پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: از لحاظ فنی و اخلاقی حق دراگان اسکوچیچ است که بماند و کاری را که شروع کرده است، به اتمام برساند.

هاشمی مقدم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا امیر هاشمی‌مقدم  بازیکن سابق استقلال درباره شایعه برکناری اسکوچیچ و روی کار آمدن استراماچونی اظهار داشت: من نمی‌دانم چه کسی و چرا این شایعات را به وجود می‌آورد. بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ بدهد. برایم قابل هضم نیست در این مرحله سرمربی دیگری به جای اسکوچیچ بیاید. این سرمربی کروات مدتی در ایران بوده و با خیلی از بچه‌ها در اروپا از نزدیک دیدار کرده و با آنها تلفنی صحبت کرده است. او آمادگی خاصی برای چند بازی مهم پیش رو دارد. اصلا نمی‌دانم این صحبت‌ها از کجا بیرون می‌آید.

  • خودمان را دست کم گرفتیم

وی در ادامه افزود: دی‌مارتزیو اعلام کرده که استراماچونی با فدراسیون فوتبال مذاکره کرده است. در این رابطه فدراسیون فوتبال باید وارد عمل شود که گویا این اتفاق رخ داده و خبر مورد نظر تکذیب شده است. در هر صورت ایجنت‌های مختلفی هستند که دوست دارند سهم و سودی داشته باشند. آنها می‌آیند و اسم از سرمربیانی می‌برند تا بتوانند جایگاهی به آنها بدهند. باید از این اتفاق جلوگیری شود. استراماچونی مربی استقلال بود اما کارش را نیمه‌تمام گذاشت و رفت. ما خیلی خودمان را دست کم گرفتیم. کشور فوتبال‌خیز ایران، نام بزرگی است. درست که امکانات خوبی نداریم و آنطور که باید حرفه‌ای نیستیم اما کشور بزرگی در آسیا هستیم. حتی اگر شخصی چون دی‌مارتزیو چنین مسائلی را مطرح می‌کند باید مقابلش بایستیم.

  • از لحاظ اخلاقی و فنی حق اسکوچیچ است که بماند

پیشکسوت فوتبال کشورمان و باشگاه استقلال همچنین بیان داشت: ۱۰۰ درصد این مساله دودش به چشم تیم ملی می‌رود و در نتایج آتی تاثیر می‌گذارد. هر چه حاشیه در حول و حوش یک خانواده زیاد شود باعث ضرر و زیان می‌شود. همیشه هر تیمی حاشیه کمتر و تمرکز بیشتری داشته، به موفقیت رسیده است. ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید آشپز که ۲ تا شد غذا یا شور می‌شود یا بی‌نمک. تمرکز فدراسیون در چند ماه اخیر روی یک سرمربی بوده است. اسکوچیچ باید خودش را اثبات کند. او با این حال قدم‌هایی برداشته و کارهایی انجام داده است. این مرد از لحاظ اخلاقی، فنی و ... حقش است که بماند و کاری را که شروع کرده است، انجام بدهد. باید این شایعات را بیرون کرد. خواهشم از مطبوعات و خبرگزاری‌ها این است که شایعات را بیرون کنند. ما چند بازی حیاتی داریم و باید حواشی را دور نگه داریم.

  • استراماچونی دست استقلال را در حنا گذاشت و رفت

وی درباره سرمربی ایتالیایی سابق استقلال تصریح کرد: استراماچونی به استقلال آمد. او خوب شروع نکرد اما صادقانه توانست تیمی یکدست، منظم و قدرتمند را بسازد. تیمی با انگیزه که فوتبال شناوری بازی می‌کرد. در تیم او حرکت زیاد بود و استقلال کاملا مدرن بازی می‌کرد. اما نباید فراموش کنیم که او به تیم کوچکی نیامده بود. در نهایت مسائل مالی یا هر چیز دیگری که دخیل بود باعث شد او استقلال را ترک کند. زمانی هم این اتفاق رخ داد که استقلال در مسیر درستی قرار داشت. ماشینِ استقلال در اتوبانی راه افتاده بود که خیلی خوب جلو می‌رفت اما به نوعی آن ماشین با رفتن استراماچونی پنچر شد و او دست استقلال را در حنا گذاشت. اگر مشکل مالی بود باید تا پنجره زمستانی صبر می‌کرد و بعد تصمیم می‌گرفت. فکر نمی‌کنم با یک یا ۲ ماه، تغییری در وضعیت مالی او به وجود می‌آمد. مساله دردناک‌تر این است که قراردادی که با این سرمربیان بسته می‌شود چگونه است که آنها هر وقت می‌خواهند می‌آیند و می‌روند. بزرگترین ضربه‌ای که فوتبال ایران در این مدت به بدنه‌اش وارد می‌شود همین مساله قراردادهایی است که نمی‌دانیم چگونه باید منعقد کنیم. فقدان دانش باعث شده است تا ضررهای جبران‌ناپذیری را بپردازیم. اگر این همه پول را برای مربیان و بازیکنان داخلی می‌دهیم، خرج فوتبال آکادمی کرده بودیم چند استعداد درجه یک بیرون داده بودیم و جزو قدرت‌های بزرگ بودیم. نمونه‌اش همین نقشه‌ای است که کشیده‌اند تا اسکوچیچ برود و استراماچونی بیاید. نباید به فوتبال ایران مانند برخی کشورهای خاص نگاه شود که با یک باخت یا برد سرمربی خود را تعویض می‌کنند. اگر اسکوچیچ برود فقط ضرر اعتباری به ما وارد نمی‌شود و بحث مالی هم مطرح است و باید حق او داده شود. به جای او هم یک مربی گران‌تر می‌آید.

  • صحبت پیشکسوتان علیه یکدیگر را درک نمی‌کنم

هاشمی‌مقدم درباره درگیری پیشکسوتان فوتبال ایران در روزهای اخیر تصریح کرد: شاید به خاطر بی‌فوتبالی باشد اما اصلا درک نمی‌کنم. پیشنهاد می‌کنم اگر پیشکسوتان می‌خواهند صحبتی کنند به طور زنده و در جلوی دوربین باهم صحبت کنند اما از مرزها عبور نکنند. در آن اندازه نیستم تا توصیه‌ای به بزرگترها داشته باشم اما تا حدی مراجع ذی‌صلاح می‌توانند دخالت کنند و جلوی اینگونه صحبت‌ها را بگیرند تا به این راحتی صحبت‌های تندی علیه پیشکسوتان صورت نگیرد. چرا باید حرفی بزنیم که بخواهیم فردایش عذرخواهی کنیم؟!

  • کیفیت پخش مسابقات فوتبال در ایران مثل کارتون‌های ۴۵ سال پیش است

وی درباره نامزدی ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ گفت: اگر واقعی باشد برای فوتبال ایران فوق‌العاده است. اگر این تورنمنت در کشور ما برگزار شود اتفاق بزرگی از لحاظ مالی و اعتباری و فنی خواهد بود. پمپاژ مالی خوبی خواهد بود اما یک علامت سوال بزرگ برای من وجود دارد. برگزاری چنین تورنمنت‌هایی استانداردها و پروتکل‌هایی دارد و باید طبق آن رفتار شود. بحث تعداد استادیوم‌هایی که باید وجود داشته باشد و بر اساس استاندارهای فیفا باشد، مطرح است. تا سال ۲۰۲۷ تقریبا ۶ سال و نیم دیگر وقت داریم اما در وضعیت کنونی کشورمان با وجود مشکلات مالی، چند استادیوم می‌توانیم آماده کنیم و تسهیلات را برای الباقی تیم‌ها به وجود بیاوریم؟ هر تیم باید ۲ زمین تمرین داشته باشد. مشکل رفت و آمد چه زمینی و هوایی داریم. پروازهای داخلی چارتر مخصوص باید وجود داشته باشد. سیستم فیلمبرداری در ایران به این صورت است که اچ‌دی فیلمبرداری می‌شود اما سیستم پخش اچ‌دی نیست و مثل کارتون‌های ۴۵ سال پیش است. در کنار همه این مسائل بسیار مهم، کمیته اجرایی باید امکان کمک به تیم‌ها از هر جهت را فراهم کند. اگر واقعا جدی هستیم باید از فردا اقدامات را شروع کنیم اما باور کردنش برای من مشکل است. دولت باید هزینه‌های هنگفتی را برای این کار باید انجام دهد.

  • در هلند همه عصبانی هستند و شکایت دارند

هاشمی‌مقدم که چند سالی است در فوتبال هلند به مربیگری و مدیریت آکادمی مشغول است درباره تصمیم عجیب فدراسیون فوتبال این کشور مبنی بر پایان بدون فرجام لیگ‌های یک و ۲ گفت: فوتبال هلند بدون فرجام به پایان رسید. نه قهرمان مشخص شد و نه تیمی که باید سقوط کند. این مساله سروصدای زیادی درست کرده است. چند تیم وکیل گرفته‌اند و به دادگاه رفتند و می‌خواهند به CAS شکایت کنند. ضررهای مالی و اعتباری زیادی به باشگاه‌ها وارد شده است. می‌توانستند بین آژاکس و آلکمار برای سهمیه لیگ قهرمانان اروپا تصمیم دیگری مثل قرعه‌کشی بگیرند. ۲ مشکل بزرگ دیگر هم وجود دارد. فینال جام حذفی باید بین اوترخت و فاینورد انجام شد و اوترخت هزینه‌های زیادی را در این فصل انجام داده بود. آنها با قهرمانی در جام حذفی می‌توانستند سهمیه لیگ اروپا را کسب کنند که این اتفاق رخ نداد. مساله مهم دیگر هم مربوط به تیم‌های لیگ یکی کامبور و خرافسخاپ است که با اختلاف در صدر جدول بودند و در آستانه صعود به اردیویژه قرار داشتند ولی با این تصمیم آنها باید مجددا در همان سطح بمانند. فدراسیون فوتبال هلند باید طور دیگری تصمیم می‌گرفت. باید اجازه می‌داد آن ۲ تیم به سطح بالاتر بیایند و فصل بعد چهار تیم سقوط می‌کردند تا حق و حقوق تیم‌های مختلف رعایت شود. اینجا بسیار شلوغ شده است. مربیان و روسای باشگاه‌ها شکایت کرده‌اند و عصبانی هستند. شک دارم تغییری به وجود بیاید اما امیدوارم که این اتفاق رخ بدهد تا حق به حق‌دار برسد.

کد خبر 506624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha