مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: راه‌اندازی مراکز غربالگری و بیمار کرونا در مراکز جامع سلامت هیچ تهدید و خطری برای مردم و ساکنان پیرامونی این مراکز ندارد.

غربالگری کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر سعید کشمیری شنبه ۱۳ اردیبهشت افزود: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و شناسایی بهتر و سریع‌تر از این بیماری ۲۰ مرکز بیماریابی در مراکز جامع سلامت مناطق پرجمعیت این استان راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: در کنار راهبرد فاصله‌گذاری اجتماعی امروز برنامه بیماریابی و شناسایی زودهنگام موارد مثبت بیماری و جداسازی آن‌ها از افراد دیگر در دستور کار است زیرا هر روزی که از ابتلای افراد دارای ویروس کرونا بگذر می‌توانند بیماری را به چندین نفر دیگر منتقل کنند.

کشمیری اضافه کرد: اگر در مراحل نخست و قبل از اینکه بیماری به سایر افراد منتقل شود افراد آلوده شناسایی و جداسازی زودتر انجام شود افراد کمتری آلوده و به‌این‌ترتیب می‌توان سریع‌تر زنجیره انتقال را قطع کرد.

وی اظهار داشت: در این مراکز بیماریابی افرادی که به‌صورت سرپایی مراجعه می‌کنند، کسانی که از مراکز دیگر ارجاع و یا در تماس با موارد آلوده مثبت قطعی بوده‌اند، شناسایی و بررسی می‌شوند و اگر لازم باشد نمونه‌گیری و توصیه‌های لازم انجام و نتیجه در مدت یک روز اعلام می‌شود و به این صورت جلوی انتشار بیماری گرفته خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: مراکز ۱۶ ساعته نمونه‌گیری و غربالگری در سراسر کشور راه‌اندازی شده و تنها مختص استان بوشهر نیست، این اطمینان را به مردم می‌دهیم که به‌هیچ‌وجه بیماری کرونا از مراکز غربالگری به کسی منتقل نخواهد شد.

کشمیری ادامه داد: شهروندان باید آگاهی پیدا کنند که در صورت وجود امکانات باید به‌جای ۲۰ مرکز ۱۰۰ مرکز غربالگری راه‌اندازی می‌شد بااین‌حال از مردم انتظار داریم با مراکز راه‌اندازی شده همکاری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: تلاش شده با راه‌اندازی این مراکز تعداد بیشتری نمونه‌گیری انجام شود و بیماران بی علامت و بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند زودتر شناسایی شوند.

وی یادآور شد: تنها راه کنترل بیماری علاوه بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و موارد بهداشتی این است که افراد آلوده سریع شناسایی و ایزوله شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره درخواست ساکنان برخی محله‌ها برای انتقال مراکز بیماریابی از محله آن‌ها گفت: این اطمینان را می‌دهیم که این مراکز برای بیماریابی خود آن محل و لازم است که این مراکز دایر شود.

کشمیری اضافه کرد: مراکز بیماریابی موقت است و انتظار می‌رود پس از غربالگری جمع‌آوری ‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اگر رفتار مردم اصلاح نشود و موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند به‌طورقطع درآیندِ در مورد بیماری کرونا با مشکلاتی حاد روبرو می‌شویم.

وی بیان کرد: در زمان حاضر شرایط ویروس کرونا در کشور و استان بوشهر عادی نشده است بر این اساس باید رفتارها متناسب با شرایط باشد زیرا برپایی دورهمی‌ها و حضور دسته‌جمعی در ساحل خطرناک است.

 صبح امروز جمعی از اهالی محله باغ زهرا بوشهر با تجمع مقابل مرکز جامع سلامت نبی اکرم (ص) به دلیل آنچه  احتمال انتشار ویروس کرونا توسط مرکز غربالگری این مرکز نامیدند: خواستار انتقال آن از این محله شدند که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در میان آنان حضور یافت و درباره خطر نداشتن وجود مرکز غربالگری کرونا برای مردم پیرامونی این مرکز توضیح داد.

به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر در کشور به‌طورقطع به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۶۱۵۶ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۳ اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۶۵ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶۱۵۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۷۷ هزار و ۳۵۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است و ازنظر بهبودیافتگان هم‌سطح آلمان هستیم. ۲۷۸۷ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به‌نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون ۴۸۴ هزار و ۵۴۱ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام‌شده است.

جهانپور افزود: اگر توفیقی در مدیریت کرونا بوده مرهون همکاری مردم و مراعات اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و ادامه این روند نیازمند همکاری مداوم مردم است.

کد خبر 507336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha