مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

مدیر گروه بهداشت محیط و سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی قم گفت: سهمیه آرد ۸۰ نانوایی در قم به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی مربوط به پیشگیری از بیماری کرونا، قطع ‌شده ‌است.

آرد

به گزارش همشهری آنلاین، نرگس جعفری در شانزدهمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی و کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی ستاد مبارزه با کرونا در قم افزود: دستورالعمل‌های بهداشتی برای ۶ دسته از اصناف تدوین‌ شده‌است و همه اصناف موظف هستند این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

وی با تاکید بر این‌که تغییر نگرش در برخی اصناف از جمله نانوایی‌ها سخت‌تر است، اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بیش از ۲ هزار نظارت از نانوایی‌های سطح استان انجام‌شده‌ و گزارش آنها بیانگر این است که حدود ۵۰ درصد نانوایی‌ها دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

این مسئول بیان کرد: توصیه‌ها و فشارها برای رعایت دستورات بهداشتی توسط ۵۰ درصد دیگر ادامه دارد. بیش از ۷۰۰ نانوایی در سطح شهر قم فعالیت می‌کند که تاکنون سهمیه بیش از ۸۰ نانوایی به دلیل عدم رعایت قوانین بهداشتی قطع‌ شده‌است.

جعفری گفت: ویروس کرونا جزو زندگی مردم شده و در آینده ممکن است کمی از شدت آن کمتر شود که بر این اساس سبک زندگی مردم نیز تغییر می‌کند و دستورالعمل‌های بهداشتی بر اساس آن تعیین می‌شود. همچنین در فاصله‌گذاری هوشمند برای تمام فعالیت‌های اجتماعی از جمله خرید، عبادت و انجام کارهای مالی دستورالعمل‌هایی تعیین‌شده است.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم وضعیت اقتصادی را رونق ببخشیم و با بیماری نیز مبارزه کنیم. در مرحله نخست غربالگری یک‌میلیون و ۱۳۰ هزار نفر شرکت کردند و در مرحله دوم کمتر از نصف جمعیت استان غربالگری شده‌است.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: ترس از دست دادن حساسیت مردم نسبت به ویروس کرونا، از جمله دغدغه‌های متولیان سلامت و درمان است و از مردم درخواست داریم پاسخگوی تماس مشاورهای مرکز بهداشت باشند.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه گفت: تمام پروتکل‌های سلامت متاثر از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیست و بخش عمده‌ای متاثر از فعالیت سایر قسمت‌های جامعه از سیاست و اجتماع است.

محمدعلی گل تصریح کرد: زمانی که نهادی غیر از وزارت بهداشت، بازار را باز و رفت‌وآمد بین‌شهری را آزاد اعلام می‌کند، پس مردم به این نتیجه می‌رسند که رفت‌وآمد آزاد است و این مساله به‌نوعی با دستورالعمل‌های بهداشتی تناقض دارد.

وی افزود: سبک زندگی به‌هیچ‌وجه در اختیار وزارت بهداشت نیست. ما به‌عنوان نماینده وزارت بهداشت تاکید می‌کنیم اصول اولیه بهداشتی و فاصله‌ها باید تا زمانی که شکست کرونا اعلام شود، رعایت شود. زمانی که الزام نسبت به رعایت قوانین بهداشتی شدت دارد، مردم خوب رفتار می‌کنند، ولی وقتی الزام برداشته می‌شود، رفتارها نیز عادی می‌گردد.

در این جلسه مقرر شد دانشگاه علوم‌پزشکی محتوای دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام کرونایی را در اختیار دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها قرار دهد، دستگاه‌های فرهنگی از جمله اداره کل ارشاد و صداوسیما نسبت به تهیه محتوای هنری از این دستورالعمل‌ها اقدام کنند و رسانه‌ها نیز خط سبک زندگی را در دوران فاصله‌گذاری هوشمند دنبال کنند.

کد خبر 506477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha