهند چرخ تولید از حرکت بازایستد.

تحقق ۱۰۰درصدی اهداف ناحیه نورد سرد

بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد گفت: در ابتدای سال جدید کارکنان ناحیه نورد سرد با توجه به راهبرد جهش تولید، با عزم راسخ خود بر آن شدند تا همچنان روند موفقیت‌آمیز خود را ادامه دهند و در مجموع، خطوط نورد ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه توانستند با افزایش ۲ درصدی تولید کلاف خام، تولید سال قبل را که یک میلیون و ۵۵۶ هزار تن بود، ۳۰ هزار تن افزایش دهند و به تولید کل یک میلیون و ۵۸۶ هزار تن دست یابند.

وی ادامه داد: برخی از برنامه‌های این واحد که در سال جاری به یاری خداوند و با حمایت مدیریت ارشد سازمان و معاونان مربوطه انجام خواهند شد، عبارتند از: افزایش ۵ درصدی آماده به کاری واحد اسیدشویی ۱؛ نصب و راه‌اندازی هد جدید لیزر فیبری به‌جای سیستم فعلی در ماشین جوش لیزری اسیدشویی شماره ۲؛ اجرای طرح بزرگ تعویض سیستم اعمال نیرو در تاندم میل؛ تعویض رمپ ورودی خط شست‌وشو و حذف یک نقطه بسیار پرخطر در خط، ایجاد سیستم اتوماسیون سطح ۲ برای بازپخت شماره ۳.
 
داریوش رشیدی، مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه گفت: ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه در سال ۹۸ علیرغم محدودیت‌ها موفق شد به اهداف کمی و کیفی تولید دست یابد و مواد موردنیاز ناحیه فولادسازی را به طور کامل تأمین کند.

وی افزود: با شروع سال جدید و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید در سال ۹۹، در اولین قدم، واحد شهید خرازی به رکورد جدید تولید روزانه ۸ هزار و ۶۴۰تن آهن اسفنجی دست یافت. این در حالی است که رکورد قبلی این واحد ۸ هزار و ۵۵۰ تن بود.

مدیر ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه ادامه داد: در سال جاری با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ایجادشده و پروژه‌های مرتبط و بهبود فرایند، مدیریت هزینه‌ها و مصارف و همچنین تأمین کنسانتره مورد نیاز و دیگر مواد اولیه، جهش حداکثری تولید در دستور کار قرار گرفته است.

مدیریت موفق فولاد مبارکه در مواجهه با ویروس کرونا

عباس اکبری محمدی، معاون نیروی انسانی و سازمان‌دهی فولاد مبارکه نیز اظهار کرد: از آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور، فولاد مبارکه با تشکیل کمیته بحران مقابله با کرونا، اقدامات متعدد و متنوعی را برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

وی با تأکید بر این‌که دائما وضعیت سلامت کارکنان مورد پایش قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که در فولاد مبارکه بیش از ۱۴ هزار نیرو مشغول فعالیت‌اند، خوشبختانه موارد معدود نیز با پیگیری‌های بخش‌های درمانی شرکت به‌خوبی کنترل شده است. فعالیت‌های غربالگری وسیعی در سطح شرکت در حال انجام است و مرتبا کارکنان از نظر سلامت و پارامترهای مرتبط با این ویروس معاینه می‌شوند.

ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای کارکنان

امیر سامان روستایی، رئیس بخش درمان فولاد مبارکه  گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور طرح‌های زیادی در شرکت اجرا شد. یکی از بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین طرح‌های اجراشده در فولاد مبارکه در این مدت طرح غربالگری است. بالغ‌بر ۱۰ هزار نفر در این طرح شرکت خواهند کرد و علاوه بر بیماریابی کرونا، برای ایجاد پرونده الکترونیک با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بسیاری از نهادهای علمی کشور نیز وارد مذاکره شده‌ایم.

وی تاکید کرد: فولاد مبارکه نشان داده که همواره هر تهدیدی را به فرصت تبدیل می‌کند. مدیریت ارشد سازمان و معاونت نیروی انسانی شرکت در این موارد به‌خوبی کادر درمان شرکت را پشتیبانی کرده‌اند و به شکرانه خداوند، به‌خوبی توانستیم این طرح را با تمام مشکلاتی که وجود داشت اجرا کنیم.

رئیس بخش درمان فولاد مبارکه در تشریح هدف غربالگری و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای کارکنان افزود: هدف این طرح، ایجاد پرونده الکترونیک است، تا به این وسیله سلامت کارکنان در حد کمال کنترل شود و شرکت از این بابت دغدغه‌ای در حوزه درمان نداشته باشد. در شرایط کرونا نیز متوجه خواهیم شد که چه افرادی درگیر یا ناقل هستند. در ادامه به این افراد اطلاع داده می‌شود و پس از آن، طرح‌هایی را که سازمان بهداشت جهانی و آموزش پزشکی کشور از ما خواسته است در مورد آن‌ها اجرا می‌کنیم.

کد خبر 507473
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha