مریم غفاری: رئیس مرکز تحقیقات طب سالمندان کشور از اجرای طرح ملی نیاز سنجی از وضعیت سلامت سالمندان ایرانی خبر داد.

براساس این طرح شناسایی جمعیت زیر خط فقر سالمندان انجام می‌شود چرا که مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که حدوداً   نیمی از مردان سالمند بیمار و یک سوم از زنان سالمند بیمار به علت مشکلات مالی به پزشک مراجعه نمی‌کنند که عده‌ای از آنها همان 25 درصد سالمندی هستند که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

فریبا تیموری، رئیس مرکز تحقیقات سالمند ایران با اشاره به این که در ایران هر فردی که بالای 60 سال باشد سالمند محسوب می‌شود گفت: براساس آخرین آمارها 7/5 تا 7 درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و براساس تعریف سازمان ملل متحد، کشوری که بیش از 7 درصد کل جمعیتش سالمند باشد، کشور سالمند به حساب می‌آید.

وی نیازهای اساسی سالمندان را 3 گروه، نیازهای بهداشتی- درمانی، اجتماعی- اقتصادی (بیمه حقوق) و نیازهای روانی ذکر کرد و گفت: در بیشتر کشورها سالمندان به بیماریهای قلبی- عروقی مبتلا می‌شوند و پس از آن سرطان‌ها و تروما (حوادث) تشکیل می‌دهند که 19 تا 26 درصد سالمندان در یک سال دچار نوعی حادثه می‌شوند که باعث شکستگی استخوان می‌شود.

تیموری افزود: وزارت بهداشت در آینده دوره تخصص طب سالمندان را برگزار خواهد کرد که به ارزیابی جامع سالمندی می‌پردازد.وی گفت: در 5 تا 10 سال آینده تعداد افراد بالای 60 سال کشور ما مساوی تعداد افراد زیر 5 سال خواهند بود ولی نتایج مطالعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد در مقایسه با تعداد زیاد متخصصان کودکان، متخصصان طب سالمند ما انگشت شمارند.

کلینیک‌های طب سالمندی نداریم

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی ایران با اشاره به این که در ایران خدمات‌رسانی به سالمندان کم است، گفت: متأسفانه در ایران کلینیک‌های تخصصی طب سالمندی نداریم و در بیمارستانهای ما بخش سالمندان وجود ندارد و نیروی انسانی آموزش دیده برای خدمات‌رسانی به سالمندان نیز وجود ندارد.

وی افزود: این مرکز تنها مرکز تحقیقات سالمندی در ایران است که توسط وزارت بهداشت تصویب شده است و در 3 حوزه آموزش، پژوهش و خدمات فعالیت دارد و به صورت عمده بر تحقیقات کاربردی در زطمینه سالمندی تمرکز داردکه با توجه به شرایط فرهنگی، اعتقادی، مذهبی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ایران نیازهای این گروه را شناسایی کرده و متناسب با آن خدمات مناسب دریافت کنند.

کد خبر 5064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز