اهالی روستای «سیدآباد» مهاباد هم‌زمان با کرونا، مهمان ناخوانده دیگری به نام بوی زباله را تحمل می‌کنند و از این نگران هستند که این مهمان با خود بیماری کرونا را نیز به آنان تحمیل کند.

زباله

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، تعداد حشرات آزاردهنده که از شیرابه زباله‌های حاشیه روستای «سیدآباد» تغذیه می‌کنند، با گرم شدن تدریجی هوا بیشتر شده و همین موضوع نیز بر نگرانی مردم محلی افزوده است.

روستای سیدآباد در آذربایجان غربی با بیش از هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت یکی از نزدیک‌ترین روستاهای این شهرستان به شهر محسوب می‌شود که حدود ۲۱ سال پیش حاشیه شمالی آن به عنوان سایت موقت برای دپو زباله‌های شهری مهاباد انتخاب شد.

هر چند مشکل سایت زباله شهری تنها مختص مهاباد نیست و در بسیاری از شهرستان‌های اطراف این مشکل وجود دارد و تاکنون در این خصوص اقدامی اساسی انجام نشده اما به گفته اهالی روستای «سیدآباد» با آمدن کرونا آنان بیشتر نگران هستند.

زباله‌های مهاباد با استفاده از دستگاه سبک و سنگین از مناطق مختلف شهر بارگیری شده و پس از ورود به داخل روستا از سمت جنوب و پیمودن مسیری در داخل روستا از یک جاده فرعی به سایت زباله شهری که در شمال روستا قرار دارد، منتقل می‌شود.

این خودروها در طول شبانه‌روز برای انتقال زباله به سایت در مسیرهای اصلی و فرعی روستا در حال تردد هستند و این ترددها تنها مختص خودروها نیست بلکه کسانی که در میان زباله‌ها دنبال پسماند و مواد بازیافتی هستند نیز از طریق همین راه وارد روستا می‌شوند.

اما نگرانی کنونی مردم روستا تنها زباله نیست بلکه آنان نگران هستند که این زباله‌ها و تردد شبانه‌روزی خودروها و افراد جوینده پسماند بازیافتی، بیماری کرونا را با خود به روستا منتقل کنند.

اهالی دلِ خوشی ندارند 

یکی از باغداران روستای سیدآباد مهاباد اظهار کرد: چند سال قبل با فروش خانه و کاشانه خود در مهاباد، یک قطعه زمین کشاورزی را در حاشیه روستا خریدم و با کمک خانواده‌ام آن را تبدیل به باغ کردم.

محمد رسولی افزود: هر چند هنوز هم درختان به بار ننشسته اما وجود این سایت زباله به نگرانی بزرگی برای ما تبدیل شده و می‌ترسیم که تمام رنج‌هایی که کشیدیم، بی‌ثمر بماند و کسی حاضر به خرید میوه و محصولات این باغ نشود.

وی اضافه کرد: طی سال‌های قبل بسیاری از دوستان و آشنایان در ایام تعطیلات به باغ ما می‌آمدند و روزهای خوبی را همراه خانواده خود در این باغ سپری می‌کردند اما طی یکی دو سال اخیر به خاطر شدت گرفتن بوی این سایت زباله و سرریز شدن شیرابه آن، حتی فامیل‌های نزدیک هم به باغ ما نمی‌آیند.

این باغدار سیدآبادی از مسئولان خواست برای حل مشکل این روستا راهکاری مناسب پیدا کنند تا کشاورزان و باغداران این منطقه ناچار به مهاجرت و انجام شغل‌های کاذب در داخل شهر نشوند.

یکی دیگر از اهالی این روستا نیز گفت: از چند سال قبل با هزینه‌های زیادی یک واحد تالار بزرگ را برای انجام مراسم عروسی و جشن تولدها در این روستا احداث کردم تا هم خدمتی به اهالی روستا باشد هم درآمدی از این راه کسب کنیم.

خالد سلطانی افزود: در ابتدای کار سالن ما با استقبال خوب مردم روبرو بود و بسیاری از اهالی روستا مراسم‌های خود را در این تالار برگزار می‌کردند و حتی برخی شهروندان مهابادی نیز برای برگزاری مراسم‌ خود به این تالار می‌آمدند.

وی اضافه کرد: تشدید بوی زباله و حتی دود ناشی از آن کم‌کم باعث شد که شهروندان تمایل کمتری برای برگزاری مراسم در این تالار داشته باشند و حتی درآمد حاصل از آن جواب هزینه‌ها را نیز نمی‌داد و به همین خاطر واحد را تعطیل کردیم.

وی گفت: با تعطیلی این واحد علاوه بر از دست دادن درآمد تعدادی از افرادی که در این تالار کار می‌کردند نیز بیکار شدند.

یک خانم جوان از اهالی این روستا نیز گفت: ما از این نگران هستیم که همین سایت زباله باعث شیوع کرونا در روستای سیدآباد شود چون زباله تمام شهر به اینجا منتقل می‌شود.

نسرین حریری افزود: در گذشته تنها مشکل ما زباله و بوی بد آن بود اما اکنون از این می‌ترسیم که زباله‌ها با خود علاوه بر بوی بد، بیماری کرونا را نیز برای ما به ارمغان بیاورد.  

گلایه‌ها از فعالیت سایت زباله شهری در روستای «سیدآباد» مهاباد مختص این سه نفر نبود و بیشتر کسانی که با آنان گفت و گو کردیم از وجود سایت زباله شاکی بودند و خواستار اقدام فوری مسئولان شدند.

زن میانسالی که عمل جراحی مغز انجام داده بود و مرد کهنسالی که در کوچه باریکی در سایه درخت نشسته بود هم از بوی بد و آلودگی ناشی از سایت زباله شهری در حاشیه این روستا ناراضی هستند و می‌گویند که در این روزها که همه به خاطر بیماری کرونا نگران هستند ما نگرانی و مشکل دیگری به نام بوی زباله هم داریم.

دفع زباله شهری مهاباد غیراصولی انجام می‌شود

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست مهاباد گفت: زباله‌های این شهر که به صورت غیراصولی دفع می‌شود باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی از جمله آلودگی خاک و آب و هوای این منطقه شده و از طرفی دیگر ظرفیت سایت زباله سیدآباد نیز تکمیل و حتی به مرحله اشباع رسیده است و باید مکان دیگری برای این منظور تعیین شود.

فاروق سخنور اضافه کرد: علاوه بر آلودگی هوا و خاک، شیرآبه این زباله‌ها نیز ممکن است باعث آلودگی منابع آبی در این منطقه شود؛ ضمن آنکه فعالیت افرادی که در این منطقه و در میان زباله‌ها به دنبال مواد بازیافتی هستند نیز احتمال سرایت بیماری از طریق آنان به دیگر افراد این روستا را به وجود آورده است.

وی افزود: آموزش و تشویق خانواده‌ها برای جداسازی زباله‌ها در مبدا، جمع‌آوری اصولی زباله‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی، درمانی و ساماندهی سایت فعلی زباله تا زمان اختصاص مکان جدید می‌تواند از افزایش آلودگی زیست‌محیطی در این منطقه بکاهد.

تعیین سه گزینه جدید برای سایت زباله مهاباد 

مسئول واحد خدمات شهری شهرداری مهاباد گفت: سه مکان جدید برای سایت زباله شهری مهاباد پیشنهاد شده و برای تایید نهایی به کارگروه پسماند آذربایجان‌غربی معرفی شده اما برگزاری کارگروه پسماند استان با توجه به شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است.

حسن گیته اضافه کرد: این سه مکان ازسوی کمیته فنی شهرستان بررسی شده و فاقد مشکلات زیست‌محیطی است و در صورت تایید نهایی یکی از آنها به عنوان سایت جدید زبالی شهری مهاباد انتخاب می‌شود.

وی افزود: سرانه تولید زباله در این شهر در حدود یک کیلوگرم برای هر نفر است و روزانه بیش از ۱۶۰ تن زباله تولید می‌شود، این مقدار زباله شهری پس از جمع‌آوری با استفاده از ۲۶ دستگاه سبک و سنگین به سایت سیدآباد مهاباد منتقل و در محل سایت نیز یک دستگاه بولدوزر به طور شبانه‌روزی زباله‌ها را زیر خاک دفن می‌کند.

وی گفت: در قسمت‌های شمالی سایت برای جلوگیری از پراکنده شدن زباله‌های سبک، فنس‌کشی انجام شده و برای جمع‌آوری شیرآبه حاصل از زباله‌ها نیز یک استخر احداث شده که شیرآبه در ۲ مرحله در آن ته‌نشین می‌شود و خطر کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کند.

وی در خصوص زباله‌های بیمارستانی مهاباد نیز اظهار کرد: با همکاری بخش غیردولتی، واحد بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی‌(ره) مهاباد راه‌اندازی شده و روزانه ۷۰۰ کیلوگرم زباله بیمارستانی و ۳۰۰ کیلوگرم زباله عفونی مراکز درمانی بخش خصوصی در این واحد بی خطرسازی می‌شود.

وی گفت: زباله‌های عفونی و بیمارستانی از زباله‌های خاص به شمار می‌رود که باید پیش از دفن عملیات بی‌خطرسازی بر روی آنها انجام شود، این زباله‌ها پس از بی‌خطرسازی و آسیاب شدن به سایت زباله شهری مهاباد واقع در سیدآباد منتقل و در این محل همراه با دیگر زباله‌های شهری دفن می‌شود.

مسئول واحد خدمات شهری شهرداری مهاباد افزود: با توجه به انجام عملیات عمرانی در روستای سیدآباد، پس از رسیدن به تفاهم با اعضای شورای اسلامی روستای سیدآباد، عملیات عمرانی در این روستا از جمله جدول‌کشی، آسفالت و بهسازی معابر در حال انجام است.

وی در خصوص ساخت پارک در این روستا نیز گفت: مکان تعیین شده برای احداث پارک دارای معارض است و به زودی پس از انتخاب مکان جدید عملیات احداث پارک روستای سیدآباد نیز شروع می‌شود.

اهالی روستای سیدآباد نیز در این مدت به دفعات مکرر مشکل خود را با مسئولان شهرستان و حتی نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و رسانه‌های این شهرستان مطرح کرده‌اند و اقدام فوری شهرداری مهاباد در این زمینه را خواستار هستند.

ساماندهی سایت کنونی زباله شهری و تعیین مکان مناسب و استاندارد برای جمع آوری زباله‌ها که بتواند جوابگوی نیاز این شهر حداقل برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده باشد می‌تواند اقدام شهرداری مهاباد در کوتاه مدت و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سامانه بازیافت زباله و حتی جذب سرمایه‌گذار در این بخش، اقدام بلندمدت باشد.

شیوع بیماری کرونا باعث شده که مساله سایت جدید زباله شهری مهاباد نیز تا حدودی فراموش شود و اهالی این روستا، تابستان امسال نیز با بوی بد زباله و کرونا دست و پنجه نرم کنند.

کد خبر 506619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha