مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

بالا گرفتن تقاضا و کمبود عرضه برنج در استان ایلام سبب شده شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت آن باشیم، به طوری که قیمت یک کیسه برنج از ۸۰ هزار تومان به حدود ۱۳۰ هزار تومان رسیده است.

صف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، کمبود و گرانی برنج در بازار استان ایلام طی روزهای اخیر مشکلات بسیاری برای هم‌استانی‌های ایلامی به دنبال داشته است. این در حالی است که مسئولان در اخبار از عدم کمبود برنج و توزیع آن در استان سخن می‌گویند، سخنی که نادرستی آن را با یک گشت ساده در بازار و پرس‌وجو از مغازه‌داران می‌توان فهمید.

بالا گرفتن تقاضا و کمبود عرضه این ماده خوراکی سبب شده شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت آن باشیم، به طوری که قیمت یک کیسه برنج از ۸۰ هزار تومان به حدود ۱۳۰ هزار تومان رسیده است، قیمتی که بی‌شک پرداخت آن از سوی اقشار کم‌درآمد غیرممکن خواهد بود.

جای سوال است چرا مسئولان در ماه رمضان که باید تلاش کنند قیمت‌ها روند کاهشی داشته باشد، بازار را به حال خود رها کرده‌اند تا این گونه شاهد افزایش قیمت یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در ایلام باشیم.

افزایش بی‌سابقه قیمت برنج

مریم صمدی، یکی از شهروندان ایلامی گفت: کمبود برنج در بازار سبب شده تقاضا برای این ماده غذایی افزایش یابد و همین باعث شده برخی از مغازه‌ها یک کیسه برنج را با قیمت ۱۳۰ هزار تومان به فروش برسانند.

وی افزود: بنا بود در ماه مبارک رمضان نظارت‌ها بر بازار افزایش یابد، اما از همین ابتدا شاهد افزایش قیمت برخی از مواد غذایی از جمله برنج و حبوبات بوده‌ایم.

لزوم نظارت بر بازار

کریمی‌تبار، یکی از مغازه‌داران ایلامی، نیز گفت: قیمت یک کیسه برنج در عمده‌فروشی‌ها به حدود ۱۲۰ هزار تومان رسیده که ۱۳۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این افزایش قیمت نارضایتی مشتریان را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه بی‌شک اقشار کم‌درآمد برای خرید این ماده غذایی با مشکل مواجه می‌شوند اظهار کرد: مسئولانی که مدعی‌اند نظارت بر بازار انجام می‌شود باید به این مشکلات توجه کنند و در رفع آن بکوشند.

کمبود برنج شایعه است!

این در حالی است که مسئولان سازمان صمت استان ایلام خبر کمبود برنج در ایلام را شایعه دانسته و گفته‌اند خوشبختانه کمبودی در این خصوص وجود ندارد و با توجه به تامین برنج از طریق ارز دولتی تاکنون افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ نشده است. بنابراین با هر گونه افزایش خودسرانه برابر قانون برخورد صورت می‌گیرد.

اما آنچه در سطح بازار مشاهده می‌شود افزایش بی‌سابقه قیمت برنج و کمبود آن در مغازه‌ها و عمده‌فروشی‌هاست. این کمبودها سبب نگرانی مردم شده و از سوی دیگر، افزایش قیمت این ماده غذایی مردم را برای تامین این ماده غذایی با مشکل روبه‌رو کرده است.

قیمت مصوب هر کیسه برنج خارجی

معاون بازرسی سازمان صمت ایلام گفت: افرادی که کار واردات برنج را بر عهده دارند تلاش کردند قیمت برنج را به بهانه عدم تامین ارز دولتی بالا ببرند، اما سازمان صمت در استان‌ها و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کننده با اعتقاد بر اینکه برنج‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان تامین شده‌اند از هر گونه افزایش قیمت جلوگیری می‌کنند.

عزت‌الله عبدخانی با اشاره به این‌که هر کیسه برنج با قیمت ۸۹ هزار تومان باید به دست مصرف‌کنندگان برسد افزود: هر گونه افزایش قیمت تخلف است و در صورت عدم عرضه و احتکار با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

تماس با سامانه ۱۲۴ برای گزارش تخلفات

این مسئول با بیان اینکه یکی از واحدهای عمده‌فروشی در شهر ایلام به دلیل افزایش قیمت برنج طی روزهای اخیر پلمب شده است ادامه داد: برنج مورد نیاز استان تامین شده و توزیع این ماده غذایی برای تعدیل قیمت ادامه خواهد داشت.

معاون بازرسی سازمان صمت در پایان از مردم خواست گران‌فروشی، کم‌فروشی و دیگر موارد تخلف را را با شماره تماس ۱۲۴ گزارش دهند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

کد خبر 506530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha