مردان نسبت به زنان بیماری شدیدتر کرونا را تجربه می‌کنند و احتمال مرگشان هم بیشتر است؛ بر این است قرار است دو کارآزمایی بالینی تجویز هورمون‌های جنسی زنانه را برای درمان بیماران کووید-۱۹ امتحان کنند.

hormone

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس از هنگام ظهور پاندمی کووید-۱۹ در چین، مردان در سراسر جهان نسبت به زنان با احتمال بیشتری به علت این بیماری کارشان به بخش مراقبت‌های ویژه کشیده است یا به این علت درگذشته‌اند.

برای مثال ۷۵ درصد بیماران کووید-۱۹ که مرکز پزشکی سدراس سینای در لوس‌آنجلس در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند یا به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شده‌اند، مرد هستند. آمار در نیویورک تا اوائل ماه آوریل نشان می‌دهد که مردان با نسبت دو برابر بیشتر نسبت به زنان به علت بیماری کووید-۱۹ درگذشته‌اند.

علل گوناگونی برای این تفاوت میان مردان و زنان ذکر شده است، از جمله شیوع بالاتر مشکلات قلبی و ریوی در مردان نسبت به زنان، همچنین سیگار کشیدن بیشتر، مصرف الکل بیشتر و قرار گیری بیشتر در معرض آلودگی هوا در مردان نسبت به زنان.

از طرف دیگر شواهدی هم وجود دارد که دستگاه ایمنی زنان بسیار قوی‌تر از دستگاه ایمنی مردان است.

از طرف دیگر هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون که در زنان نسبت به مردان به مقدار بسیار بیشتری تولید می‌شوند، به تنظیم دستگاه ایمنی در زنان کمک می‌کنند و ممکن است باعث مقاومت ویژه زنان در برابر عفونت‌ها و نیز پاسخ‌های شدید دستگاه ایمنی که خودشان زیانبار هستند، شوند.

دانشمندان در مرکز پزشکی سدراس سینای و دانشکده پزشکی رنسانس در دانشگاه سونی بروک در نیویورک در آمریکا با توجه به این یافته‌ها قصد دارند گروه‌های کوچکی از بیماران کووید-۱۹ را با هورمن‌های جنسی زنانه درمان کنند تا  ببینند آیا تفاوتی در وضعیت بیماران ایجاد می‌شود یا نه.

کارآزمایی سونی بروک شامل ۱۱۰ بیمار با تشخیص احتمالی یا ثابت شده کووید-۱۹ خواهد بود که دست کم یک علامت وخیم بیماری مثلا تب بالا، تنگ نفس یا ذات‌الریه را داشته باشند، اما نیاز به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی با لوله‌گذاری پیدا نکرده باشند.

مردانی که در این کارآزمایی بالینی وارد می‌شوند ۱۸ ساله و بالاتر و زنان شرکت‌کننده ۵۵ ساله و بالاتر خواهند بود (یعنی زنانی که در سنین یائسگی هستند و میزان هورمون استروژنشان افت کرده است). نیمی از شرکت‌کنندگان برای یک هفته برچسب پوستی حاوی استروژن و نیم دیگر درمان معمول پزشکی را دریافت خواهند کرد.

بررسی‌های گذشته نشان داده‌اند که تجویز استروژن ممکن است به پاک شدن ویروس از بدن و نیز به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پس از فروکش کردن عفونت کووید-۱۹ کمک کند.

شرکت‌کنندگان در کارآزمایی مرکز سدراس- سینای به جای هورمون استروژن، هورمون پروژسترون دریافت خواهند کرد. پروژسترون ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد و بتواند از شروع «توفان سایتوکاینی» در بیماران جلوگیری کند. سایتوکاین یک ماده پیام‌دهنده پاسخ ایمنی و ایجاد التهاب در بدن است و در «توفان سایتوکاینی» پیام‌دهنده‌های التهابی در بدن به شدت فعال می‌شوند و پاسخ ایمنی شدید باعث آسیب رساندن به بدن می‌شود.

این بررسی بر روی ۴۰ مرد بیمار بستری‌شده انجام خواهد شد که بیماری خفیف تا متوسط کووید-۱۹ داشته باشند. نیمی از این بیماران مرد دو ترزیق پروژسترون در روز برای پنج روز دریافت خواهنند کرد.

در هر دوی این کارآزمایی‌ها شدت علائم بیماران در طول زمان پایش و گروه‌های دریافت‌کننده هورمون با گروه‌های که درمان معمول دریافت می‌کنند، مقایسه خواهند شد.

هر دوی این کارآزمایی‌ها بر اساس این ایده انجام می‌شوند که بالا بردن میزان استروژن و پروژسترون به مقابله بدن با عفونت کووید-۱۹ کمک می‌کند، اما همه داده‌ها از این ایده حمایت نمی‌کنند. برای مثال مردان سالمند مبتلا به کووید-۱۹ نسبت به زنان سالمند هم که میزان هورمون‌های جنسی‌شان پس از یائسگی به شدت کاهش یافته‌ است، علائم شدیدتری دارند.

بنابراین برخی کارشناسان می‌گوید شاید عامل دیگری به جز هورمون‌های جنسی مسئول تفاوت میان مردان و زنان باشد، مثلا تفاوت ژنتیکی. با این حال شاید تزریق استروژن و پروژسترون بتواند به شیوه‌ای سودمند باعث تنظیم دستگاه ایمنی در بیماران شود.

کد خبر 506199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha