ابرکوه، یکی از شهرستان‌های عمده تولید محصولات کشاورزی و دامی استان یزد که در برخی محصولات، جایگاه نخست تا سوم کشوری را دارد، سال‌هاست با مشکل وقوع حوادث طبیعی و خشکسالی روبه‌روست.

سرما زدگی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ابرکوه به عنوان منطقه کمتربرخوردار در استان یزد با مشکل کاهش بارندگی، تداوم پدیده خشکسالی و افت سطح منابع آب زیرزمینی دست و پنجه نرم می‌کند.

اشتغال ۴۰ درصد جمعیت ۵۵ هزار نفری این شهرستان به کشاورزی بستگی دارد و با وجود مشکلات گفته‌شده، بهره‌برداران با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در زمینه تولید انواع محصول فعالیت دارند.

کشاورزان منطقه با استفاده از روش‌های آبیاری نوین، زردآلو، پسته، زعفران، انار، گندم و سایر میوه‌های سردرختی با کیفیت بالا تولید می‌کنند.

 همه ساله بر اثر سیل، خشکسالی، توفان، سرمازدگی، بارش تگرگ و وزش باد همراه با گرد و غبار، خسارت‌های زیادی به محصول کشاورزی استان یزد از جمله ابرکوه وارد می‌شود.

دولت حمایت کند

یکی از کشاورزان ابرکوه از دولت خواست غرامت بیمه محصولات کشاورزی در برابر حوادث طبیعی مانند بیمه وسایط نقلیه به آنها پرداخت شود.

«خلیل روشن» افزود: برای جبران بخشی از خسارات وارده، هرسال بخشی از اراضی را که بیشتر در معرض خطر حوادث طبیعی قرار دارد، بیمه می‌کنم .

وی دلیل تمایل اندک کشاورزران به بیمه تولیدات کشاورزی را ضعف اطلاع‌رسانی، پایین بودن دانش کشاورزان درباره مزایای بیمه و پرداخت نشدن تمامی خسارت‌ها  برشمرد.

روشن ادامه داد: سرمازدگی فروردین ماه امسال، بیش از ۵۰۰ میلیون تومان  به۹۰ درصد محصول باغ‌های زردآلو و گوجه سبز در سطح ۱۰ هکتار خسارت وارد کرد .

 وی که در سال‌های گذشته چند بار به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شده، خواستار کمک ویژه دولت به کشاورزان برای جبران خسارت‌ها شد.

یکی از باغداران ابرکوه نیز بیان کرد: با وجود اینکه به هشدار هواشناسی توجه می‌کنیم اما امکاناتی برای جلوگیری از حوادثی مانند توفان و تگرگ نداریم.

«حمیدرضا روحی» که امسال ۱۰ هکتار باغ پسته او بر اثر سرمازدگی خسارت دید، افزود: کشاورزان با خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند. بیمه محصولات تاثیر مثبتی دارد، اما آنچنان کارساز نیست.

وی اضافه کرد: دولت باید با حمایت‌های ویژه، کشاورزانی را که در منطقه کمتربرخوردار استان فعالیت دارند، یاری کند.

خسارت باغ‌های ابرکوه 

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: به دلیل کاهش دمای هوا در اوایل فروردین ماه و وزش توفان، ۴۰۰ میلیارد تومان به باغ‌های زردآلو، گوجه سبز و پسته این شهرستان خسارت وارد شد.

«مهدی غیب‌الهی» افزود: بر اساس برآوردهای اولیه از این مبلغ، ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به سرمازدگی و بقیه زیان ناشی از توفان است.

وی ادامه داد: به ۵۰ تا  ۸۰ درصد محصول باغ‌های منطقه خسارت وارد شد. حدود ۱۲۰۰ هکتار از سطح زیرکشت باغ‌های زردآلو و گوجه‌ سبز دهستان فراغه و  ۱۳۰۰ هکتار هم در بخش بهمن زیان دید.

به گفته وی، بیشترین میزان تولید محصول زردآلوی استان یزد در فراغه برداشت می‌شود که توفان بیشترین زیان را به این منطقه وارد کرد.

بیمه محصولات

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: سطح زیرکشت محصول پسته شهرستان ۷ هزار هکتار است که  امسال به نیمی از آن به دلیل سرمازدگی خسارت وارد شد.

غیب‌الهی اضافه کرد: نیمی از محصول زردآلو و گوجه سبز در برابر حوادث طبیعی بیمه است. به کشاورزان توصیه می‌شود در فرصت مناسب  نسبت به بیمه محصول در برابر حوادث طبیعی اقدام کنند تا در سال زراعی آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

وی بیان کرد: البته غرامتی که بیمه به کشاورزان در برابر خسارت حوادث طبیعی پرداخت می کند، ناچیز است.  

آبیاری نوین

همچنین رییس شورای کشاورزی ابرکوه گفت: طی چند سال گذشته ۴۵۰۰ هکتار از اراضی و باغ‌ها با کمک جهاد کشاورزی و کمک بلاعوض دولت به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.

«محمد کاظمی‌نسب» گفت: از مجموع ۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی شهرستان، سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار تن محصول تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی شهرستان، اضافه کرد: ایجاد سامانه ضدتگرگ و راه‌اندازی ایستگاه تحقیقاتی برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه از جمله ضرورت‌هاست.

 خسارت حوادث طبیعی در استان

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: بر اثر حوادث طبیعی در اواخر اسفند ماه ۹۸ و فروردین۹۹، ۱۱۱۹ میلیارد تومان به کشاورزان استان خسارت وارد شد.

«سیدجمال سجادی‌پور»، زیان سرمازدگی بر پایه برآوردهای اولیه را ۹۶۳ میلیارد تومان در سال‌جاری عنوان کرد و افزود: بقیه مربوط به بارش تگرگ، سیل و توفان است.

وی از کشاورزان خواست در موعد مقرر نسبت به بیمه محصولات خود اقدام تا بتوانند از فواید صنعت بیمه استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: دولت برای بیمه محصولات کشاورزی و دامداری یارانه پرداخت می‌کند. در سال زراعی گذشته ۳۰ هزار و ۷۴۷ فقره بیمه‌نامه در استان صادر شد.

سجادی پور بیان کرد: سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۷۵ نفر از کشاورزان  و دامداران خسارت دیده استان مشمول دریافت غرامت شدند و  ۶/۳ میلیارد تومان غرامت به آنها پرداخت شد.

کد خبر 506266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha