رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: نیاز تالاب‌های استان به اختصاص حق‌آبه‌ها مهندسی شده است و این امر را از سازمان محیط زیست و وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم.

تالاب‌

به گزارش همشهری آنلاین امیرعباس احمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تالاب های استان تهران در همه فصل ها نیاز به منابع آبی دارند از این رو بحث حق آبه ها و روش های مطالعات آن را مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه را به معاونت محیط زیست دریایی و تالاب ها سازمان مرکزی ارسال خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین جلسه ای باید با مسئولان وزارت نیرو برگزار  شود که با وجود شرایط کرونایی، امکان برگزاری جلسه ها امکان پذیر نیست.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: تالاب های استان تهران در همه فصول باید به تعادل و پایداری برسند از این رو نیازمند اختصاص حق آبه ها هستیم.

وی با بیان اینکه با بارش های خوب اسفندماه سال گذشته و فروردین امسال شاهد وضعیت مناسبی در تالاب های تهران بوده ایم گفت: ظرفیت تالاب فصلی بندعلیخان ورامین به طور کامل تکمیل شده و سرریز این تالاب پس از سال‌ها، وارد دریاچه نمک قم شد این درحالی است که این تالاب با حدود هشت سال خشکسالی، موجب خشک شدن مراتع جنوبی دشت و پیشرفت کویر به سمت اراضی کشاورزی و مسکونی شده بود.

احمدی خاطر نشان کرد: سد لتیان، رودخانه جاجرود، دریاچه شهدای خلیج فارس، سد ماملو، قنبرآباد، حوضچه های پرورش ماهی عشق آباد، بندعلی خان، فشافویه و رودخانه شور از جمله هشت تالاب و آبگیرهای استان تهران هستند که اکنون شاهد وضعیت مناسب آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه تالاب ها از مهترین زیستگاه های حیات وحش در استان تهران هستند گفت: امسال با ۵۰ درصد افزایش گونه های پرنده در تالاب های استان تهران، بیش از ۲۹ هزار قطعه پرنده در هشت تالاب و آبگیرهای این استان سرشماری شد ‌که بارش باران، شرایط مناسب آب و هوایی، حاصلخیزی خاک و سیراب شدن تالاب ها از جمله دلایل افزایش گونه های پرندگان است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بیان داشت: شرایط مساعد در تالاب های استان باعث ماندگاری حدود پنج هزار قطعه پرنده در این استان شده است.

تالاب عشق آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب شهرری، تالاب قنبرآباد در بخش فشافویه حسن آباد و تالاب بند علیخان در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان ورامین از تالاب های جنوب پایتخت به شمار می روند که بارش های امسال موجب آبگیری این تالاب ها شده است.

ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

کد خبر 506691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha