شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

 معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه کاشان قیمت هر کیلوگرم گل محمدی در این شهرستان را در راستای تنظیم بازار، در سال۹۹، ۱۲۵ هزار ریال اعلام کرد.

گل محمدی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود خاندایی اظهار کرد: اگر چه گل محمدی از کالاها و محصولاتی به شمار نمی‌رود که بتوان برای آن قیمت‌گذاری کرد اما این تصمیم در راستای حمایت از گلکاران زحمتکش گرفته شده است.

وی افزود: شهرستان کاشان، اصفهان قطب تولید گل محمدی و گلاب در کشور و جهان است. این قیمت‌گذاری به طور رسمی اعلام شد تا جایگاه کاشان به عنوان این قطب محفوظ شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری کاشان بیان کرد: نرخ‌گذاری برای گل‌محمدی تابع عرضه و تقاضا بوده و این تعیین قیمت ارشادی با هدف حمایت ویژه از گلکاران انجام شد.

وی همچنین علت افزایش و تثبیت قیمت گل محمدی را افزایش دستمزد کارگران و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا عنوان کرد که بر اقتصاد گردشگری منطقه با اجرای مصوبه‌های ستاد ملی کرونا تاثیر گذاشته بود.

خاندایی یادآور شد: امسال به سبب شیوع این بیماری، شاهد کاهش بسیار چشمگیر گردشگران در این منطقه گردشگری بودیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با گلابگیران و آشنایی با مسائل آنها تشریح کرد: مشکلات این تولیدکنندگان احصا و قرار شد بسته‌های حمایتی دولتی در اختیارشان قرار گیرد تا آنها نیز در مقابل از گلکاران حمایت و گل‌های محمدی را خریداری کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری کاشان همچنین به گلکاران منطقه توصیه کرد که با بستن قرارداد نسبت به فروش گل‌محمدی اقدام کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: بر اساس رصدهای انجام شده، کارخانه‌های تولیدکننده بزرگ گلاب در منطقه از این قیمت‌گذاری حمایت کردند و اگر شرایطی اتفاق بیافتد که تقاضا بیش از عرضه باشد، تدابیری از جمله روی آوردن به خشک کردن گل ‌محمدی و جلوگیری از ورود این محصول از سایر نقاط کشور به این شهرستان اندیشیده شده تا گلکاران بومی دچار زیان نشوند.

خاندایی گفت: تولید گلاب، عرقیات گیاهی و پرورش گل محمدی یک صنعت مهم و حیاتی برای این شهرستان است و این محصول هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی و گردشگری برای این منطقه بسیار اهمیت دارد.

وی یادآور شد: شهرستان کاشان با قدمتی دیرینه، نخستین مرکز تولید و پرورش گل‌محمدی به شمار می‌رود و آوازه گلاب آن برای شست و شوی خانه خدا و عتبات عالیات، زبان‌زد عام و خاص در جهان است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری کاشان افزود: امسال نیز در این شهرستان بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار در گلستان‌های گل محمدی این شهرستان مشغول به کار شدند که فصل برداشت افزون بر ۸۰ هزار نفر- روز اشتغال ایجاد ‌می‌شود.

وی گفت: ظرفیت سطح زیر کشت گل محمدی در دوره خدمت دولت تدبیر و امید با افزایش ۲ برابری همراه بوده و در حال حاضر یک‌هزار و ۷۰۰ کارگاه سنتی، ۷۵ کارگاه نیمه صنعتی و ۳۲ کارخانه صنعتی تولید گلاب، عرقیات گیاهی، اسانس و عطر گل محمدی در شهرستان کاشان فعالیت می‌کنند.

به گفته خاندایی، کاشان امسال به علت افزایش نزولات جوی و همچنین شرایط بسیار مناسب آب و هوایی و تولید گل محمدی شرایط بهتری به نسبت سال‌های گذشته دارد؛ به طوری که بنابر پیش‌بینی کارشناسان، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد برداشت محصول بیش از سال گذشته خواهد بود.

وی اضافه کرد: کاشان در سال ۹۸، ۳۰۱ میلیون دلار صادرات به خارج از کشور داشته که گل، گلاب، عرقیات گیاهی و اسانس از جمله این محصولات صادراتی بوده است.

خاندایی به بهره‌مندی بخش بزرگی از گلابگیران صنعتی شهرستان کاشان از تسهیلات دولتی اشاره کرد و گفت: قرار است به واحدهای صنعتی و تولیدی آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا که با دولت همکاری کردند و تعدیل نیرو نداشتند، تسهیلاتی در اختیارشان قرار گیرد.

قیمت هر کیلوگرم گل محمدی سال گذشته در شهرستان کاشان بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار ریال قیمت‌گذاری شده بود.

سطح زیر کشت گل محمدی امسال در این شهرستان ۲ هزار و ۵۸۰ هکتار و متوسط عملکرد آن در هکتار افزون بر چهار تن است.

شهرستان کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۸ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

کد خبر 507112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha