شیوع بیماری کرونا باعث شده فیفا نسبت به رعایت مسائل بهداشتی هم بسیار سخت‌گیر شود و قوانین جدیدی برای رعایت این موضوع در دستورکار فیفا قرار دارد.

فیفا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، فدراسیون جهانی فوتبال در سال‌های اخیر و به خصوص از زمان حضور اینفانتینو تلاش کرده با وضع کردن قوانین جدید و ایجاد برخی تغییرات کیفیت برگزاری مسابقات فوتبال را به سطح بالاتری برساند که این تصمیمات فیفا همواره موافقان و مخالفان خودش را داشته است. اخیرا اعلام شد فیفا قصد دارد تغییرات جدیدی را در قوانین اعمال کند.

یکی از این تغییرات مربوط به ضربات پنالتی مسابقات است. گفته می‌شود قرار است برای بازی‌های حذفی، به جای ضربات پنالتی یک قانون عجیب و پیچیده منظور شود و بازیکنان از یک‌سوم زمین با دروازه‌بان تیم مقابل در حالت تک‌به‌تک قرار بگیرند و اگر موفق به گلزنی شدند، آن گل به عنوان شانس صعود به حساب می‌آید.

قانون دیگری که این روزها درباره آن صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود مربوط به آفساید است. پیش از این حتی اگر قسمتی از بدن بازیکن مهاجم جلوتر از مدافع قرار داشت داور صحنه را آفساید اعلام می‌کرد؛ اتفاقی که همواره بحث‌های داوری زیادی را هم به وجود می‌آورد و بحث‌های مربوط به آفساید بودن یا نبودن یک صحنه پای ثابت صحنه‌های داوری بود. به همین دلیل گفته می‌شود قرار است در قانون جدید تمام بدن بازیکن مهاجم باید از بازیکن مدافع جلوتر باشد تا خطای آفساید صورت بگیرد و از این پس، وجود بخشی از بدن در موقعیت آفساید، محاسبه نمی‌شود.

از طرفی شیوع بیماری کرونا باعث شده فیفا نسبت به رعایت مسائل بهداشتی هم بسیار سخت‌گیر شود و قوانین جدیدی برای رعایت این موضوع در دستورکار فیفا قرار دارد. 

میشل دوخ رئیس کمیته پزشکی فیفا در این باره گفت: «تف کردن در میدان مساله‌ای است که باید هر چه سریعتر آن را حل کرد. برای سلامت بازیکنان در میدان باید این عادت را ترک کرد. چنین رفتاری در فوتبال شیوع پیدا کرده است. به نظر تف کردن اصلا عادت مناسبی نیست و به همین خاطر وقتی بازی ها از سرگرفته می‌شود باید از آن دوری کرد. سوال اینجا است که آیا می‌توان بازیکنانی را که چنین رفتاری را در میدان انجام می‌دهند جریمه کرد؟» از حرف‌های رییس کمیته پزشکی فیفا مشخص می‌شود که احتمالا به زودی جریمه‌هایی در برابر این حرکت بازیکنان اعمال خواهد شد.

مهم‌ترین تغییر قوانین برای فوتبال ایران اما مربوط به اعتراض بازیکنان است. بازیکنان و مربیان ایرانی به خصوص در سال‌های اخیر عادت عجیبی در انجام اعتراضات داوری پیدا کرده‌اند. رفتاری که باعث افزایش تنش‌ها در مستطیل سبز شده و تیم‌های ما در مسابقات بین‌المللی بعضا تاوان سختی بابت آن داده‌اند؛ اتفاقی که در بازی ایران – ژاپن در مسابقات سال ۲۰۱۹ جام ملت‌های آسیا برای تیم ملی کشورمان رخ داد یا بازی پرسپولیس – الدحیل در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا که در نهایت باعث شکست تیم‌های ما در مسابقات حساس بین‌المللی شد هم از همین دست اعتراضات بی‌مورد به داوران بود.

حال گفته می‌شود قرار است قانونی تحت عنوان کارت زرد فوری به بازیکنان معترض تصویب شود. در صورت تصویب این قانون، از فصل آینده هر بازیکنی به داور بازی حمله‌ور شده یا اعتراضی کند، مستقیماً با کارت زرد مواجه می‌شود و در معرض اخراج از زمین قرار خواهد گرفت. این قانون برای حفظ آرامش بازیکنان و هواداران حاضر در ورزشگاه است و از حساسیت‌های کاذب هر رقابت کم می‌کند. تصویب این قانون در ابتدای کار احتمالا قربانیان بسیاری به خصوص در فوتبال کشورمان خواهد گرفت ولی در بلند مدت می‌تواند در مسئله احترام به نظر داور مسابقه فرهنگ‌سازی کند.

اتفاقی که در بازی ایران – ژاپن در مسابقات سال ۲۰۱۹ جام ملت‌های آسیا برای تیم ملی کشورمان رخ داد یا بازی پرسپولیس – الدحیل در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا که در نهایت باعث شکست تیم‌های ما در مسابقات حساس بین‌المللی شد هم از همین دست اعتراضات بی‌مورد به داوران بود

کد خبر 506878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha