چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از هویت‌گذاری ۲۰۰ هزار راس دام در این استان خبر داد.  

پلاک گذاری دام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نوبخت اژدری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از این تعداد ۱۲۵ هزار و ۸۶ راس دام سنگین (گاو، گاومیش و شتر) و ۱۷۰ هزار و ۷۲۷ راس دام سبک (گوسفند و بز) پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده که از وضعیت نسبتا مناسبی در بین استان‌ها برخوردار است.  

اژدری افزود: اجرای پروژه هویت‌گذاری دام‌های سبک و سنگین استان از طریق عقد تفاهم‌نامه بین مرکز اصلاح نژاد دام کشور با مجریان مرکزی و نیز اتحادیه دامداران، اتحادیه امور عشایری، اداره کل دامپزشکی استان و ماموران آموزش‌دیده در حال اجرا است.  

وی گفت: با ثبت اطلاعات دامداران در سامانه جامع مرکز یک کد گله اختصاصی و شناسه یکتای واحد به هر دامدار اختصاص یافته و تمام دام‌های پلاک‌کوبی شده و با این کد گله ثبت و شناسایی و قابل ردیابی هست.

اژدری ادامه‌داد: اردبیل جزو اولین استان‌های آغازگر اجرای این پروژه در کشور بوده و با برگزاری سه دوره آموزشی یک تا سه روزه، پس از برگزاری آزمون برای ۱۰۰ نفر از کارشناسان استان گواهی پایان دوره صادر شد که با عقد قرارداد با مجریان استانی و دریافت کد دسترسی به سامانه جامع مرکز فعال شده و برای ۷۰ نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته است.  

بر اساس اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور با هدف رصد و پایش کالاهای تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی صدور گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه‌ای برای تردد دام منحصرا برای دام‌های دارای پلاک ۱۵ رقمی صورت گرفته و تمام کشتارگاه‌های دام نیز موظف به ثبت شماره پلاک دام‌های کشتاری در سامانه مربوطه هستند.  

استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.  

اردبیل رتبه ۷ کشوری را در پرورش گوسفند، رتبه ۳ کشوری را در گاومیش، رتبه ۷ کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.  

سالانه در این استان ۲۹ هزار و ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود، نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن است که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.  

کد خبر 506296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha