حدود ۸۰ روز پس از گذشت همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و البته استان گلستان، این روزها با کاهش ابتلا و روند نزولی شیوع بیماری مواجه هستیم تا جایی که وضعیت برخی از شهرستان‌ها در استان گلستان سفید اعلام شده است.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که نخستین موارد ابتلا به بیماری کرونا در کشور و روز یکم اسفندماه در گلستان شناسایی و گزارش شد. هرچند در روزهای نخست دستگاه‌های متولی از ارائه آمار و اطلاعات درخصوص تعداد افراد مبتلا و جان‌باختگان این بیماری کمی محتاطانه عمل می‌کردند، اما با آمارهایی که سخنگوی وزارت بهداشت در همان بازه زمانی اعلام کرد، گلستان تبدیل به یکی از کانون‌های شیوع بیماری کرونا قلمداد شد.

با وجود کمبود در زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان استان، کادردرمانی به عنوان مدافعان سلامت، سنگ‌تمام گذاشتند. بسیج همگانی برای برطرف کردن کمبود اقلام بهداشتی از جمله ماسک و گان و مواد ضدعفونی‌کننده نیز در استان شکل گرفت. گروه‌های جهادی و بسیجی هم پای کار آمدند. چرخ‌های خیاطی دوباره از زیرزمین خانه‌ها بیرون آورده شد و کارگاه‌های کوچک خانگی برای تولید ماسک و گان ایجاد شد. بسیج سازندگی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای، شهرداری‌ها و غیره همه پای کار آمدند تا کرونا را هرچه زودتر شکست دهیم.

مردم حدود ۸۰ روز سخت و تلخ را پشت سر گذاشتند و حالا نتیجه همکاری خود را در رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، قرنطینه خانگی، فاصله‌گذاری اجتماعی و غیره با کاهش شیوع بیماری کرونا می‌بینند.

براساس اعلام چند روز قبل وزارت بهداشت وضعیت دو شهرستان کلاله و رامیان در استان گلستان سفید اعلام شده است؛ بدین معنا که در دو هفته قبل آن هیچ جان‌باخته‌ای در اثر بیماری کرونا نداشتند.

هادی حق‌شناس، استاندار گلستان هم در این باره گفته «با تلاش کادر درمانی و همکاری مردم وضعیت ابتلا به بیماری کرونا در برخی از شهرهای استان سفید است. در این شهرها طی دو هفته گذشته حتی یک کشته هم بر اثر کرونا نداشتیم، اما منتظر بررسی بیشتر ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم تا در صورت تایید این ستاد وضعیت این شهرها به حالت عادی بازگردد. امیدواریم در صورت تایید ستاد ملی از پانزدهم ماه رمضان به بعد فعالیت مراکز عبادی، مساجد و نماز جمعه‌ها دوباره از سرگرفته شود. ستاد ملی مبارزه با کرونا هفته آینده نظر خود را در این خصوص اعلام خواهد کرد».

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هم با اشاره به روند نزولی شیوع بیماری کرونا در استان اظهار کرد: در هفته‌های اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان با علایم حادتنفسی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کاهش زیادی پیدا کرده و به روزی ۲۰ تا ۲۵ نفر رسیده است. این در حالیست که در هفته‌ سوم اسفندماه سال گذشته روزانه حدود ۳۰۰ بیمار با علایم کرونا در مراکز درمانی استان بستری می‌شد.

با اینکه وزارت بهداشت و استاندار گلستان از سفید شدن وضعیت در برخی از شهرستان‌ها خبر داده‌اند اما دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان معتقد است این روند کاهشی به معنای سفید شدن وضعیت نیست و کرونا همچنان وجود دارد و در صورت سهل‌انگاری همچنان قربانی خواهد گرفت.

کد خبر 507242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha