پروژه آزادراه ارومیه به تبریز محور طلایی اتصال تهران به ترانزیت اروپا نیز خواهد بود، زیرا رسیدن به ترکیه و مرز ترانزیتی این کشور از طریق آزادراه ارومیه به تبریز میسر می‌شود.  

ایران و اروپا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در زندگی امروزی بشر شتاب دهنده‌ها با توجه به گذر از زندگی سنتی به مدرن، صنعتی و تکنولوژیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند به جرات می‌توان راه‌های جاده‌ای را یکی از همین شتاب دهنده‌ها خطاب کرد چرا که هم اکنون خیل عظیمی از تبادلات در همه زمینه‌ها نه فقط بین مرزهای داخلی هر کشور، بلکه در محدودهای جغرافیایی و بین‌المللی از طریق جاده‌ها انجام‌می‌شودکه شاید بتوان از آن به عنوان بازوی توانمندی هر قدرت و کشوری یاد کرد و بر اهمیت، نقش و جایگاه آن چه در صلح و چه در جنگ صحه گذاشت.  

شاید در این مجال نتوان بر تاثیرات جاده‌های مهم دنیا اشاره کرد اما نمونه‌ای از آنچه از دیرباز در تمام صحنه‌های کشور، منطقه و حتی دنیا تاثیرگذار بوده و مطمئناً کلید واژه بسیاری از گفتمان‌های دنیا محسوب بوده و است و نقش اساسی شتابدهندگی در جهان قدیم و جدید را بازی کرده می‌توان به جاده ابریشم اشاره کرد که به تبع گذر بخش عظیمی آن از کشور و استان ما، قابل لمس و درک هست.  

علاوه‌بر اهمیت اقتصادی آزادراه‌ها در کشورهای جهان، احداث این نوع از راه در کشور ما از مزیت نسبی بالایی برخوردار است.  

قرار گرفتن ایران در چهارراه حمل‌ونقل خاورمیانه با کشورهای CIS و آسیای میانه، امکان ترانشیپ کالا، حمل‌ونقل چند وجهی به واسطه مرزهای آبی در شمال و جنوب و عبور کریدورهای مهمی چون تراسیکا، شرق- غرب، آلتید و مسیر باستانی راه ابریشم و از طرفی امکان دسترسی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با کشورهای شمالی باعث شده است بخش حمل‌ونقل پس از نفت تأمین‌کننده مهمی برای درآمد ملی باشد، چراکه خدمات نهایی به واسطه ترانزیت کالا سهم مهمی در درآمد ملی کشور دارد.  

محور طلایی اتصال تهران به اروپا 

پروژه آزادراه ارومیه به تبریز محور طلایی اتصال تهران به ترانزیت اروپا نیز خواهد بود، زیرا رسیدن به ترکیه و مرز ترانزیتی این کشور از طریق آزادراه ارومیه به تبریز میسر می‌شود، از این رو اتصال تبریز به این مرز از طریق آزادراه این امکان را فراهم می‌کند تا ترانزیت کالایی در شمال کشور تسهیل شود و به همین نسبت، جاذبه گردشگری ایجاد کند، زیرا هم‌اکنون صد در صد گذر از ارومیه به تبریز از طریق این آزادراه انجام ‌شود.

پروژه آزادراه ارومیه به تبریز ۱۲ سال است که همچنان دردست ساخت است، این پروژه از ۶ قطعه به طول ۱۶۰ کیلومتر تشکیل شده است.  

هزینه ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای آزاد راه ارومیه – تبریز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی در این رابطه گفت: آزاد راه ارومیه – تبریز، جنوب کلانشهر تبریز را بدون ورود به منطقه شهری به شمال وصل می‌کند.  

اروجعلی علیزاده در تشریح موقعیت این آزاد راه اظهار کرد: این کمربندی به طول ۱۶۰ کیلومتر در ۶ قطعه، از ارومیه شروع و به باسمنج در تبریز و نهایتا به آزاد راه تبریز- زنجان و از آنجا به پایتخت کشور تهران متصل می‌شود.  

وی اعتبار کلی این پروژه ملی را ۲۰ هزار میلیارد ریال عنوان و محل تامین آن براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته را ۶۰ درصد از طریق سرمایه‌گذار و ۴۰ درصد نیز آورده دولت دانست.  

علیزاده حوزه استحفاظی آذربایجان‌شرقی در این پروژه را در ۴ قطعه به طول ۱۲۰ کیلومتر تقسیم بندی کرده و افزود: قطعه یک این مسیر در استان از خاصبان بعد از عوارضی ارومیه به تبریز شروع و به سمت راست جاده اوج گرفته و تا ضلع جنوبی ایلخچی ادامه می‌یابد و قطعه دوم از ایلخچی به ضلع جنوبی شهر جدید سهند می‌رسد.  

این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، قطعه سهند تا واحدی رحمت و شهرک صنعتی شماره چهار تبریز را یکی دیگر از قطعات آزاد راه ارومیه – تبریز، در حوزه استحفاظی آذربایجان‌شرقی اعلام و درباره محدوده قطعه آخر نیز مسیر شهرک صنعتی شماره چهار تبریز تا ضلع جنوبی روستای شادآبادعلیا مانده به باسمنج در انتهای شمالی تبریز عنوان کرد.  

احداث تونل ۱۷ کیلومتری

وی درباره پیشرفت‌ها و موقعیت این پروژه ملی تصریح کرد: ارومیه تا خروجی عوارضی دریاچه ارومیه به سمت تبریز به طول ۴۱ کیلومتر با ۹۵ درصد پیشرفت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در حال استفاده است، از گیت خروجی عوارضی دریاچه ارومیه به سمت سرین که شامل تونلی به طول ۱۷ کیلومتر با ۸ درصد پیشرفت در دست از اجراء است و سرین تا آذرشهر با طول ۳۰ کیلومتر و ۸۵ درصد پیشرفت در حال حاضر زیر بار ترافیکی بوده است.  

علیزاده اضافه کرد: قطعه آذرشهر تا شهرک صنعتی شماره چهار در مرحله مطالعه و با پیشرفت یک درصدی در دست اقدام بوده که از این قطعه تا باسمنج با نزدیک به ۸ درصد اجرایی شدن در حال پیشرفت است.  

این مقام مسئول دربخش بهره‌برداران آزاد راه ارومیه – تبریز تاکید کرد: این مسیر منتهی به مرزهایی نظیر سرو، باشماق، رازی و بازرگان می‌شود که مبادی مبادله‌ای ایران با ترکیه و عراق و در نهایت اروپا محسوب می‌شود و حکایت از نقش این مسیر در مبادلات بار و جابه‌جایی مسافر و به تبع آن توسعه گردشگری استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و حتی کشور را دارد.  

وی بر ارتقاع ایمنی و کاهش بار ترافیکی با بهره‌برداری از این طرح اشاره و افزود: در مستند کردن ارتقاع ایمنی همین بس که در آخرین سال قبل از افتتاح قطعه سرین تا آذرشهر حدوداً ۲۱ مورد فوتی به ثبت شده بود که بعداز بهره‌برداری این رقم به صفر رسیده و با بهره‌برداری کامل از این پروژه ملی مطمئنا شاهد سیر نزولی تصادفات و مهم‌تر از همه مرگ‌ و میر ناشی از آن خواهیم بود.  

تکمیل شبکه آزادراهی در محدوده شهر تبریز، جلوگیری از ورود ترافیک برون شهری و گذری به بزرگراه کسایی و کاهش ترافیک، جذب ترافیک از سه راهی اهر برای کاهش ترافیک اهر از داخل شهر تبریز، جلوگیری از ورود وسائل نقلیه سنگین به داخل شهر تبریز و کاهش مسیر و افزایش سرعت از دیگر مزایای بهره‌برداری از این آزادراه است.  

بهره برداری کامل از این پروژه، علاوه بر کاهش مدت زمان سفر مسافران، در کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش تصادفات رانندگی، نقش مهمی ایفا خواهد کرد.  

کد خبر 507114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha