فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی از مناطق اصفهان با عادی شدن روال کسب و کار و بازگشایی بیشتر صنوف، اماکن تفریحی و بوستان‌ها به ورطه فراموشی سپرده شده است و به نوعی مردم این دیار، چرخ زندگی خود را با همان ایده "روز از نو، روزی از نو"، اما این بار در عصر جولان کرونایی آغاز کرده‌اند.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، این در حالیست که بنا به هشدارهای موکد مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان هنوز هم شرایط این استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت عادی قرار ندارد، مضاف‌اینکه کادر درمانی این خطه نیز که در هفته دوم اردیبهشت ۹۹ سه نفر از همکاران خود را به‌دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند، بر دایره نگرانی‌ها افزوده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دوشنبه هشتم اردیبهشت اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، به ٩١ هزار و ٤٧٢ نفر رسیده و تاکنون  پنج هزار و ۸۰۶ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داده‌اند.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد که خطر کرونا همچنان وجود دارد و ۶٠ شهرستان شامل مراکز استان‌های پر جمعیت همچون خوزستان، تهران، اصفهان، فارس و لرستان در وضعیت قرمز کرونا قراردارند.

با این وجود، بسیاری از مردم اصفهان در ترددها، ایاب و ذهاب و خرید و فروش‌های روزمره خود، چنان با خاطری آسوده گام برمی‌دارند که انگار نه انگار این ویروس کشنده همچنان در کمین آنهاست.

این روزها، بسیاری از  اعضای خانواده‌ها دوشادوش یکدیگر و بدون رعایت کوچکترین فاصله‌ای در سطح بوستان‌های اطراف زاینده‌رود به قدم زدن و حتی اُطراق کردن می‌پردازند که این امر نگرانی بسیاری را در باره آغاز موج جدیدی از مبتلایان به کرونا ایجاد کرده است.

بیشترین آثار بی‌توجهی مردم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تراکم رو به ازدیاد در مراکز خرید و شبکه حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوسرانی این شهر قابل مشاهده است.

تردد عادی مردم در بانک‌ها، فروشگاه‌ها، پاساژها و بسیاری از مراکز عمومی، بیانگر این است که گویی هیچ نگرانی بابت ابتلا به بیماری کرونا ندارند.

در مراودات عادی مردم حتی دیده می‌شود که برخی از سالمندان و کودکان نیز بدون هرگونه لوازم بهداشتی و ایمنی شامل ماسک و دستکش به تردد در سطح معابر پرازدحام می‌پردازند.

این ملاحظات در حالیست که رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان درباره احتمال شروع موج دوم ویروس کرونا تا ۱۰ روز آینده به‌دلیل بازگشایی بوستان‌ها و افزایش رفتارهای مخاطره‌آمیز شهروندان هشدار داده و گفته است که برای ایمن نگه داشتن آحاد جامعه، هر کمکی که می‌تواند عاملی در کاهش رفتارهای پرخطر شهروندان باشد، باید مورد اهتمام قرار بگیرد.

دکتر طاهره چنگیز افزوده است: با وجود آنکه شیب شیوع ویروس کرونا در زمان حاضر رو به پایین است و در هفته‌های گذشته، تعداد نمونه‌های مثبت از حدود ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته ولی با این حال باید برای جلوگیری از شیوع مجدد بیماری، کنترل بیشتری بر رفتارهای مردم در سطح شهر انجام شود.

وی تاکید کرد: قرنطینه کردن شهروندان بیش از این نیز امکان‌پذیر نیست، لازم است به شهروندان بیاموزیم که چگونه با شرایط فعلی و حاکمیت دوره کرونایی زندگی کنند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان تاکید کرد: در این راستا نیاز است که با شیوه‌های مختلف بر تغییر عادت‌های غلط مردم پرداخته شود.

وی استفاده از ماسک در اماکن عمومی و رعایت فاصله اجتماعی در مراکز خرید به‌ویژه در بانک‌ها، نانوایی‌ها و دیگر صنوفی که باید ساعتی مردم در صف انتظار باشند را الزامی دانست.

طاهره چنگیز خاطرنشان کرد: به هر حال باید تا زمان دستیابی به واکسن این ویروس، رعایت موارد بهداشتی در برنامه زندگی روزمره مردم مورد توجه مجدانه قرار بگیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان نیز درباره افزایش مبتلایان به بیماری کوید - ۱۹  ناشی از ازدیاد ترددها در سطح شهر و رفتن مردم به پارک‌ها و بوستان‌ها هشدار داده است.

آرش نجیمی افزود: تداوم این شرایط بسیار بد و خطرناک است به‌طورریکه هر لحظه ممکن است نمودار ابتلا به کرونا در اصفهان افزایش یابد.

وی با  ابراز نگرانی‌ ازخستگی و فرسودگی کادر درمانی درگیر با این بیماری خاطرنشان کرد که صاحب‌نظران حوزه سلامت بر این باور بودند که باید تا بهبود شرایط و از بین رفتن کامل بیماری، شرایط قرنطینه و تعطیلی‌ها ادامه داشته باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بازگشایی دوباره مشاغل در  انگاره‌زنی و نوع نگرش مردم در باره تمام شدن بحران بیماری تأثیر زیادی داشته در حالی که هر لحظه ممکن است با موجی تازه از مبتلایان به این بیماری در سطح استان مواجه شویم.

مراقب تضعیف سیستم ایمنی جامعه در برابر کرونا باشیم

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان بر این باور است که باید با تصمیم‌گیری درست و کارشناسی مراقب باشیم تا سیستم ایمنی جامعه در برابر ویروس کرونا ضعیف و نابود نشود.

کوروش محمدی به ضعف مواجهه با بحران کرونا اشاره کرد و گفت: مدیریت بحران از همان ابتدای ورود ویروس به کشور در رودررویی با این بیماری بسیار ضعیف عمل کرد و همین امر موجب شد تا این ویروس به اصفهان هم وارد شود.

وی هشدار داد: تصمیمات متناقض و ارائه اطلاعات ضد و نقیض باعث شده که مردم بی‌توجه به رعایت مسائل بهداشتی ناظر به شیوع ویروس کرونا، بی‌محابا در سطح شهر تردد کنند.

این جامعه‌شناس افزود: از سویی تصمیمات اعلام شده در باره بازگشایی و آزادسازی اصناف نیز صلابت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را برهم زد.

محمدی در عین حال از آمادگی ستاد ویژه کرونای اصفهان در شهرداری برای مواجهه با پیک دوم این بیماری خبر داد و گفت: بر این اساس فاصله‌گذاری و نشانه‌گذاری‌ها در مترو انجام و محلول‌های ضدعفونی کننده نیز در محل‌های پیش‌بینی شده آماده است.

آگاهی‌رسانی به مردم از وضعیت فعلی کرونا در اصلاح رفتارهای آنها تاثیر دارد

یک محقق و جامعه‌شناس نیز معتقد است: آگاهی‌رسانی به مردم از وضعیتی که استان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در آن قرار دارد می‌تواند در اصلاح رفتارهای غیربهداشتی آنها موثر باشد.

فخری رضایی افزود: عامه مردم بنا به مشاهدات خود به تصمیم‌گیری برای هرگونه رفتاری اقدام می‌کنند و تماشای جمعیت عادی و فراوان در حال تکاپوی روزمره، خواه‌ناخواه این پیام را به آنها می‌رساند که لابد مشکل بیماری رفع شده است.

وی اظهار کرد: زمانی که به یکباره بیشتر فعالیت‌های صنفی آغاز به‌کار کرده و تعطیلی از چهره شهر رخت بر بسته است، شهروندان به‌طور طبیعی به این نتیجه  می‌رسند که اوضاع عادی و بی‌خطر شده است.

این جامعه‌شناس با انتقاد از ارائه نکردن آمار درست از میزان ابتلای افراد به بیماری کرونا و وخامت واقعی اوضاع به شهروندان گفت: این امر نیز خاطر آنها را آسوده‌تر برای ترددهای رایج و بدون تجهیزات ایمنی کرده است.

وی اضافه کرد: باید با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درست از وضعیت موجود به مردم و اینکه رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند به سلب حیات آنها و اطرافیانشان منجر شود مردم  را از این رفتار بی‌محابا و نابسامانی اجتماعی و بهداشتی هراساند.

رضایی همچنین یادآوری وضعیت خطیر پزشکان و پرستاران و کادر درمانی در مواجهه با این بیماری بخصوص شهادت تعدادی از آنها در هفته جاری را در  ممانعت از ترددهای غیرضرور مردم در سطح شهر و بی‌توجهی‌شان به استفاده از تجهیزات ایمنی شامل ماسک و دستکش، بسیار مهم و موثر دانست.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۲ هزار و ۵۸۴  نفر به طور قطعی به کرونا مبتلا شدند و با فوت ۷۱ نفر در۲۴ ساعت گذشته، تعداد  آنها به ۵ هزار و ۸۷۷ نفر  رسید.

کیانوش جهانپور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر نهم اردیبهشت بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هزار و ۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به کوید- ۱۹ شناسایی شدند.

وی بیان کرد: بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۷۲ هزار و ۴۳۹ نفر از بیماران بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شدند که معادل حدود ۷۵ درصد مبتلایان است و ۲ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران تحت مراقبت قرار دارند.

جهانپور با اشاره به اینکه تاکنون ۴۴۲ هزار و ۵۹۰ آزمایش تشخیص کوید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه انجام شده است از مردم خواست، همچنان  فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی را رعایت و افرادی که در مکان‌های عمومی حضور پیدا می کنند، باید از ماسک استفاده کنند.

کد خبر 506286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha