مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

روان‌پزشک یزدی گفت: بحران کرونا بهترین فرصت برای در کنار هم بودن و محبت بیشتر به یکدیگر در خانواده‌ها  است و باید از این فرصت برای کاهش استرس و شناخت یکدیگر استفاده کرد.

برنامه زنده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید مجتبی یاسینی افزود: بحران یک اتفاق است که در زندگی رخ داده و باعث شرایط ناپایداری می‌شود و موقعیت خطرناکی را برای افراد یا گروه یا جامعه یا دنیا ایجاد می‌کند و کرونا یکی از این بحران‌هاست.

وی ادامه داد: به دنبال این بحران اتفاقاتی می‌افتد که ممکن است امنیت، اقتصاد یا سیاست را دچار مشکل کند و این تغییرات  در زندگی به دلیل بحران باعث می‌شود هر انسان ترس و ناراحتی داشته باشد.

این روانشناس گفت: مهترین خصوصیت بحران غیرقابل پیش بینی بودن و غیر منتظره بودن آن است و احساس عدم امنیت و اطمینان در افراد ایجاد می‌شود که نمونه آن هجوم مردم به فروشگاه ها در کشورهای اروپایی بود و مردم اطمینان کامل به شرایط ندارند و بحران ، آروزهای افراد را دچار بی سر و سامانی می کند.

وی افزود: تغییر لازمه هر بحران است و در بحران کرونا در خانه ماندن یکی از این تغییرات زندگی است و همچنین در بحران ها واکنش دولت و حکومت به سمت روش های مقتدرانه حرکت می کند و سیاست‌ها از بالا به پایین دیکته می‌شود.

این مدرس دانشگاه گفت: پرخاشگری، فرار از موقعیت، اختلال در تمرکز و توجه، گریه کردن برخی از این ناهنجاری‌ها است که اتفاق می‌افتد و در بحران‌ها با آن روبرو می‌شویم البته بحران کرونا متفات است چون در بقیه بحران‌ها مردم در کنار هم بودند اما در کرونا باید افراد از هم فاصله می‌گرفتند.

یاسینی ادامه داد: استرس یکی از عوامل مهم بیماری ها است و به خصوص وسواس از عوامل موثر در شروع و تشدید بیماری است و بحران کرونا با ایجاد اضطراب و ترس اگر مدیریت نشود وسواس و دیگر بیماری ها را تشدید می‌کند و در تحقیقی که کشور چین انجام داد 20 درصد افراد دچار استری و 15 درصد از جامعه دچار افسردگی شدند.

وی افزود: لذا در خانواده‌ها باید این اضطراب و ترس مدیریت شود چون قطار زندگی خانواده‌ها از شرایط عادی ریل خارج شده و شرایط ویژه ای را تجربه می‌کنیم و زنذگی روزمره تغییر یافته و این بهم ریختگی زندگی اضطراب آور است و استرس ایجاد می کند.

یاسینی ادامه داد: با هم بودن در خانواده‌ها ذات حقیقی فرد را نشان می‌دهد لذا در خانه ماندن باعث می شود کشمکش‌هایی بین افراد خانواده ایجاد شود لذا باید تلاش کنیم این اضطراب‌ها کم شود.

روان پزشک یزدی اظهار داشت: یکی از راه های مهم کاهش استرس در خانواده ها صحبت کردن با کودکان و خانواده است و متاسفانه در بسیاری از خانواده های غافل و مستبد حتی در دوران قبل از کرونا نیز این روش وجود نداشت لذا در خانه ماندن اضطراب و استرس را تشدید کرده و باعث بیماری می‌شود لذا باید این اضطراب را با مدیریت صحیح به فرصتی برای صمیمت و با هم بودن تبدیل کرده و مثبت فکر کنیم .

همچنین مدرس دانشگاه و روان شناس استان یزد گفت: بحران کرونا باعث شد افرادی که در خانواده کمتر با هم بودند اکنون بیشتر در کنار یکدیگر حضور داشته باشند لذا وقتی صمیمت بیشتر می‌شود تعارضات و اختلالات خود را بیشتر نشان خواهد داد و باید قوانین جدیدتری را پیاده کنیم و این موقعیت فرصتی برای قدر یکدیگر دانستن و در کنار یکدیگر بودن است.

حسنعلی دهقانی‌زاده افزود: حرف زدن با یکدیگر حتی در قبل از کرونا نیز بسیار اثرگذار است و در کاهش استرس نقش زیادی دارد و انسان باید از یک تهدید مثل کرونا فرصتی برای بهتر شدن بسازد و الان یکی از فرصت‌های کلیدی برای خانواده ها است و خانواده ها باید به گونه ای باشند خشونت به کمترین میزان برسد .

وی ادامه داد: صحبت کردن یکی از بهترین سلاح‌ها برای جلوگیری از خشونت است و امیدواریم به عنوان یکی از بهترین روش‌ها در خانواده‌ها استفاده شود که متاسفانه از آن غفلت می شود.

همچنین روانشناس و درمانگر کودک گفت: زمانی می‌توانیم کودکان خود را در هنگام خانه ماندن درک کنیم که محیطی آرام داشته باشیم و شرایط را فراهم کنیم و برای بچه‌ها از کرونا یک غول درست نکنیم و این مسائل از ذهن ما خارج می شود اما برای کودکان مدت ها می ماند و سال ها ماندگار است.

صحرا حسینی اظهار داشت: ترس کودکان با بزرگسالان متفاوت است و کودکان نگرانی خود را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهند و ممکن است افسرده شوند و باید با زبان احساسات با کودکان صحبت کنیم .

کد خبر 506636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha